Gå till innehåll

Letar efter axelstativ/kamerarigg till min systemkamera!


Winghen

Recommended Posts

Tjena!

 

Har ett tag letat efter en rigg till min systemkamera för en rimlig peng (runt 1500 kr för bara riggen). Har koll på många riggar inom prisklassen, men har inga omdömen att gå på. Några tips/erfarenheter? :) Tacksam för alla svar!!

 

P.S. Såg detta paket med matte-box, rigg och follow focus. Tycker att priset låter väldigt lågt samt att jag inte känner igen tillverkaren, därav skit(?) Någon som vet?

Aputure V2 (Mattebox, follow focus - komplett rig) - Kaffebrus

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en Ebay-rigg från Kina som Kaffebrus säljer vidare till ett löjligt högt pris (men sorgligt nog billigare än andra svenska konkurrenter).

Den enda jag sett som till synes verkar vettig där är FTV-110B - Kaffebrus - För du vill absolut ha motvikt där bak.

 

Annars är det RedRock eller Swedish Chameleon du vill ha, men dessa kostar en del (bra mycket mer än 1500kr).

 

Hej!

 

Ajdå, nästan som jag kunde ana... tyvärr har jag inte lust att lägga mer än ett par tusenlappar i dagens läge. Redrock etc. är bortom min fantasi hahaha!

Motvikt är självklart viktigt, tror dock att det är enkelt att fixa själv om så behövs. Den du länkade verkade väldigt enkelt designad (på gott och ont), dock följde ju faktiskt ett follow focus med riggen. Bara en sån liten "plastbit" kostar ju en slant.

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kaffebrus har en billigare modell från Kina med motvikt men kan inte avgöra hur bra den är (såg den inte på fotomässan):

DSLR Support Rig - Kaffebrus

 

Själv skulle jag kompromissa och köpa hyfsat billigt men bra från EU:

Welcome to shoot35 Ltd - Accessories for the Digital Filmmaker - DSLR and Camera Equipment, Matte Box, Follow Focus & Shoulder Support

Fast motvikterna kostar extra och ser lite klumpiga ut:

Welcome to shoot35 Ltd - Accessories for the Digital Filmmaker - DSLR and Camera Equipment, Matte Box, Follow Focus & Shoulder Support

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt klart! Och köper du en Ebay-variant så får du inte glömma att posta en liten recension nånstans :bire

 

Självklart ska jag lägga upp en recension, oavsett vilken typ det blir :) Finns alldeles för få! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Den du länkade verkade väldigt enkelt designad (på gott och ont), dock följde ju faktiskt ett follow focus med riggen. Bara en sån liten "plastbit" kostar ju en slant.

 

Ja precis! Om man ska ha två handtag så tror jag att ett follow focus för eller senare är ett måste. Funderar på att köpa en s.k. Spider Rig. Dock har jag hört mycket som är negativt med den; saker som lätt går sönder, delar som lossnar lite för lätt etc. Däremot är den billig och passar min budget utan att det svider. För tillfället så filmar jag för min egna och lärandets skull och tjänar inga pengar på det jag gör och därför har jag inte någon lust att spendera flera tusen på en rig. Det är ett svårt val det här alltså, haha!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis! Om man ska ha två handtag så tror jag att ett follow focus för eller senare är ett måste. Funderar på att köpa en s.k. Spider Rig. Dock har jag hört mycket som är negativt med den; saker som lätt går sönder, delar som lossnar lite för lätt etc. Däremot är den billig och passar min budget utan att det svider. För tillfället så filmar jag för min egna och lärandets skull och tjänar inga pengar på det jag gör och därför har jag inte någon lust att spendera flera tusen på en rig. Det är ett svårt val det här alltså, haha!

 

Hej, jag har en spider rig och jag jag kan hålla med om att den är sådär. Man kan inte dra åt skruvarna riktigt ordentligt, den är plastig, handtagen viker sig om kameran är för tung osv. Dock är den väldigt flexibel, man kan konfigurera den på många olika sätt. jag köpte den på Ebay för några hundra och det kan den vara värd. Att ha den som en enkel axelrigg funkar. Här är en kort kort film som jag spelade in med den: Spider rig testfootage - YouTube

Det är ju stabilare är handhållet iaf :)

 

/Eric

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag har en spider rig och jag jag kan hålla med om att den är sådär. Man kan inte dra åt skruvarna riktigt ordentligt, den är plastig, handtagen viker sig om kameran är för tung osv. Dock är den väldigt flexibel, man kan konfigurera den på många olika sätt. jag köpte den på Ebay för några hundra och det kan den vara värd. Att ha den som en enkel axelrigg funkar. Här är en kort kort film som jag spelade in med den: Spider rig testfootage - YouTube

Det är ju stabilare är handhållet iaf :)

 

/Eric

 

Hej!

 

Har själv kollat på den på Ebay där den är betydligt billigare än om man kollar och jämför med svenska återförsäljare. Såg din testvideo och man märker ju faktiskt en skillnad jämfört med handhållet (Inte den ultimata skillnaden men i alla fall... haha). Har du en länk till just den försäljare du köpt riggen av? Finns några olika på ebay, men eftersom jag vet att du fått din produkt levererad så kan ju en närmare titt på samma återförsäljare vara bra :) Tack i så fall!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Har precis beställt den här:

Camera Mount|DSLR Shoulder Rig|Offset|Telescopic Handles|Proaim-120

 

Blev ungefär 1350sek inkl. frakt, så den är ju riktigt billig. Kan berätta hur den fungerar sen när jag fått den :)

 

Den såg ju ut att vara riktigt rejäl! Speciellt med tanke på priset. Vore kanon om du kunde skriva några rader om den när du väl prövat den :) Kanske en liten testfilm oxå ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Är grymt nöjd än så länge! Tog ett tag att få den, men inget strul.

