Gå till innehåll

Kodak Instamatic M66 super8 projektor, sönder?


Jonathan.Wendeborn

Recommended Posts

Hej!

 

Jag köpte en super 8 projektor för några dagar sedan. En Kodak instamatic m66.

 

Den rullar fint och lampan lyser som den skall. Men jag tror det finns ett problem.

 

Det finns en ratt som jag inte tror fungerar riktigt. På båda sidorna av ratten finns det en pil som visar höger och vänster, jag antar att dessa pilar menar att vilket håll hjulen skall snurra. Men när jag vrider till raten så händer inget. Hjulen fortsätter snurra är samma håll. Ett annat alternativ är att sätta ratten rakt upp, då kommer ett litet ljusskydd framför lampan och skyddar filmen från att bli bränd. men skall inte hjulen stå stilla då?

 

Jag har öppnat allt och kikat in i motorn. Men jag finner inget som tyder på att detta är en funktion som skall finnas. Jag tänker att det skall finnas nåt kugghjul som får hjulen att snurra åt andra hållet, men det finns det inte!

 

Och om det nu visar sig att den skall kunna snurra fram och tillbaka, vad gör jag då?

 

hjälp! (lite drygt att spola tillbaka filmen förhand...)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...
Hej!

 

Jag köpte en super 8 projektor för några dagar sedan. En Kodak instamatic m66.

 

Den rullar fint och lampan lyser som den skall. Men jag tror det finns ett problem.

 

Det finns en ratt som jag inte tror fungerar riktigt. På båda sidorna av ratten finns det en pil som visar höger och vänster, jag antar att dessa pilar menar att vilket håll hjulen skall snurra. Men när jag vrider till raten så händer inget. Hjulen fortsätter snurra är samma håll. Ett annat alternativ är att sätta ratten rakt upp, då kommer ett litet ljusskydd framför lampan och skyddar filmen från att bli bränd. men skall inte hjulen stå stilla då?

 

Jag har öppnat allt och kikat in i motorn. Men jag finner inget som tyder på att detta är en funktion som skall finnas. Jag tänker att det skall finnas nåt kugghjul som får hjulen att snurra åt andra hållet, men det finns det inte!

 

Och om det nu visar sig att den skall kunna snurra fram och tillbaka, vad gör jag då?

 

hjälp! (lite drygt att spola tillbaka filmen förhand...)

 

 

Du måste byta plats på spolarna när du spolar tillbaka

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...