Gå till innehåll

Stormembransmikrofon för atmosfärljud


Norrsken

Recommended Posts

Har i nuläget en shotgunmikrofon på kameran som duger suveränt för att spela in dialogljud men skulle även vilja ha något som tar upp atmostfärljud runtomkring. Samtidigt så är jag i behov av en mikrofon för röstpålägg och har kollat lite på stormembransmikrofoner.

 

Min fråga är om en stormembransmikrofon även skulle duga ute för att spela in bakgrundsljud utomhus eller om denna mikrofontyp inte duger för detta? För trots allt när jag tänker efter så ser jag mest denna mikrofon i studion och jag antar att det finns något skäl till detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Atmos vill man hellst fånga i stereo, och stormembranare är oftast inte i stereo. De är även ganska bökiga att ha ute på plats. De är mer anpassade till stativ i studio. Medans mindre småmembranare kan du sätta in i zeppelinare med rejälare vindskydd på om det behövs. Så även om en stormembranare ljudmässigt duger så det räcker och blir över så är det inte att rekomendera att ta med ut på plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Googla "Rode nt1a field recording". Du kommer att hitta en del intressanta texter. De verkar vara rätt populära för atmosfär och natur bland vissa fältinspelare (Säger man så på svenska?). Ett matchat par, om du tänker spela in i stereo, kostar strax över tre tusen. Det var någon som påstod att de var extremt känsliga för fukt, och en annan som påstod motsatsen, så... Själv har jag aldrig använt den modellen. Och som Luzer påpekar är de inte speciellt smidiga att använda utomhus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen så tycker jag att CM3 mikrofonerna brusar för mycket så för min del blev valet Sennheiser mkh 8040. Därmed inte sagt att CM3 är en dålig mikrofon, den är grymt prisvärd och skall du inte spela in tystnad i ett rum eller otroligt svaga ljud så är kanske inte bruset något problem, glöm dock inte bort att du måste köpa vindskydd från rycote om du skall spela in utomhus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...