Gå till innehåll

Laptop för hd-redigering till förvirrad tjej...


Recommended Posts

Hej i stugan!

 

Jag skulle vilja redigera okomprimerat (?) HD-material i Premiere Pro och behöver en bärbar dator för detta ändamål. Kameran jag använder mest är Panasonic SD900.

 

Tyvärr är jag helt tappad bakom en vagn när det gäller hårdvara. Finns det någon vänlig själ som har förslag på en lämplig maskin? Går det att hitta något för runt 10k? Vore oändligt tacksam för lite råd i denna fråga!

 

Tittade runt lite på måfå. Vad tror ni om det här lilla schabraket?

Acer V3-771G-736b321.13TMaii - 17,3-tums laptop från Acer med hela 32GB RAM!

 

Jag vet inte hur viktigt grafikkortet är för hd-redigering. Kanske är det bättre att köpa en sån här och lägga till mer minne?

ASUS G75VW-T1019V - 17,3-tums laptop med i7 Ivy Bridge-processor!

 

Eller någon av dessa kanske?

Medion X7817 - i7-3610QM / 16GB / 750GB / 17.3" Full HD / GTX 670M / Win 7 - WEBHALLEN.com

Lenovo Y500 - Core i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15,6" Full HD / Windows 8 - WEBHALLEN.com

 

Någon som har andra idéer?

 

Tacksam för svar!

Johanna

Länk till kommentar
Share on other sites

Min personliga åsikt:

 

Acer - Never in my life.

ASUS - Ser OK, kan du lägga till mer minne, ännu bättre. (Det GÅR med 8Gb, men 12 eller 16 är bra)

Medion - Skulle inte våga.

Lenovo - har 2 st "seriekopplade" grafikkort vilket inte fungerar i Premiere Pro.

 

Ev: HP Envy dv7-7305eo - Kraftpaket i borstad aluminium och 16 GB RAM!

 

Skulle nog välja ASUS-maskinen med mer minne + en extern USB3 disk för videofilerna.

Notera att batteritiden för stora 17" laptops med höga prestanda är...begränsad... :)

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

SD900 är en konsumentkamera och inte i närheten av okomprimerad, så de flesta laptops idag klarar av att redigera materialet helt utan problem. 8gb räcker gott och väl.

Samtliga laptops fungerar fint, men samtliga är också alldeles overkill om allt du vill är att kunna redigera HD-material. Finns helt dugliga laptops på närmare halva priset.

HP Pavilion G7-2254SO Notebook - Handla online hos Media Markt

 

Självklart så, en bra laptop är en bra laptop och man får det man betalar för, men enkel HD kan du redigera på nästan vilken burk som helst idag. Köper du en laptop för att redigera HD kan du enkelt komma undan med en i 5000-kronorsklassen, men vill du ha en framtidssäker laptop ala' kraftpaket så är det självklart mer av en investering att köpa en dyrare.

 

Jag kan själv tycka att det är lite synd när folk lägger ut en massa pengar på kraftfulla datorer bara för att kunna utföra uppgifter som hade gått lika bra att utföra på en för halva priset, och sedan aldrig ens kommer i närheten av att behöva all den där prestanda de pungat ut flera tusen för.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjaaee... notera att SD900 klarar 1080 50p i AVCHD - det krävs en rätt ordentlig dator för att spela upp det utan hack just pga att formatet är så hårt komprimerat.

Beror på vad man spelar in i för kvalitet, men visst, det fungerar nog med långsammare också.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket, Max_H och Tolin, för era synpunkter!

 

Prövade att spela upp video från SD900 i en lite äldre laptop (Acer Aspire 6930G med 8gb RAM) och det hackade till förbannelse. Fråga mig inte varför, men jag antar att datorns prestanda är för dålig.

 

HP-datorn som du, Max_h, länkade till var ju billigare och hade 16 GB RAM, men du hade valt ASUS-maskinen trots allt? Vet du hur man bär sig åt för att köpa till mer RAM-minne? Är det något man kan skruva i på egen hand?

 

Batteritiden betyder inte så mycket för mig och inte heller skärmens storlek.

