Gå till innehåll

Göra blu-ray 25p!


Finn

Recommended Posts

Körde just igenom, bara för test, använder alltid 50i själv, ett 1080 25p klipp genom TAW5 till skiva, spelar alldeles förträffligt i 1080p på min 46 tums Bravia via min PS3 och ser kvalitetsmässigt också alldeles förträffligt ut.

 

Om du kollar interlace-flaggan på videoströmmen är den på eller av? Kan kollas med exempelvis mediainfo. Den borde vara på för att följa bluray standarderna. Visst kan det se utmärkt ut, men om det encodas som progressivt istället för interlace (skiljer på hur codecen optimerar inställningarna) så kan man få bättre kvalitet vid samma bitrate eller lägre bitrate vid samma kvalitet kämfört med om det encodas med interlace optimeringar i codecen. Det fake-interlaced gör i x264 är att encoda med progressiva inställningar och så sätts bara en flagga i videoströmmen att det är interlaced (fast det egentligen inte är det) bara för att bluray authoring programvaror ska acceptera videoströmmarna. Hur TAW5 (vad nu det är för något) gör har jag ingen aning om.

 

EDIT: http://www.dvinfo.net/forum/adobe-creative-suite/514831-blu-ray-25p-1080p.html

Tydligen finns alternativet "progressive segmented frame" i Adobes programvaror men det verkar göra precis det jag beskriver "progressive footage in an interlace wrapper or container" som de skriver i tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske lägger ut en fil för nedladdning för de som är intresserade av att veta varför det fungerar, för egen räkning nöjer jag mig med att det fungerar och TAW5 har en 30 dagars trial för de som vill testa själva, angående detta under emellertid

 

r och så sätts bara en flagga i videoströmmen att det är interlaced (fast det egentligen inte är det) .

 

så berättar min Sony Bravia mycket uttryckligt att det är 1080p som kommer in från skivan

 

.. tillagt .. Råmediat var från en Sony HC 70e och ama länkat till Avid Symphony 7.02 och sedan transcodat till DNx 185x för kännedom, utexporten från Avid var en Quicktime referensfil

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...