Gå till innehåll

Hjälp med ett problem!


Phip

Recommended Posts

Just nu försöker jag skriva ett kortfilms manus och mitt mål är att färdigställa ett som jag känner mig nöjd med. Jag jobbar på en idé och söker vägar innan jag börjar skriva själva manuset. Nu så har jag fastnat och kommer inte vidare.

 

Istället kom jag på en ny idé men har i princip samma problem här vilket är att själva handlingen kretsar kring ett möte. Ett simpelt möte, inga explosioner, inga stora gäddor som fångas eller folk som bråkar. Visst karaktärerna har mål som de ska uppnå men de finns ingen riktigt antagonist eller något slut med en twist. Det är det som är grejen det känns inte som att min idé är tillräckligt dramatiskt, det handlar bara om två stycken personer som möts vid ett tillfälle och pratar lite och sedan drar vidare. Idén känns bra men jag vet inte riktigt om den har något klimax eller är så dramatisk och då kanske det blir tråkigt att titta på? Jag vet inte hur jag ska gå vidare här....

Länk till kommentar
Share on other sites

tycker det låter som ett utmärkt koncept! :) möten mellan människor är ju det mest intressanta av allt! när det är en kortfilm behöver man inte heller ha samma dramatiska struktur som en långfilm, man kan skildra skeenden och ögonblick utan att det egentligen behöver "hända" så mycket. kör på & lycka till! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du hela tiden fastnar när du försöker skriva manus så har jag ett tips. Läs vandringssägner/klintbergare, eller vad du vill kalla dem. Sådana historier brukar ha en minnesvärd poäng. Jag har spelat in flera stycken så jag vet att den färdiga filmen brukar bli 1-3 minuter lång.

Var du hittar dem? Bengt af Klintberg har gett ut tre samlingar på svenska, och så finns Rodney Dale "Det är sant". Böckerna finns på många bibliotek. På internet finns föga på svenska men på engelska finns desto mer om du söker på (modern) urban legends.

Vad jag menar är att om du läser minnesvärda berättelser så lossnar det förhoppningsvis för dig, men givetvis, många vandringssägner är sådana att de skulle bli bra film.

Och därtill finns möjligheten att du läser teaterpjäser. Det finns gott om exempel på att bra teaterpjäser blivit bra film. Så därifrån kan du också hämta inspiration.

Länk till kommentar
Share on other sites

Några explosioner eller stora gäddor behövs inte för att skapa en bra historia, men du måste ha något att berätta. Ett möte mellan två människor kan vara hur spännande och intressant som helst, utan aggresiva konflikter.

 

Konflikt behöver inte vara gräl och bråk. Konflikt uppstår när två personer vill olika saker och vad den ene vill påverkar den andre. Som när A vill gå på bio med B och B vill äta middag med A (eller med C :) ).

 

Så om du har kört fast, skulle jag föreslå att du funderar på vad dina karaktärer har för mål och önskningar och hur de interagerar med varandra och framför allt hur de står i konflikt med varandra. Det brukar hjälpa mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker du ska dra åt din slips lite och försöka att lösa detta på egen hand, utan att behöva berätta att Voodoofilm hjälpte mig på traven och så vidare.

 

Jag tycker man är dum om man inte pratar med andra och får in feedback och idéer. Faktum är att det är det bästa man kan göra som författare, enligt min mening. Det är inte frågan om visa upp ett misslyckande eller något man ska dra sig för att göra.

 

Den här typen av diskussion behöver inte leda till att man måste ta med alla som givit en kommentarer i creditlistan. Det här är råd man ger och tar gratis, utan några krav.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tips! Jag känner att jag måste ändra på vissa saker. Karaktärerna som möts är inte direkt i någon konflikt och någon konflikt skapas inte heller från någon av dem, men jag gillar min idé men jag får väl utveckla den lite mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...