Gå till innehåll

Reklamfilmsbranchen


Jervis

Recommended Posts

Håller på att starta upp ett produktionsbolag med en kollega med sikte på bla reklamfilm. Någon som har erfarenhet från just denna bransch och kan berätta lite hur det funkar? Menar inte just den tekniska/konstnärliga delen av produktionen utan mer hur det funkar rent affärsmässigt som produktionsbolag.

1. Vad brukar budgetarna ligga på? Vad är det för vinstmarginaler för produktionsbolagen?

Förstår att det varierar oerhört, om man tar tex en schampoo reklam och en bilreklam...

2. Hur funkar det normalt när ett jobbtillfälle blir till? Kommer jobben oftast direkt från företagets marknadsavdelning eller via en reklambyrå? Förstår att det varierar här också.

3. Vem är det ofta som kommer på iden/manuset? Företaget själv, reklambyrån, den frilansande regisören?

4. Vem sköter sedan kontakten med TV kanaler och bestämmer när filmen skall visas?

5. Annat som kan vara intressant att veta för en nybörjare?

tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och välkommen hit!

 

Jag kan inte svara på dina frågor, men jag skulle vilja fråga varför ni vill ge er in i branschen. Är det enbart för att tjäna pengar? Brinner ni för att producera film? Varför just reklamfilm? Vad har ni för plan? Har ni kontakter?

Om ni inte heter typ Calle Schulman så kommer nog inte jobben hagla in precis om ni är helt gröna och nya inom branschen. Vad är det som gör att just ni kommer lyckas? Har ni en unik affärsplan? Osv.

 

Fundera på varför ni vill starta ett produktionsbolag, och inte enbart för att det "kanske blir kul".

 

Jag är själv i produktionsbolagstankar då jag insett att ska man få sina idéer gjorda så är det en väg att gå istället för att anlita eller hoppas på att andra produktionsbolag nappar på projekt. Jag har en klar affärsplan framför mig,

har mina kontakter, hittat människor till olika positioner osv.

 

Var så tydliga som möjligt mot er själva, men främst ärliga.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan försöka svara lite någorlunda på några av dina frågor. Har själv jobbat inom reklamfilm på sätt och vis. Dock var det inget riktigt footage, utan bara 3D och animeringar, med det sagt så borde det vara ungefär detsamma, förutom avsaknaden av direkta manus då. Lite bakgrund om företaget är att de i princip enhälligt jobbar för ett av Sveriges största exportföretag inom industrin.

 

1. Här kan det ju förstås variera mot 3D, företaget jag jobbade på debiterade per timme, ett tämligen normalt jobb kunde väl landa på omkring 50-100 000 kr. Lite tyngre animeringar bestod ofta av flera element (som alltså även såldes separat, men sedan också sammanställdes), dessa kan väl uppskattas till det fyrdubbla om man slår ihop alla enskilda delar, samt sammanställningen. Nu är detta antagligen inte något du kommer träffa på, om ni inte ska jobba med 3D/grafik själva. Men det är också en kompetens som jag själv får anse ganska nödvändig inom branschen. Om man sedan hyr in konsulter för det, eller gör det själv, är ju upp till varje företag.

 

2-3. Just här, så kom jobben direkt från företaget. Deras marknadsavdelning visste precis vad de ville ha. Vi som jobbade med projekten hade litet spelrum i förändringar etc. men på det stora hela så vet marknadsavdelningen vad det är som de vill visa upp och förknippas med. Eller som i vårat fall, vad de ville visa i animationerna. Det är möjligt att en större frihet ges vid manusproduktioner, men när det kommer till estetiken, och ja, egentligen det mesta, så brukar de ha tydliga direktiv i vad de vill att man ska göra.

 

Hoppas att det var till lite hjälp i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar. Som jag fattar det när det gäller lite större företag, så jobbar väl företagens marknadsavdelningar ofta redan ihop med någon reklambyrå där de kontinuerligt diskuterar strategier och planer för reklamkampanjer. Givetvis så händer det att de bytar ibland, men i alla fall. Företagen har ju beroende på omsättning ofta en begränsad markandsföringsbudget. Så med andra ord, men reklamsfilmskampanj föds ofta i sammarbete med företagets marknadsavdelning och reklambyrån och om budget tillåter. Reklambyrån utformar sedan konceptet som företaget godkänner. Sedan tar reklambyrån in anbud från produktionsbolag, ofta flera, att genomföra själva jobbet. Produktionsbolaget gör en offert, letar upp lämplig regissör, etc etc.

