Gå till innehåll

folkvimmel + andras produkter


Robert Nilsson

Recommended Posts

Hej

 

Två korta frågor om juridik:

 

1. Enligt manus ska karaktären springa längs en gata som är full med folk. Det innebär ju att okända människor kommer synas i bild.

Hur löser man det?

 

2. Karaktären ska sitta vid en laptop, ringa i en mobil och vid ett tillfälle visa en film i en mobiltelefon. Måste vi ha tillstånd från t.ex. Samsung för detta eller är det bara att köra? Eller måste vi bygga en fejkad mobil som inte liknar någon annan? (lite knepigt)

 

/Robert

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ingen jurist, men här är mina gissningar.

 

1. Det är nog inga problem. Så vitt jag vet så får man filma på allmän plats och använda det i artistiskt och journalistiskt syfte.

2. Tror inte de bryr sig så mycket om det bara gäller en youtube-film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är tänkt att bli en spelfilm som kan visas på t.ex. festivaler.. eller vinna en oscar. (hehehe ambitioner du vet)

 

Men det innebär att vi måste tänka lite större eventuellt än bara youtube. Frågan är om det blir samma sak då? En film är väl att betrakta som ett kommersiellt projekt (även om vi har noll budget och gör det på fritiden)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej.

 

Såhär säger wikipedia:

Ett varumärke som är skyddat kan användas även av andra för att referera till varumärkets produkter eller företaget självt, till exempel när man berättar om företaget och dess produkter. En förutsättning är att användningen inte vilseför konsumenterna och att man inte använder mer av varumärket än vad som är strikt nödvändigt.

Så min tolkning är att det inte ska vara några problem för de klipp du har uppgett. Jag hade bara kört på.

 

Nä, det är väl ingen reklamfilm? Det är ju ett konstverk som vilket annat som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm intressant. Har inte betraktat spelfilm som annat än en kommersiell produkt. Men det är klart att även en målad tavla kan ju säljas och betraktas ändå som ett konstnärligt verk. Antar att är en annan sak med den trailer man klipper ihop. Den betraktas antagligen som en reklamfilm då.

 

Men brukar det inte vara dille på att censurera loggor på teve? Låt säga att vi gör en extremt stötande film och visar Samsungs produkter i varenda scen, för att ta ett extremt exempel. Skulle då inte de kunna åberopa skada på varumärket osv och stämma oss?

Länk till kommentar
Share on other sites

Usch! Och låta läget bero på nåd.. :) En sak är klar iallafall. Det lär INTE bli några apple-grejer iallafall med tanke på deras smått rättshaveristiska attityd :)

Har sökt Samsung i ärendet men har inga större förhoppningar på att få svar. :/

 

Tack för dina svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...