 

Sjukt nöjd med resultatet!

 

Denna videon är alltså 550d med Canon 50mm f1.8 och axelriggen. Ingen stabilisering i objektivet, ingen stabilisering i efterhand, men 50% hastighet:

 

Rekommenderas absolut!

Lycka till :)

 

Wow! Riktigt snygg video på alla plan! Använder likadant objektiv som du med en snarlik kamera, Canon 600D. Därav får jag en perfekt analys av riggen. ;) Även fast du saktat ner klippet så såg man att kamerarörelserna blev mjukare, mer stabiliserade och inte lika irriterande att kolla på som när man bara kör handhållet. Såg väldigt proffsigt ut! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow! Riktigt snygg video på alla plan! Använder likadant objektiv som du med en snarlik kamera, Canon 600D. Därav får jag en perfekt analys av riggen. ;) Även fast du saktat ner klippet så såg man att kamerarörelserna blev mjukare, mer stabiliserade och inte lika irriterande att kolla på som när man bara kör handhållet. Såg väldigt proffsigt ut! :)

 

Tack så mycket! Värt att säga också är att pga. motvikten på axelriggen blir det aldrig tungt för armarna vilket gör att det inte är några problem att hålla den med en hand och köra manuell fokus samtidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Gäst GöranD

Gör en själv istället, pris typ en hundring.

 

 

Skärbräda och gardin stång från Ikea + cykel handtag och rörisolering från biltema. Sitter tillfälligt ihop med straps så konstruktionen blir "självlåsande" bara dra åt när den är som jag vill ha den så man slipper skruva. Det ska bli remmar istället och eventuellt en liten kamera kran påbyggd som den kan hänga i. Det ska antingen på en vikt i bak eller så ska den fästas med justerbar rem i bältet eller båda två om det är bäst, eventuellt sele.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul med egna konstruktioner men det blir inte så mycket mer än kul. Skall man använda dem till något vettigt så ledsnar man snabbt - jag har själv kört med egna konstruktioner. Fördelen med mycket prylar från Kina och Indien etc är att många av dem är standardiserade med 15mm rods vilka funkar med billiga så väl som snordyra follo focus, kompendier, batterifästen, monitorer etc samt med rätt fäste fungerar att fästa på en stativplatta för att enkelt fästa riggen på ett stativ utan att behöva demontera kameran etc etc.

 

Just: Camera Shoulder Mount|DSLR Rig-120|Proaim är en nära nog på oslagbar rigg (för sitt pris) som går att anpassa och modifera betydligt samt har fäste för stativplatta, man kan t.ex. skarva rodsen till en lång smal rigg utan S-kröken (eller vad man nu skall det). Jag äger just en sådan rigg som jag lånat delar till betydligt finare riggar etc och jag köpte min från DvCity: DSLR Rig Counterweight|Camera Shoulder|Rig-120

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Vilket struntprat det blir ingen skillnad överhuvudtaget och absolut inte en skillnad för flera tusen kronor. Followfocus finns snart på den här också. Den är väldigt lätt också samt kombinationen med en liten kran och att inget behövs skruvas kommer att göra den bättre än det mesta jag har tittat tunt må du tro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Hur ska du justera focus med den där utan att släppa en hand? Bara ett exempel där min slår den där manicken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte Martin, jag skiter i hur jag ser ut rätt ofta med min produktionsutrustning när jag gör egna produktioner utanför större team, vilket iofs kanske leder till just problem då folk inte alltid fattar vem man är och vad man gör samt att sakerna kostar pengar etc men skulle Görans rigg vara bättre än standardiserade hade jag nog trots utseendet valt den. Nu tror jag dock inte så är fallet och jag förstår inte riktigt vad Göran menar med att "det blir ingen skillnad överhuvudtaget".

Vad är det som inte blir någon skillnad Göran? Om du behöver hyra en extra monitor eller ett swing away kompendie för en dag till något projekt, kommer då bara automatiskt att passa på din rigg utan problem. Om du jobbar med ett B-foto som drar skärpan och har med sin egen follow focus (jag hade alltid mitt eget follow focus och min egen monitor när jag körde B-foto, på små gratisprojekt så väl som större välbetalda för då viste jag vad jag hade att jobba med), vad gör ni när hen dyker upp med sitt gear, måste du göra om riggen då? Rod baserade riggar är extremt snabba att anpassa och fungerar med de flesta tillbehör. Det går givetvis att göra sitt eget rod-baserade system med 15mm rods och standardskruvhål etc och sådana hemmabyggen blir oftast bättre, iaf för den specifika kamera man bygger det för, än motsvarande annat system, dock blir de förmodligen väsentligt dyrare (tid omräknat i pengar eller rena pengar) än vad dessa lågpris-riggar är. Därtill kan man alltid anpassa dessa lågprissystem vilket jag låtit göra. Jag har ritat ett par specialplattor för mitt som jag sedan låtit ett industriföretag fräsa ut ur aluminiumblock och samt borrat skruvhål i t.ex.

 

Hemmabyggen likt ditt är roliga ett tag men man ledsnar, oberoende av om man är amatör eller jobbar med skiten etc, jag lovar, been there, done that.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...