Gå till innehåll

Letar efter axelstativ/kamerarigg till min systemkamera!


Winghen

Recommended Posts

Gäst GöranD

Jag får nog bara säga lägg ner Pro tugget direkt det impar inte på mig. Nån frågade om en prisvärt shoulder rig, någon visar en länk till nåt som blir svårt att använda just i ett Pro läge och så blir det mitt fel. Tjena glöm det. Stå och balansera med en monitor på toppen av en shoulder rig under en längre tid och leverera det skulle jag vilja se. Det finns en svensk firma som gör just ett kran läge, en annan kör en kombination båda svindyra och inte kvantfysik direkt i konstruktionen. En har bra koll på follow focus med tvåhandsfattning, min supercheapa kopia av dessa två koncept det skulle alltså vara bara skit då eller? Alla dessa finkänsliga presumtiva klienter skulle ta illa vid sig om jag dök upp med något liknande.

 

Jag ber om ursäkt det var dumt av mig att öppna näbben.

 

Hare

Göran

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Göran, sorry om jag har en mästrande eller dryg ton, det är rätt ofta mig i ett nötskal när jag skriver snabbt och slarvigt, det var inte meningen så ursäkta mig.

 

Det var på intet sätt "dumt av dig att öppna näbben" men jag har en annan erfarenhet och jag tror helt enkelt annorlunda än dig. Jag vet hur det är med entusiasm och att skapa själv, att komma undan billigt och bygga egna lösningar etc. Jag försökte, om än klantigt, att hävda min bestämda åsikt att hur bra din rigg än är, så är oftast dessa standardiserade riggar mer lämpade för att jobba med i längden just för att de befinner sig i ett ekosystem där de passar in, så att säga.

Jag ville helt enkelt säga att jag tycker att Christofer Nilssons och även johanjepson37s (även om denne person tycks vara en boot eller iaf har använt Google Translate) rekommendationer var svårslagna, trots ditt hemmabygge.

 

Ja, jag kör säkert med "Pro tugg", det är kanske också rätt typiskt mig, jag vet inte, jag vet faktiskt inte vad som var så PRO i det jag skrev. Hur som helst så har jag ingen som helst koll på din erfarenhet eller vad du gör annat än lite jag sett i trådarna här på Voodoofilm men oberoende av vad så tror jag, jag har inga empiriska bevis annat än mina erfarenheter, att man får ett mervärde i en rigg likt den Christofer Nilsson rekommenderade då den går att modifiera och att anpassa i och med att man utvecklas och vill hitta på fler och fler projekt och köper ny utrustning etc. Jag förstår om du gärna då sätter dig ned vid ritbordet och hittar på nya och än bättre lösningar, det är ju skitgrymt och det är isf sådana som du som på sikt hittar på nya universallösningar och driver utvecklingen framåt. Du är därtill då del i en enormt stor DIY-rörelse med folk som inte gillar att begränsa sig etc vilket ju även det är toppen. Trots det så tror jag inte att det ligger i de flestas intresse att bygga själv och därmed låsa sig till en design för en kamera med ett vist antal tillbehör, om du brinner för egna lösningar så är nog själva byggandet och idéerna kring dina lösningar ett mål i sig, något jag som sagt inte tror gäller andra filmskapare.

 

Kort sagt, jag tror denna rigg är svårslagen till sitt pris både för amatörer och proffs samt för den delen för hemmabyggare som jag tror skulle kunna utveckla den ytterligare.

 

 

Till slut en uppmaning, ta det lugnt, vi hjälps åt här så, jag tror iaf det är syftet. Vist är de flesta här lite egocentrerade med en lättare form av hybris men va fan, jag tror det gäller internet som helhet och i synnerhet delar av det där men känner sig hemma. Det är sällan meningen att klampa varandra på tårna även om alla har olika erfarenheter och åsikter så för den trevnad skulle jag rekommendera att du försöker att se inlägg som framförandet av en annan åsikt än påhopp på dig personligen, för det synes mig som du tog illa vid dig.

För övrigt hängde jag inte riktigt med i allt i din tråd, vad menar du med "någon visar en länk till nåt som blir svårt att använda just i ett Pro läge och så blir det mitt fel". Hur menar du att det var ditt fel, jag tror ingen menade att något är ditt fel, möjligen att de tycker du har fel men inget annat.

 

Hoppas detta räcker som förklaring och framförallt ursäkt, för det var alltså inte min mening att brösta upp mig och vara mästrande eller så.

Ha den god dag nu i sommarvärmen och allt gott.

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Har följt tråden och tycker Peus formulerat sig rätt sakligt. Men DIY har väl både sina för- och nackdelar. Å ena sidan kan man konfigurera det exakt på det sätt man vill ha det, å andra sidan så konsumerar det mycket tid och jobbar man i en professionell miljö, som enskild filmare eller i ett mindre team, så ligger det nog inte så högt upp på listan att pilla med sånt. Bara en sådan sak som att lägga på extra vikter på den du hänvisar till, Göran, blir ett litet projekt i sig. Och detsamma gäller ju för precis allt; kör du inte på standard - så lär du bygga alla tillbehör själv i framtiden. Riggen som Peus länkar till är ändå såpass billig och ser relativt rejäl ut, så ser heller ingen anledning att opponera sig mot den.

 

Om man däremot bara vill ha en shoulder rig, i sin enkelhet, så tycker jag att det var ett kreativt hemmabygge! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Peus, det är GöranD som blir ledsen i ögat för snabbt, inte du som skriver dåligt.

 

Det är bra att komma med förslag, framförallt DYI, men problemet med DYI är att de är inte standard, de är inte flexibla, och tyvärr ser de oftast ut som skit och klienter blir inte imponerade, för klienter, iaf. de som betalar (så man slipper DYI) blir obekväma när man kommer med saker som inte ser "riktigt ut".

 

Problem som uppstår när de inte är standard är:

Går en del sönder så kan du inte bara åka till en kamerabutik och byta ut.

Kommer det helt plötsligt ett krav på extern monitor för regissören att titta på eller 2nd AC för focus så har man kanske inte möjlighet att fixa det, snabbt eller bra.

 

Även om riggar finns i olika former, så är de flesta 15mm och 6cm ctc vilket gör att man kan plocka upp en matte box från märke X och en follow focus från märke Z...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...