 

/Johanna

Länk till kommentar
Share on other sites

RAM har ingenting att göra med prestanda på så sätt. Du kan spela upp HD video på 512mb RAM om så skulle vara.

 

Tjaaa...njaeeee - det beror på. Att spela upp ett HD-klipp i ex VLC- eller Windows Media-player är en sak. Att spela upp en 1080p tidlinje i Premiere Pro är något helt annat. Detta eftersom Premiere Pro "buffrar" sin playback i ramminnet (lite variabelt hur mycket). Så har man för lite ramminne så börjar det hacka efter ett tag, har man dessutom många klipp på tidslinjen, många transitions, många texter osv blir det värre och värre. Jag skulle säga att 8Gb idag är minimum som jag skulle köpa.

 

Däremot kan hackandet i Acer-datorn berott på en massa andra saker än just ramminnet.

 

Jag är lite av en ASUS-nörd, ingen speciell anledning annat än att jag genom åren aldrig har haft en ASUS-komponent som pajat. Tror säkert att HP:n är helt OK också - snabbare och billigare. (Tyvärr hade den blank skärm...)

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad Resolve kräver står i en av manualerna. De har en specifik manual om just hårdvaran kring Resolve. (fler program borde göra så) http://www.blackmagicdesign.com/media/4805318/Resolve_Win_Config_Guide_2012-08-30.pdf

Vad du bör räkna in är vilka format du ska använda med Resolve.

Dessutom nämner ni inte vilken version ni ska använda. Resolve Lite kan t.ex. inte dra nytta av CUDA/GPU vid brushantering eller 3D/stereo

Länk till kommentar
Share on other sites

Lånar tråden lite.. Om man skulle vilja köra Resolve och liknande hur kraftfull/dyr dator behöver man då? Är inte insatt i GPU, CPU osv.

 

Här passar nog en analogi med en bil, de flesta bilar kan ta sig fram till ett mål, men alla olika snabbt. Vissa är dock så pass långsamma att de inte klarar av att köra i hastigheter som är ett måste för att få vara på en motorväg (vilket i en dator motsvarar att man ej kan köra realtid). Samma sak med dator, resolve, funkar på många datorer, men det är materialet man filmat och jobbar i som avgör hur snabbt man kan arbeta, ibland får man köra på proxies eller lägre upplösning.

 

Jag kan t.ex. köra 4K RED-material i realtid när det är 1/4 kvalite på en dator, på en annan kan jag köra 1/2 kvalite. Båda duger gott för att klippa i, men ena är mycket snabbare sen när man väl ska rendera ut saker. Det som bärbara datorer oftast är mycket sämre än stationära på och som är viktigt just för klippning är HDD:s, hastigheten och hur många strömmar den kan köra samtidigt, dagens processorer och RAM-minne i bärbara som är över 4000-5000kr är mer än väl för att klippa och spela upp både AVCHD och andra codecs. Men som Max_H säger, mer minne hjälper vid buffer och hur "rapp" datorn känns.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Efter mycket om och men lutar jag åt den här datorn

17inch MSI GT70 0NC-029NE Intel Core i7 3610QM 8GB 750GB W7HP 17.3 inch GeForce GTX 670M - Hemelektronik - CDON.COM

 

Frågan är om processorhastigheten (2.3 Ghz) är för låg för att klara hd-redigering? Tror eventuellt att jag läste att 2.4 rekommenderas för videoredigering. RAM-minne tänkte jag köpa till lite mer om det behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Min personliga åsikt:

 

Acer - Never in my life.

ASUS - Ser OK, kan du lägga till mer minne, ännu bättre. (Det GÅR med 8Gb, men 12 eller 16 är bra)

Medion - Skulle inte våga.

Lenovo - har 2 st "seriekopplade" grafikkort vilket inte fungerar i Premiere Pro.

 

Ev: HP Envy dv7-7305eo - Kraftpaket i borstad aluminium och 16 GB RAM!

 

Skulle nog välja ASUS-maskinen med mer minne + en extern USB3 disk för videofilerna.

Notera att batteritiden för stora 17" laptops med höga prestanda är...begränsad... :)

 

//M

 

Har också funderat på HP-datorn. Dock funderade jag på att det är en 5400 rpm disk. Är det några problem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...