Gå till innehåll

Miranda X: Kortfilm


Recommended Posts

Hej allihopa! Jag håller för närvarande på o skriva ett kortfilms manus men har stött på problem. Själva idén kan tyckas vara passande för en långfilm men hade tänkt utmana mig själv

till att förvandla denna idé till kortfilm... Men då behöver jag all hjälp jag kan få, kritik om vad som e viktigt att få fram eller ta bort.

 

Idé: CBI är ett företag som finns världen över och tillverkar vapen, deras senaste dyra produkt är ett vapen som kallar för: Xz-2!

Detta vapen är skapat för att lura ögat då modellen är av en människo-kvinna.

 

Utan att ha fått se världen utanför sitt sovrum bor Miranda (Xz-2) med sin "far" (Skapare; David). Med tron att hon bara är en helt vanlig människa. David

skapade Miranda utefter avbilden av hans döende dotter, som ligger i koma på grund av en olycka. Miranda får snart reda på att nåt inte stämmer för på ett fotografi

som föreställer henne och David så ser hon att den Miranda på kortet har en annorlunda ögonfärg. Hon får då flashback att hon ligger i vatten etc. De inplanterade minnerna

avtar och hon börjar minnas.

 

Hade idén om att filmen skulle sluta med att Miranda offrar sig för någon eller något och "dör", men hennes energi har inte slocnat helt utan det e bara kroppen som slutat arbeta.

Då hittar de ett sätt att föra över den energin in i Davids riktiga dotter (För hon blev hjärndöd). Då får Xz-2 bli människa :) Lite Avatar-vibbar dock XD

Eller om ni kan hjälpa mig med en början också, eller ett annat slut. Vill ha en cliffhanger eller twist ^^

 

TACK PÅ FÖRHAND!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du redan skrivit i Celtx, använd dess PDF-generator, "TypeSet/PDF"-fliken längst ner under skriptet, och ladda upp ett korrekt formaterat PDF-skript.

- Det blir så mycket lättare att läsa, bedöma längd etc!

 

Det är inte lönt att gå in på formateringen och grundläggande manusaspekter (presens, non-filmables, exposition i dialog osv.), för den är i princip obefintlig i nuvarande dokument.

 

Det du har skrivit känns som Akt 1-material alltihop. Men en kortfilm behöver också en mitten och ett slut, så fundera på vad du vill säga med kortfilmen, vad den egentligen handlar om. Och hur du vill att den ska sluta.

 

Det kanske går att väva ut från "Varför skapas ett nytt vapen?", men i förgrunden syns mest en klassisk mänsklig existensialism-sci fi, à la Blade Runner, I Robot, Aeon Flux eller Surrogates på temat "Vad är det som gör oss mänskliga?".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Manuset är nere ser jag, men ville ändå passa på att säga att jag tycker detta låter som en sjukt cool idé. Passar mer för en kortfilm.

 

Däremot tycker jag även att ditt "slut" skulle lämpa sig som en början till en annan sorts film, en hämndberättelse: Hennes 'artificiella död/mord' är vad som sporrar henne till hämnd, men nu måste hon dessutom komma i fund med att leva som människa, med känslor, svagare fysik, osv.

 

Din version tycker jag är finare, men den andra hade kunnat lämpa sig för en kick ass sci-fi action tror jag ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...