Gå till innehåll

Tips på hur man kan sälja sin film


gonefishing

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har jobbat med en långfilm i ca. 3 år. Under det tiden har jag samlat ihop pengar, skådespelare, scoutat inspelningsplatser mm. Det började med att jag skulle ta tag i det själv och köra på och se hur det gick. Det gick ett tag, men nu har projektet växt sig större än att jag kan ha hand om det helt själv.

 

Hur ska jag gå tillväga? Jag har sökt team och funnit några personer, men det räcker helt enkelt inte. Jag måste ha någon större producent eller liknande som håller ihop projektet och får det slutfört.

 

Jag tror att det kan bli riktigt bra, och jag har även 3 manus till som t.o.m. kan sälja bättre än detta. Så de som väljer att göra affärer med mig kan se det som ett långsiktigt partnerskap också, och det kan ju vara ganska eftertraktat. Filmen är även på engelska och är tänkt att spridas på festivaler mm. i hela världen.

 

Var ska jag börja? Jag har även hört av mig till i stort sett alla produktionsbolag i Sverige med ingen kunde ta projektet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått mer bra respons på manuset och projektet än jag har tänkt mig, och det har gjort att jag vill satsa mer för att göra det så bra som möjligt. Och för att göra det så bra som möjligt kan jag inte sköta allt själv.

 

Vad menar du med det här? (Sen vill du nog hålla inne med dina 3 "bättre" manus då det bara låter som om du inte vet vad du sysslar med som sitter inne med "manus som kan sälja ännu bättre" men väljer att producera det 'sämre' (Ur finansiärsperspektiv). ) Jag är filmskapare och inte affärsman. Jag struntar väl i om filmen säljer eller inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan inget annat än hålla med Tolin. Det är som att försöka sälja in en 1976 Ford Fiesta

när man har en splitterny Lamborghini Gallardo ståendes runt hörnet. Det får inte någon

att bli så sugen att "investera" pengar.

 

Jag vet inte storleken på detta projekt, men eftersom du vänt dig till de flesta bolag som

du säger så kanske resurscentrum kan hjälpa dig istället. Om du bor i Stockholm kan du ta en titt

på nedanstående länkar. I annat fall är det bara googla "resurscentrum film" och länet

du bor i.

 

Stöd och sånt | Filmcentrum

 

Projektstöd | Filmbasen

 

Edit: Såg precis ditt svar ang. att du är filmskapare och inte "affärsman". Med den inställningen

kommer du inte långt för den hårda sanningen är att film är business. Vill du att produktionsbolag

ska satsa pengar, styra upp, hålla i tyglarna etc så måste du tänka affärsmässigt också.

 

Jag säger inte att du måste leka Ingvar Kamprad, men du måste förstå innebörden av att vända

sig till ett produktionsbolag och vilka ansvar som kommer med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...