Gå till innehåll

disintegrate-effekt


Recommended Posts

Finns en miljon sätt att göra det på, beror lite på hur "bra" det ska bli. Jag suger på 3D så jag hade nog personligen valt en blandning av digitala och "fysiska" effekter.

 

En kombination av http://www.videocopilot.net/tutorial/disintegration/ och lite praktiska effekter kan nog ge ett rätt bra resultat.

 

Är man grym på 3D har man givet mer kontroll, men det är inte för mig dårå...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ofta måste man mer eller mindre planera VFX redan på inspelningsplatsen. Mitt förslag för dig som inte hållit

på med CGI och VFX är att göra så mycket som möjligt på plats. Blir i 9 av 10 tillfällen bättre på amatörnivå

(vet i och för sig inte din nivå, men fram tills man har råd med att anställa ett vfx-team gäller denna statistik).

 

Det bästa är nog att göra som Max_H skrivit. En blandning helt enkelt. Komplettera fysiska effekter med visuella.

Länk till kommentar
Share on other sites

Praktiska effekttips:

Vill du hatt "poff"? Eller mer som i dina refvideos bara "dala ihop" Svepas iväg?

Vill du ha ett poff, fyll ballonger/plastpåsar till bredden med askmaterial, blås upp så de är spända. Filma mot greenscreen, nåla ballongen och släng in det i ditt komp där skådespelaren håller i ölflaska, sen klipp ingen ölflaska. Kan vara en god idé att filma samma ölflaska mot greenscreen så slipper du joxet med att frilägga i post.

ALTERNATIVT: Fyll en luftpress av något slag (eldriven eller "lungdriven") med askmaterialet välj ett munstycke som passar den spridning du vill ha, filma mot greenscrenn o så samma som ovan. Det ger en mer riktad "poff".

 

Har inte testat dessa effekter själv, men pröva dig fram innan inspelning så borde det funka.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...