Gå till innehåll

Minneskort Canon 550D + konvertera?


sushihest

Recommended Posts

Hejsan! Har försökt ge mig in i minneskortsdjungeln en gång för alla då jag ska filma med min Canon 550D, vill filma i så bra kvalitét som möjligt samtidigt som jag vill kunna spela in mer än 5 minuter åt taget.. Vilka minneskort skriver snabbt nog och vad är det mest prisvärda på marknaden?

 

Sen som en lite sidenote undrar jag vad jag ska konvertera mina filmer till för att kunna redigera i FCP 7 utan att de blir för tunga?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Mattihp på att köra Prores ifall du har apple, på minneskortet skulle jag väl säga att SDHC klass 10, kanske 16GB kan vara något att titta på. Vet ej hur många minuter 8GB ger på en 550, men har själv både ett 8GB och ett 16GB SDHC klass 10 och minns att jag spelade in en fil på över 10 minuter med min 600D på 16GB-kortet när jag gjorde en intervju för någon månad sedan.

Länk till kommentar
Share on other sites

SDHC klass 10 är ett safe bet. Nästan samtliga minnen i den klassen är goda nog. 16-32 GB skulle jag säga. Transcend har fullt fungerande minnen för normala bitstreams. Om du inte har något hack som påverkar den, så tror jag det funkar med i stort sett vilket (klass 10) minne som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett välkänt märke i minst klass 6.

Videoströmmen är på 5,5MB/s, klassen ska stå för minsta MB/s på ett kort.

Om du minskat komprimeringen, via magicLantern etc. kan klass 10 vara bra för att vara på säkra sidan.

Det går att hitta vettiga 32GB kort för 200-300kr på nätet.

 

Jag använder SanDisk (8GB klass 6) och Samsung (32GB klass 10) och har inte haft några problem.

 

Med normalkompression går det att spela in ca. 12 min i taget sedan sätter filsystemet (FAT32) stopp eftersom det inte tillåter större filer än 4GB. (12min=720s->ca.4GB vid 5,5MB/S)

(Det finns även en gräns vid 30min pga tullregler som påverkar lägre upplösningar.)

 

Med MagicLantern kan man få kameran att automatiskt fortsätta med en nytt klipp efter att taket nåtts, det blir dock någon sekunds glapp mellan klippen. Jag har spelat in ett helt 32GB kort i följd på det sättet (>90min). Fick varning om att sensorn började bli för varm mot slutet, men kortet tog slut innan kameran slog av sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...