Gå till innehåll

Använda DSLR för exponering av Super 8


Team_fagott

Recommended Posts

Går det att använda en DSLR (Canon 600D) som exponering av Super 8.

 

Hur går jag i så fall tillväga?

 

ISO 100= ASA100?

Har det betydelse att jag använder likande brännvidd?

Hur förhåller jag mig till 1/50 slutare framerate osv i det avseendet ?

 

Dvs. Jag vill att om det ser OK ut i DSLR så bör det det se ok ut även på filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju ingen logik varför man inte skulle kunna använda en kamera som exponeringsmätare. Detta förutsätter att du manuellt kan ställa in bländaren på filmkameran.

 

Ställ in 600D på samma ISO (Asa) som filmen i filmkameran har.

 

Sen ställer du in slutartiden rätt på stillbildskameran, vad nu slutarvinkeln motsvarar i tid (1/25?). Ställ in Tv på 600D.

Sen mäter du bara och får ett bländarvärde som du ställer in på filmkameran.

 

I vissa fall ha man ett filter i filmkameran som stjäl ljus. Då måste man veta hur många steg det tar. Då kan man ju exempelvis ställa in det på exponeringskompensation (-1 eller vad det blir) så får man rätt bländarvärde och slipper mäta. MEN då ser det inte rätt ut på skärmen på 600D om du jämför. Vill du det ska se rätt ut får du räkna exponeringskompensation för filter manuellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju ingen logik varför man inte skulle kunna använda en kamera som exponeringsmätare. Detta förutsätter att du manuellt kan ställa in bländaren på filmkameran.

 

Ställ in 600D på samma ISO (Asa) som filmen i filmkameran har.

 

Sen ställer du in slutartiden rätt på stillbildskameran, vad nu slutarvinkeln motsvarar i tid (1/25?). Ställ in Tv på 600D.

Sen mäter du bara och får ett bländarvärde som du ställer in på filmkameran.

 

I vissa fall ha man ett filter i filmkameran som stjäl ljus. Då måste man veta hur många steg det tar. Då kan man ju exempelvis ställa in det på exponeringskompensation (-1 eller vad det blir) så får man rätt bländarvärde och slipper mäta. MEN då ser det inte rätt ut på skärmen på 600D om du jämför. Vill du det ska se rätt ut får du räkna exponeringskompensation för filter manuellt.

 

Tusen tack. Dock får du gärna förklara vad slutarvinkel innebär och hur man räknar ut den.

 

Sedan undrar jag om man ska lägga på eller dra ifrån lite om man använder Tri-X.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...