Gå till innehåll

Dokumentär om en kille som tvingas använda droger som medicin mot sin ADD.


Robocop

Recommended Posts

"Sluta grubbla, börja leva"?! är en dokumentärfilm som handlar om Sebastian Mangs, en alldaglig kille boendes i Enköping. Sebastian har diagnosen ADD som gör att han har koncentrationssvårigheter. Vägen till få diagnosen har inte varit enkel. Från doktorer som vägrat behandla honom till att behöva använda droger för att klara av vardagen. Sverige anses vara ett land med väl utvecklat sjukvårdssystem, Sebastian fick uppleva baksidan av detta. Det här är hans historia.

 

 

 

 

Skriva gärna både vad ni tycker om ämnet i sig och hur historian framställs. Jag är mer än glad att ta emot vilken sorts kritik som helst. Var gärna konstruktiva dock. Mitt namn är Robin förövrigt och jag har varit kreativt ansvarig/regissör/vad-ni-vill-kalla-det för den här filmen. Det är även jag som är med i filmen.

 

Hoppas ni gillar den =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

All right, tackar för det =)

 

Jag håller med i allt du säger. Det är ju ett skolprojekt så det blev lite framtvingad och vi gjorde det lite hastigt, idé till slutgilltig film på ca 3 månader. Vilket inte är en ursäkt men det medför vissa problem i skapandet av filmen. Vi har ju snackat om filmen i efterhand och vi vill egentligen filma om allt och försöka göra en bättre film dramaturgiskt och använda den här som en pilot. Får se hur det blir framöver men tillsvidare får den vara så här.

 

Tack igen för feed-backen, trevligt med svar =)

 

mvh Robin

Länk till kommentar
Share on other sites

Halvvägs in i filmen visste jag inte vad den handlade om, och plötsligt hör jag någon säga att det är en dokumentär om självmedicinering, vilket vi inte sett någonting av än så länge. Den biten börjar först efteråt, och då betas först LSD av, som om det vore en rimlig självmedicinering...

 

Och fram till dess handlar det om Sebastians problem att få en diagnos, men det var inte klart vad som var hans problem. Som doktorn påstods säga: han hade klarat skolan, han hade jobb, vänner och flickvän. Så ja, vad var problemet? Jag menar inte att det inte fanns ett problem, men filmen förklarade inte vad det var på ett sätt som fick mig att förstå.

 

Jag fick intrycket av att det saknades kritiska frågor som kunde ge mig djupare insikt i vad det var som pågick i huvudet på grabben.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
All right, tackar för det =)

 

Jag håller med i allt du säger. Det är ju ett skolprojekt så det blev lite framtvingad och vi gjorde det lite hastigt, idé till slutgilltig film på ca 3 månader. Vilket inte är en ursäkt men det medför vissa problem i skapandet av filmen. Vi har ju snackat om filmen i efterhand och vi vill egentligen filma om allt och försöka göra en bättre film dramaturgiskt och använda den här som en pilot. Får se hur det blir framöver men tillsvidare får den vara så här.

 

Tack igen för feed-backen, trevligt med svar =)

 

mvh Robin

Hur får jag lösenordet tack på förhand =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...