Gå till innehåll

Göra blu-ray 25p!


Finn

Recommended Posts

Ska göra en Blu-ray till en festival och behöver tips eller en bra guide! Vill helst inte konvertera till 24p, men har förstått att det går att göra 25p i en 50i ström.

Tacksam för svar //Finn

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej mjolnarn!

mitt material är 25p vill få en blu ray som ser progressiv ut, utan att konvertera till 24p. Har läst mig till att man kan flagga 25p som falsk interlaced, Uppspelningen blir då progressiv.

Hittade dessa specs här https://sites.google.com/site/x264bluray/home/1080i-p

1080p25

 

x264

--bitrate

XXXXX --preset veryslow --tune film --bluray-compat --vbv-maxrate 40000 --vbv-bufsize 30000 --level 4.1 --keyint 25

--open-gop

--slices 4 --fake-interlaced

--colorprim "bt709" --transfer "bt709" --colormatrix "bt709" --sar 1:1 --pass 1 -o out.264

input.file

 

x264

--bitrate

XXXXX --preset veryslow --tune film --bluray-compat --vbv-maxrate 40000 --vbv-bufsize 30000 --level 4.1 --keyint 25

--open-gop

--slices 4 --fake-interlaced

--colorprim "bt709" --transfer "bt709" --colormatrix "bt709" --sar 1:1 --pass 2 -o out.264

input.file

 

Klipper i premiere pro och encore cs6 på pc.

Har försökt med MeGUI för att få ut en fil som Encore inte ska behöva transcoda men har inte lyckats, har gjort liknande med dvd i andra program så det borde gå att funka till blu ray också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Finn, 25 P är redan progressivt och att konvertera 25 p till 24 p är nog bland det svåraste som finns så det vill du inte.

 

Så om ditt råmaterial är 25 p bara att köra på rätt igenom till BD Avchd 25 p, mina kunskaper om PP och Encore är begränsade av anledningar som jag valt själv, har funnit mig andra alternativ som passar mitt eget flöde bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar! Materialet är i 25p. Helst vill jag behålla det så så jag slipper konvertera. Hur gör jag detta med så bra kvalitet som möjligt, ska bara göra en ren blu-ray, inga subbar, ingen meny. En bra isofil alltså. blu-ray formatet tillåter ju bara 24p, 50i, men det ska ju gå att lura den att det är en interlaced fil fast den är progressiv, dvs. flagga den som 50i fast det är 25p.

Mjolnarn: Hur kör jag BD Avchd 25 p?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finn, förstår inte varifrån du fått att BD bara stödjer 24 p, helt fel, gör en sökning på specarna ( wikipedia, google ) så får du se. Som jag skrev så har jag gjort BD som 50 i sedan ett tag ( 2006 innan det ens fanns brännare för Bd ) tillbaka

 

Så, 25 p som råmedia - redigera i PP - öppna i Encore och låta Encore göra kodningsjobbet till BD Avchd 25 p funkar bra om inte Adobe tagit bort det själva vilket skulle förvåna mig mycket, i så fall vet Max , och många andra, det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, då väntar vi på att Adobefolket har lite bra svar till dig annars finns det trials att ladda ner som funkar bra och kodar snabbt, vill du köpa kostar exvis TAW5 bara 80 dollar, jag använder den själv och den kodar till 25 p med automatik om det är 25 p som är råmediat

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är super-långt ifrån expert på området, men alla referenser (utan att hinna söka så mycket) anger alla Blu-ray 1080p specs till 1080 24p/25i/30i. (http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Media_format )

 

Sen kan man ju bränna en AVCHD-folder på en Bluray skiva, men det är inte alla spelare som stöder dessa. Så vitt jag vet, kör de flesta ut 25p i en 50i ström.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom på att jag kunde testa på mitt kontorssystem, XP SP3 med Encore 5,1 och det finns mycket riktigt inga 1080 25 p profiler i AME / Encore på den versionen och då kanske inte heller i senare versioner av Encore.

TAW5 hanterade 1080 25p filen bra och kodade x264 till 1080 25p som också spelar upp bra på min PS3.

