Gå till innehåll

Svensk Sci fi film!


giallo

Recommended Posts

Hej alla kunniga filmmänniskor!

 

Jag håller på att jobba med en ny långfilm, min femte som regissör.

Denna gång blir det en sci fi historia som ska vara en hyllning till sci fi filmer från 50-60 talet.

Allt ska göras i kameran, inga 3d effekter så långt ögat når.

Filmen kommer dessutom vara extremt våldsamt. Tänk er Rymdinvation i Lappland i en mix med Braindead. :)

 

Filmen kommer innehålla ett monster som jag till 95% kommer göra som Stop motion, resten kommer göras med en skådis

med sminkade händer och filmas med perspektiv som i Sagan om Ringen filmerna för att händerna ska verka större än vanligt.

 

Problemet är dock att jag har aldrig hållt på med Stop Motion och undrar om det finns någon vänlig människa på detta forum som kan hjälpa mig med det. Filmen kommer bli low budget så tyvärr kommer vi inte att kunna betala något för er medverkan men alla får givetvis cred för sitt arbete och filmen på dvd när den är klar. Om någon vet hur man kombinerar Stop Motion bilder med Live fotage vore jag också tacksam.

 

Om några har några frågor eller är intresserade av att vara med på detta lite unika svenska filmprojekt, tveka inte att höra av till mig

cruzicfilm@hotmail.com

 

mvh

 

Daniel Lehmussaari

Regissör

Cruzical Film&Media

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill inte verka tråkig, men att hitta någon som donerar tid för att göra avancerad stop motion (som för övrigt måste klippas in via datorn i live footage om man inte vill krångla till det ytterligare)

kan nog bli svårt. Stop Motion är fantastiskt men en svår och tidsödande process som bara tar tid från vad ni vill berätta. Framförallt om ni också ska ha forced perspective (som är en avancerad

teknik) och massa påkostat smink (även Braindead kostade en del att göra, trots dess lågbudget-look).

 

Mitt tips till er är att minska kraven en aning. Kanske göra några saker i datorn, eller göra om det till en kortfilm?

 

Mvh

//Q

Länk till kommentar
Share on other sites

Om inte du vill hjälpa till så kanske det finns andra. :)

Jag är beredd att göra allt själv men behöver tips på hur man gör, hur mycket man ska röra figuren inför varje bild, tips på hur man sammanfogar live fotage med stop motion. Forced perspectiv har vi redan testat och jag vet att det funkar. Så avancerat tycker jag inte det är.

Smink effekter har jag jobbat med i femton år så det är inga som helst problem.

Så det är stop motion biten jag har problem med. Så tips mottages tacksamt.

Sedan om det finns någon som känner att de vill hjälpa till med den biten. Ni behöver inte vara proffs utan bara brinna för independent film. Jag lovar att ni får en rolig tid!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag försöker hjälpa dig genom att minska kraven och kanske också din visions storlek. Jag ville till exempel väldigt gärna göra en långfilm med stop-motion när

jag var yngre. Det var i mitt fall sannerligen ett "vatten-över-huvudet"-experiment med dyr och lång förproduktion som mynnade ut i ingenting. Men om du fortfarande

bestämt dig för att ge dig på stop-motion så tror jag du får ta saken i egna händer. Börja med detta forum:

 

StopMotionAnimation.com

 

Mitt tips är att du ger dig på Double-Frame, dvs att du plåtar stop-motion i 24 bilder per sekund men bara flyttar varannan bild. Fördelen är att du kan enkelt switcha över

till den mer detaljerade "Single-Frame"-tekniken för snabbare rörelser. Experimentera dig fram tills du når ett resultat du är nöjd med. Det bästa programmen att köra

bilderna genom är Dragonframe eller Stop Motion Pro. Jag har självt använt mig av det sistnämnda.

 

Forced Perspective varierar i svårighetsgrad, precis som alla andra effekter. Men eftersom du gav LotR som exempel tänkte

jag direkt [avancerad] nivå. Svårigheterna kommer när man vill få speciella vinklar eller röra kameran - då blir det "svårare".

 

15 års erfarenhet är en hel del! Det är trevligt att höra! Fråga: tänkte du även fabrikera kostymer, masker etc?

 

Om du ror detta projekt i land kommer jag applådera. Det är kul med människor som väljer att skapa nåt annorlunda och inte så "digitalt" för omväxlings skull.

PM:a mig gärna om du blir färdigt med projektet. Vore väldigt kul att se slutresultatet. Du får inte missförstå mina inlägg som att jag inte tror det är ett

intressant projekt, tvärtom! Men man ska alltid komma ihåg att det finns delvis en orsak till att filmindustrierna världen över successivt rör sig mot en mer

digital effekthantering... det är snabbare, effektivare och på grund av just detta, billigare!

 

Edit: Testa att skriva en annons istället i annons-delen av forumet.

 

Lycka till!

 

//Q

Länk till kommentar
Share on other sites

Kostym har vi folk som fixar. Jag är ju inte ensam om detta projekt. Jag har ju ett eget produktionsbolag så vi är ju några stycken. Special make up fx kommer jag designa själv och sedan har jag hjälp av några stycken som hjälper mig sminka in dem då jag har fullt upp med regin till filmen.

Jag har testat lite olika metoder och just double frame funkade bra. Jag ska testa lite med single frame också innan vi vet hur det blir i filmen.

 

Tack för dina tips Q. Håll ögonen öppna om några år kommer det komma en svensk sci fi film på marknaden. :)

 

Mvh

Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag är själv inte någon stop motion-expert, men jag såg att Stan Winston School har en stop motion video som tar upp "character performance". Sen har dom ju en del andra roliga videos om hur man gör skulpturer och dockor mm, men det har du kanske koll på redan. Man kan iaf köpa filmen som antingen dvd eller som streaming, streamingen kan du titta på hur många gånger som helst.

Fram till den 18 mars får man 50% rabatt om man skriver in "lucky" som promo code.

 

https://www.stanwinstonschool.com

Kolla under videos så hittar du den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...