Gå till innehåll

Att skriva dubbelsidiga karaktärer


Amze

Recommended Posts

Hejsan,

 

Vi håller just nu på med att skriva filmmanus i min klass. Och denna lektionen ska vi arbeta med att skriva karaktärsbeskrivningar, men i min manus idé är karaktärerna dubbelsidiga eller vad man nu ska kalla det. Dem beskrivs som en vanlig människa men i vändingspunkten i filmen så är den här människan en psykisk människa. Ska man då skriva en karaktärsbeskrivning på hur den först är och inte beskriva hur den är i den sista minuten i filmen eller ska man beskriva när personen är båda delarna?

 

(min lärare är bortrest och vi jobbar själva så finns ingen här att fråga...)

 

Tack för svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Till att börja med så bör man inte haka upp sig på den karaktärsbeskriving som finns i manus första gången man stöter på karaktären. Denna ska bara beskriva första intrycket. Resten av karaktären kommer allteftersom filmen spelas upp. Om en karaktär plötsligt byter beteende är det viktigt att du byggt upp för detta innan vändpunkten, annars blir det inte trovärdigt.

 

Om du med karaktärsbeskrivning avser den sort som man kanske skriver innan man börjar jobba med manuset, som beskriver karaktären djupgående, så ska givetvis dennes psykiska sjukdom/problem finnas med där, tillsammans med beskrivning på hur den yttrar sig.

 

"Psykisk människa" är förövrigt ett felaktigt begrepp, eftersom vi alla har ett psyke. Däremot finns det många människor med någon form av psykiskt problem, sjukdom eller störning som yttrar sig på olika sätt. Om du bara gör karaktären "knäpp" eller "galen" så visar du bara på din egen okunnighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, såg precis att jag skrev "psykisk människa". Jag menade såklart psykiskt sjuk människa (glömde skriva sjuk), alltså att personen är, ja som sagt, psykiskt sjuk :)

Men ja, det är den mer djupgående karaktärsbeskrivningen jag håller på med. Och där i har jag nu försökt skriva så tydligt som möjligt varför hon är psykist sjuk, hennes historia til varför hon mår som hon mår. Men jag har ändå kvar hur hon är när hon är det vill säga "vanlig".

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag skriver karaktärsbeskrivningar (vilket jag inte alltid gör... /slap-on-my-face/ ...karaktärsbeskrivning är ett mycket bra stöd men inte ett självändamål, imho.) tycker jag det är relevant fram tills karaktärerna introduceras i manuset. Därefter borde manusets story ta vid.

 

Det är manuset som ska visa karaktärens förändring/dramaturgi/arc, medan karaktärsbeskrivningen innehåller relevant bakgrundsfakta/historia/motivation för att kunna hjälpa dig förstå karaktären och beskriva dess resa på ett trovärdigt sätt - i manuset. Man kan exempelvis skriva karaktärsbeskrivningen i dåtids-tempus, men avsluta sista meningen i presens, som en brygga in till handlingen i manuset då vi stöter på karaktären.

 

Tycker inte man ska blanda ihop research av en psykisk sjukdomutveckling med en karaktärsbeskrivning, men om du gör en Dr. Jekyll/Mr. Hyde-liknande grej finns det förstås god andledning att beskriva olika "personligheter" av samma karaktär.

 

Å andra sidan står jag inte för kursen och vilka kriterier som gäller för att bli godkänd i ämnet Karaktärsbeskrivning. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...