Kollade också med en god vän som använder Cinevision och 1080 25 p funkade utmärkt att koda till.

Så Finns enklaste alternativ verkar vara en trial av TAW5

Länk till kommentar
Share on other sites

Går alldeles utmärkt att göra 25p Bluray med AME. Det finns möjligen ingen preset, men då är det bara att ta och ändra en befintlig. Ta den som är 24p och ändra till PAL och 25p i inställningsmenyn under.

 

Mycket enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick bara tag på "fel" person att fråga, men 25p saknas i Encore för att det helt enkelt inte fanns med i originalspecen för Bluray. Vet inte om det har ändrats nu (hittade bara original white paper från 2005 där 25p inte är med), men Encore försöker hindra användaren att göra en skiva som kanske inte fungerar. Hade ju varit nice att kunna "tvinga" Encore att köra med det format man har, men det är "delvis" utanför Adobes kontroll (delar av authoring-/kompileringskoden är licensierad av tredjepart)

 

Men min erfarenhet är att ex PS3 spelar det mesta...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror jag kanske lyckats flagga en fil i MeGUI som false interlaced som funkar att ta in i Encore utan att den vill trancoda den.

Dock ganska bökigt arbetsflöde. Får testa TAW5 annars, ska också testa Kimsters variant!

Tack för all hjälp!

//Finn

Länk till kommentar
Share on other sites

Går alldeles utmärkt att göra 25p Bluray med AME. Det finns möjligen ingen preset, men då är det bara att ta och ändra en befintlig. Ta den som är 24p och ändra till PAL och 25p i inställningsmenyn under.

 

Mycket enkelt.

 

Frågan är om Encore "köper" filen då det (enligt Encore) inte är ett legal Bluray-format... har ingen Bluray-brännare där jag är nu så jag kan inte testa

Länk till kommentar
Share on other sites

Går alldeles utmärkt att göra 25p Bluray med AME. Det finns möjligen ingen preset, men då är det bara att ta och ändra en befintlig. Ta den som är 24p och ändra till PAL och 25p i inställningsmenyn under.

 

Mycket enkelt.

 

Får inte detta att funka på Encore 5,1 , hittar ingenstans att ändra, kanske har ändrats på 6,0, kanske bara jag som letar på fel ställe men jag borde kunna detta, källfil är APR 1080 25p , 24 p profil är inte möjligt att välja

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är om Encore "köper" filen då det (enligt Encore) inte är ett legal Bluray-format... har ingen Bluray-brännare där jag är nu så jag kan inte testa

 

Max, eftersom det går att göra 1080 25p med Cinevision - Scenarist som borde vara rätt så mycket standard så kanske Adobe skulle ändra sin standard, vad tror du om det

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
Gammal tråd i och för sig, men det finns ett trick att få bluray att acceptera 25P.

1080p - Authoring a professional Blu-ray Disc with x264

 

De kallar det för "fake interlaced" i x264.

"This allows the stream to be encoded progressively yet flagged as interlaced."

Hej Ronny, du får ursäkta mig om jag tycker att det känns väldigt dumt att behöva använda någon typ av fake för att fixa en bug eller begränsning med Adobe Encore när det finns andra program som klarar detta alldeles utmärkt

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är som sagt Bluray-standarden som inte tillåter 25p överhuvudtaget. Men om man encodar progressivt och sätter flaggan som om det vore interlaced klarar blurayspelarna ändå av att spela upp det. Om andra program än x264 fixar det så använder de antingen samma teknik eller så encodar de 25p med interlaced encoding vilket fungerar men det är inte lika effektivt. Har för övrigt ingen aning om hur Adobe encore funkar, använder det aldrig själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är som sagt Bluray-standarden som inte tillåter 25p överhuvudtaget.

 

Körde just igenom, bara för test, använder alltid 50i själv, ett 1080 25p klipp genom TAW5 till skiva, spelar alldeles förträffligt i 1080p på min 46 tums Bravia via min PS3 och ser kvalitetsmässigt också alldeles förträffligt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...