 

Rätta mig gärna om jag har fel nån stanns....

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, ska även jag svara på dina frågor enligt mitt ringa kunnande.. Har antal år i branschen som frilans och nu mera som fast anställd.

Hierarkin brukar se ut såhär: Kund -> Byrå -> Produktionsbolag ->Regissör

Populärt nu för tiden, och up-and-coming är in-house byråer som slår ihop byrån och produktionsbolaget. (exempelvis prodbolaget Honesty)

Eller i vissa fall, in-house byrå på företaget (speciellt stora företag) Men då brukar det oftast handla om stillbildskampanjer då video-expertis är dyr att hålla fast-anställd, och svårt att locka personal till om jobben är utspridda. Därav den stora frilansmarknaden.

In-house är alltså en bra väg att gå om ni vill vara "moderna" och ha mer kreativ input, kan dock krävas en del jobb för att komma dit, är svårt utan att ha ett namn i branschen sen tidigare. Det handlar ju om stora pengar som investeras i dig, och ert företag. Det gör inte ett smart företag utan att vara relativt försäkrade om en vinst.

I regel har byråerna copys som slafsar ner ideér som sedan går till prodbolagen och CDs/regissörer genom kunden som alltid har ett veto som "beställare". Men ofta mottages förslag från folket på marken.

Det går oftast genom regissören först när det går åt andra hållet, han kan alltså gallra bland refbilder, locations och cast för att styra det slutgiltiga resultatet. Fult spel, men tro mig så går det till.

Produktionsbolag kan också få pitcha sina idéer till kund/byrå, genom treatments, manus och moodboards tillsammans med offerter (brukar vara ekonomin som styr vem som får jobbet misstänker jag).

 

Under själva inspelningen kommer du dock få räkna med att kund är med och säger sitt.

Jobbade på coopreklamerna i somras, de stod i en timma (!) och tvekade/ändrade/justerade inför ett pack-shot! Viktigt det där;)

 

Det är en stor ruljans bland reklamarna, t ex. ICA-reklamerna har bytt både byrå och produktionsbolag tre-fyra gånger under årens lopp, tror det var Tre vänner först, sen typ Social club.. vet inte om det är fat boy eller vad dom nu heter som sköter det där nu. Så marknadsavdelningar söker nog ständigt efter nya sätt att förmedla sitt varumärke, och då krävs i bland ett byta av "markfolk". Där kan ni ha en chans om ni har något tillräckligt bra att komma med.

 

Kolla in sidan resume, dom har ofta ingående artiklar om nyheter i den här delen av branschen. Vilka byråer som gör vad osv. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Budget och vinstmarginal varierar från film till film, kund till kund. Säkerligen kan du hoppas på 10-15% men det tar jag bara ur luften, har faktiskt ingen kolla alls på faktiska siffor. Tycker tipset här ovan om att kolla vad andra bolag tar och lägga sig en lapp under är en god idé till att börja med.

Reklam innefattar ju också s k. buy outs. Främst faller det på skådespelare/modeller, dvs. ökas visningsrättigheten med ytterligare exponering, antingen i flera länder, nya medium (print, in-store, POS, internet, TV, Bio) eller under längre tidsperiod än vad som tidigare sagts (oftast 1 år) kommer en avtalad procentsats av ursprungsarvodet betalas ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Har nu kollat med kollega som vart i gamet längre än jag. Hon misstänker att det krympt sen förr men beroende på produkt kanske runt 20% som vinstmarginal, jag tog alltså lite i underkant.. Men det är som sagt antagligen mycket beroende på produkt(budget)/storlek på team/visningsrättigheter.

I uppstartsfas tror jag ni får kämpa på med mkt goodwill och minimarginaler för att göra ert eget varumärke trovärdigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...