Gå till innehåll

Andec Filmtechnik, några frågor.


Recommended Posts

Hej allesammans!

 

Jag vet inte ifall det finns en tråd någonstans i forumet redan som behandlar frågan?

 

Men jag har lite funderingar som jag skulle behöva ha lite hjälp med, lättsamma sådana.

 

Jag beställde 3 super 8 filmer från Andec Filmtechnik för lite mer en en vecka sedan. Jag beställde tre kassetter black&white Tri-x 7266 inklusive framkallnings kuponger. Allt gick fint och filmerna kom med posten efter några dagar.

 

Jag har filmat första kassetten och skall skicka tillbaka den för framkallning. Är det någon som vet hur det går till? jag tänker att jag skall lägga tillbaka kassetten i sitt lilla packet och skicka den i en låda tillsammans med framkallnings kupongen till adressen som står på kupongen. Gör jag rätt? På något sätt känns det för enkelt...

 

Och sedan så tycker jag deras sida är svårfattad. Kan någon svara på vad det är för skillnad på en Development coupon och processing coupon? Och vad en Push Processing är för något? Under den rubriken så står det +1 stop, +2stop, +3stop. Detta har jag ingen aning om vad det kan betyda.

Det står - Push processing causes contrast reduction. Men vet inte vad som menas med det.

 

länk:

 

Super 8 Black&White Reversal / Kodak Plus-X / Tri-X / Video (e)

 

btw, detta är första gången jag filmar med super 8! (såvida ni inte fattat det redan.)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Push låter som om dom framkallar lite extra för för att öka exponeringen något(? 1-2 steg) verkar vara dåligt för kontrasten dock.

 

Brukar inte vara några problem att skriva adress på en handskriven lapp. Doom svarar snabbt på mail på engelska och är trevliga. Så ddet är bara att fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...