Gå till innehåll

Redigeringsdator 12-13k Hjälp!


Tim Bernhardsson

Recommended Posts

Jag tror det där kan vara ett ganska smart datorbygge, det enda jag hakar upp mig på lite är minnena. Alltså det beror ju på vad exakt du ska göra. Ska du bara redigera rakt upp och ned i Vegas, Premiere eller vad som helst, utan inblandning av After Effects, eller mograph på något vis så är det klart lugna puckar. Men det kommer också gå utmärkt att använda de programmen, men kanske inte till så tunga projekt. Skulle 8 GB vara i underkant kan du alltid köpa till mer i framtiden, och då minnen med den där klockfrekvensen kommer bli billigare med tiden, så tror jag att det är en bra väg att gå. I förhållande till att köpa långsammare, och större minnen idag.

 

Och nu pratar jag inte bara om redigering, utan allt man kan tänkas göra på en dator.

 

Av egen erfarenhet så är det lönsammast i längden att bygga av kvalitetskomponenter, oavsett vad man stoppar i. Och allt verkar ju vara grönt kort även där :)

 

Tummen upp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det där kan vara ett ganska smart datorbygge, det enda jag hakar upp mig på lite är minnena. Alltså det beror ju på vad exakt du ska göra. Ska du bara redigera rakt upp och ned i Vegas, Premiere eller vad som helst, utan inblandning av After Effects, eller mograph på något vis så är det klart lugna puckar. Men det kommer också gå utmärkt att använda de programmen, men kanske inte till så tunga projekt. Skulle 8 GB vara i underkant kan du alltid köpa till mer i framtiden, och då minnen med den där klockfrekvensen kommer bli billigare med tiden, så tror jag att det är en bra väg att gå. I förhållande till att köpa långsammare, och större minnen idag.

 

Och nu pratar jag inte bara om redigering, utan allt man kan tänkas göra på en dator.

 

Av egen erfarenhet så är det lönsammast i längden att bygga av kvalitetskomponenter, oavsett vad man stoppar i. Och allt verkar ju vara grönt kort även där :)

 

Tummen upp!

 

Tack för svaret :) Hade tänkt använda After Effects mycket några tips vad jag ska lägga till? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du verkar ha tänkt på det mesta, processor-socketen matchar moderkortet, du har lagt till en processorkylare som ej ingick, ström så det räcker och blir över, prisvärt grafikkort (har nästan den här set-up:en själv). Det ända jag skulle säga är väl att tänka på att ram-minnena, visst 2133MHz är ju nice, dock är det 2st 2x4GB, så att tänka på är att ifall du ska lägga till mer RAM så är det att föredra att ha likadana RAM-minnen i datorn. Med dessa kommer du max kunna ha 32GB (vilket ifs är lite väl mycket i dagsläget, men inte otänkbart för en redigeringsdator) eftersom att moderkortet har 8 platser. Om du kör på 8GB-stickor kommer du kunna gå upp till 64GB och med det här exceptionella moderkortet även 128GB ifall du kör 16GB-stickor rakt igenom :p

Så bara så att tänka på ifall du hade tänkt pumpa in mer senare, att det kan vara mer fördelaktigt isåfall med 8GB-stickor med lägre latens eller liknande. Och sen en skivläsare ifall du har nån användning av det nuförtiden.

 

Men jag är inget datorsnille direkt, det ända jag vet är det jag lärde mig i samband med köpet av min från inet. Det är helt klart en bra build som kommer prestera, hoppas du blir nöjd med köpet, jag och en kompis köpte specialbeställda från inet för 6 månader sedan och allt funkade strålande så ifall allt finns i lager bör det gå rätt smidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Gustaf sa, mer RAM, jag kör 12 i min dator, AE äter upp det utan större problem vid rendering - dvs. datorn blir i övrigt oanvändbar medan jag renderar (sen beror ju inte det enbart på minnet, men iom. att datorn du plockat ihop är så pass bra i övrigt, så känns det som minnet kommer vara det första som flaskhalsar). Men då kör jag lite halvtunga och dåligt optimerade projekt :) Ofta vinjetter/intron mm. som bara består av grafiskt innehåll. 32 GB låg i macarna på en byrå jag jobbade på, de datorerna hade ändå några år på nacken, men det funkade primalux för deras projekt - som också var 100% grafiska.

 

Nu ska ju inte du hålla på med grafik/animation i huvudsak! Utan film, antar jag. Eftersom du söker en redigeringsdator. Funderar på att pula in 16 GB i min inom en snart framtid. Så jag skulle inte rekommendera mindre till dig, om du vill ha något som håller ett tag framöver.

 

Men jag säger som jag sa förut, behåll den höga klockfrekvensen. Har du pengar att röra dig med, köp till två ytterligare minnen. Har datorn 8 slots, kan du komma upp i 32 GB på sikt och det täcker garanterat behoven för en hobbyist i många år framöver. Jobbar du professionellt, så skulle jag kanske göra som Gustaf sa, och köpa minnen á 8 GB istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...