Gå till innehåll

Problem vid dvd bränning


rottsho

Recommended Posts

Hejsan, glömde nästan bort att jag var medlem här! Har en fråga iaf.

 

För någon vecka sedan så brännde jag en film på en vanlig DVD-R skiva. Som program använde jag bara Windows DVD-brännare(på Windows 7). Själva filmen var en vanlig Windows media fil, på 4,60 GB(1h och 19min lång). Bildupplösningen var 1440x1080, klippt i Sony Vegas pro 11.

Dock hade jag filmat med 2 olika kameror så början av filmen så saknas mycket av "bildrutebredden"(möjligen något som skulle vara problemet).

 

Hursomhelst, problemet med det hela är att när jag väntat fyra timmar på att den ska brännas och sedan slänger in den i dvd-spelaren så verkar inte allt som det ska. Kvaliten på hela videon var sämre än vad den skulle vara. Ljudet var nog värst, lät som det var någon effekt på all musik som gjorde så man knappt hörde melodin.

Tidigare har det funkat(dock så var de filmerna mycket kortare), men det var ju samma upplöstning och samma typ av skiva som jag använde då.

Det skulle inte förvåna mig om den här filen är för stor, det får plats 4,70 GB(ca 120min) på skivan och som sagt så är själva filmen 4,60 GB.

 

Lite hjälp tack, hoppas jag kom med tillräckligt mycket info!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förutsätter att du använder DVD och inte BluRay-skiva! En DVD skiva kan du använda till att bränna filmer i SD (720x576 med pixelformaten 1.067 eller 1.333). Se till att din film konverteras till detta format så fungerar nog bränningen bättre.

 

DVD-skivan rymmer inte mer än ca 4,3 MB. Resten upp till ca 4,7 MB går åt bl a till adminstation av filsystemet på skivan.

 

Den kompressionskod, som är vanligast för DVD, är MPEG2. Om programmet uppmanar dig att välja bitrate (Mb/s) så välj så hög du kan där filen inte blir större än drygt 4MB. DVD klarar inte mer än 10Mb/s så du bör inte välja högre än 8. Ju lägre bitrate du väljer desto lägre kvalitet får du och ju längre film kan du pressa in på skivan. Om ditt program använder separat kodning för bild och ljud så kan du använda wav eller Dolby för ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så jag har betalat 6000 spänn för en härlig kamera i onödan? Herregud...

Jag vägrar bränna den i så dålig kvalité. Men finns det något sätt så jag kan bränna den i sin originala kvalle?

 

Tack för svaret förresten, kanske inte det jag ville ha som svar men ibland blir det inte som man tänkt sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du säger blankt Nej till Blu-ray skulle jag rekommendera dig att prova Dual layer-DVD (drygt 8 Gb).

Själv har jag en Canon HF S20, som kostade tio tusen för några år sedan, och jag får ändå inte till det på single layer-DVD.

Dual layer: OK.

Blu-ray: Precis så bra man vill att det ska bli.

Det har handlat om projekt på mellan 90 och 130 minuter.

 

Kom ihåg att alla storfilmer på DVD är på dual layer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...