Gå till innehåll

Behöver man gå en manusutbildning?


Phip

Recommended Posts

Jag funderar på om man behöver gå en manusutbildning för att lära sig skriva manus eller går det lika bra att sitta hemma och lära sig själv? Visst finns det såna som Tarantino osv som inte gick någon utbildning men man måste ju ändå lära sig på något sätt. Har också hört att man blir väldigt inriktad på anglo-sachisk film och att man följer mallar. Så vad rekommenderar ni? Jag har själv funderat att gå någon kortutbildning, kanske några dagar eller något år men jag är osäker. Vad rekommenderas? Behövs det någon utbildning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har som alldeles för mycket bokstäver i blodet bestämde mig för att lära mig den svåra vägen genom att läsa en hel drös kända och okända manuskript som ligger ute gratis på internet. Du hittar även hur mycket information som helst om hur du formaterar och skriver ett manuskript bara genom att googla. Fördelen med att exempelvis gå en manusutbildning är ju att du kommer få arbeta med film med andra människor som studerar exempelvis regi, ljussättning, produktion osv. Man lär sig hur ett manuskript blir till film helt enkelt. Just den processen.

 

Jag har i alla fall fått kvitto på att jag inte behövde spendera en massa pengar på någon kurs.

 

Allt har sina för- och nackdelar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror lite grand på, skulle jag säga.

 

Du kan lära dig att skriva filmmanus på egen hand. Det finns gott om böcker, websajter och feedback som täcker de flesta behov. Sen är det fråga om övning, övning, övning - och det kan ingen utbildning täcka behovet av.

 

En utbildning kan dock underlätta om du vill ha någon form av fastare anställning inom yrket. Men då pratar jag om en längre utbildning, inte en kortare kurs.

 

Något annat en utbildning kan underlätta är att du inte behöver göra alla misstag själv utan du får tillgång till erfarna lärare som snabbare kan ge dig den kunskap du behöver.

 

 

Om du verkligen vill ha det som jobb att skriva filmmanus eller manus till TV-serier, så tycker jag att du ska satsa på en längre utbildning.

 

Om du vill jobba med film, och manus är ett medel för att nå de målen, kanske en regissörsutbildning är bättre?

 

Om du planerar att skriva manus "vid sidan om" som en härlig hobby, så är en kurs/utbildning inte nödvändig, men kan vara inspirerande. Du kommer att lära dig lika bra utan, det tar bara längre tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, man behöver inte gå någon utbildning. Allt du behöver veta finns i böcker och på nätet.

 

Men det du verkligen behöver är driv och något att berätta. Resten är pissenkelt i jämförelse.

 

Å andra sidan, att gå en kurs skadar naturligtvis inte. Du har möjlighet att få direkt respons på det du skriver av någon som kan sin sak, och du träffar människor som är bra att ha i sitt kontaktnät om man vill göra karriär. Men nej, lika lite som man behöver gå en skrivarkurs för att skriva en roman behöver man gå en manusutbildning för att skriva manus. Skriv mycket, läs mycket och se mycket. Det funkar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips är att du skriver ett kort manus varpå du spelar in det. Det är nämligen först när du ser den färdiga filmen som du vet om det blev bra eller dåligt. Sedan skriver du nytt manus som du också spelar in. Osv. Så har jag gjort.

Saknar du ett kompisgäng för inspelning så kan du exempelvis kontakta närmaste föreningsdrivna lokal-TV-station eller filmskaparförening. Eller ragga medarbetare här på forumet.

Å andra sidan det finns folk som lärt sig skriva filmmanus genom att skriva pjäsmanus och sedan sätta upp de pjäser de skrivit så alternativt kan du göra på det sättet. Den metoden bör rimligen ha varit ännu vanligare innan digital teknik gjorde nollbudgetfilming populärt.

Jag tror även det finns folk som lärt sig genom att skapa tecknade serier, eftersom man även i det fallet får tillfälle att se det färdiga resultatet på samma sätt som publiken gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Mitt tips är att du skriver ett kort manus varpå du spelar in det. Det är nämligen först när du ser den färdiga filmen som du vet om det blev bra eller dåligt. Sedan skriver du nytt manus som du också spelar in. Osv.

 

Det är en intressant apporch som jag inte har hört från annat håll. På sätt och vis håller jag med dig. Samtidigt så är det en omständig väg att gå. Och har man inte intresse av regi eller kunnig i teckning (animerad film) så betvivlar jag starkt att slutreslutatet på något sätt skulle kunna spegla manusets kvaliteter. En bra film kräver ett bra manus, men en dålig film kan också grunda sig på ett bra manus.

 

Det finns manusanalytiker man kan vända sig till och man kan diskutera manuset med regissörer och skådespelare för att få en känsla för om ens manus är bra och filmbart.

 

Att filma sina egna manus säger egentligen inte så mycket om man skriver manus som andra kan använda, utan snarare mer om man har hittat en bra struktur och bra dialog.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Nej, självklart inte!

 

Däremot så skadar det aldrig att ta chansen att lämna sitt hem för att möta likasinnade människor med samma ambitioner och under kontrollerade -- disciplinerade -- former träna sig på att skriva. Framförallt så tvingar man sig själv på skrivkurser att producera fram material, vilket kanske kräver mer driv när man försöker hemma själv.

 

Om man kommer in på DI så får man ju möjligheter att träffa människor i branschen så att säga. Det kan ju alltid vara nyttigt.

 

Det finns ju en risk att utbildningar (har aldrig gått på en så jag vet inte hurdan de är) vill forma ens skrivande efter en slags mall för "hur man berättar", med det är upp till en själv hur villig man är att kompromissa med ens ideal.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju en risk att utbildningar (har aldrig gått på en så jag vet inte hurdan de är) vill forma ens skrivande efter en slags mall för "hur man berättar", med det är upp till en själv hur villig man är att kompromissa med ens ideal.

 

Det finns någon allmän idé om att det är farligt att bli formad och att man vill behålla sin "renhet" inom kulturella yttringar. Men faktum är att ingen utbildning strävar efter att förstöra talanger - de KAN göra det, det händer - men det de försöker göra att lära ut sånt som man med åren lärt sig funkar och vad andra förväntar sig att få om de begär ett manus från dig. Det är lite som att gå i kockskola - visst kan du lära dig att laga mat på egen hand, men du kommer att göra många misstag på vägen och missa saker som du inte visste fanns. En utbildning är tänkt att hjälpa dig med sådant.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Du behöver självklart inte gå en utbildning för att skriva ett manus. Däremot så får man aldrig underskatta en utbildning då det ger ovärderliga kunskaper i hantverket i att skriva ett manus. Att skriva ett manus är så mycket mer än just att skriva en "manual" för regissören. Du speglar människors öden som skall fånga empati hos en publik som ständigt söker efter nya öden att upptäcka. Det kräver mycket av författaren för att få en publik att gråta, skratta eller tom att spy. Alla klarar inte detta, kanske p.g.a. många bagatelliserar kanske världen svåraste hantverk. Det är väldigt svårt så jag kan absolut rekommendera dig att gå en utbildning men tänk då på att det är ett yrke som kräver total hängivenhet om du skall lyckas på riktigt. Är det bara en hobby så kvittar det faktiskt, lär när du kan helt enkelt. Om du vill satsa på en professionell karriär är det absolut bra att gå kurser eller tom gå en manusutbildning. Se gärna det här klippet för att få realistisk bild på vad manusförfattaryrket handlar om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...