Gå till innehåll

Trådlös handmikrofon som passar till Canon EOS 550D


albdah

Recommended Posts

Hej!

 

Håller på med lite filminspelning. Använder en Canon EOS 550D, vilket jag tycker fungerar bra och är fullt tillräcklig kamera för mig. Nu är det så att jag är på jakt efter en trådlös mikrofon. Håller på att spela in en del reportage så skulle behöva en trådlös handmikrofon som passar till Canon EOS 550D. Anledningen till att jag vill ha en trådlös handmikrofon är för att jag inte tycker kamerans mikrofon är tillräckligt bra. Sen så är det så att jag har testat med vanlig mikrofon med sladd och upplever att sladden bara är i vägen hela tiden. Dessutom skulle en sådan här mikrofon ge en skönare känsla till reportagen.

Så undrar, finns det någon billig trådlös handmikrofon, gärna stereomikrofon som passar till Canon EOS 550D?

 

Vänligen,

Albin

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som att du borde kolla upp en zoom h4n och testa synk istället. Extremt bra kvalitet för priset och sladd slipper du ju.

Ska jag vara ärlig tycker jag det är VÄLDIGT små marginaler emellan h1, h2 och h4. h1 kostar under 1000kr och är bara halvdan i väldigt få områden.

 

Då får du ju en stereomic + att du kan koppla in vilken hand-mic som helst om det behövs. Men ja, då måste du ju klappa, vilket är väldigt lätt om du har en ios-telefon, ipad eller numera även android telefon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så hemskt mycket för svaret.

Är inte så haj på det här med ljudinspelning. Men vad innebär synk? Är det som det låter att jag spelar in ljudet med zooma h4n (bärbar inspelare?) och sedan lägger in ljudet manuellt till det jag filmat? Sen säger du att jag kan koppla vilken hand-mic som helst till zooma h4n, menar du trådlös mic med då?

 

En sak till, vad menar du att man måste "klappa"?

 

Sökte efter zoom h4n och hittade denna DSLR video - ljudinspelare Zoom H4n Handy recorder var det den du menade?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så hemskt mycket för svaret.

Är inte så haj på det här med ljudinspelning. Men vad innebär synk? Är det som det låter att jag spelar in ljudet med zooma h4n (bärbar inspelare?) och sedan lägger in ljudet manuellt till det jag filmat? Sen säger du att jag kan koppla vilken hand-mic som helst till zooma h4n, menar du trådlös mic med då?

 

En sak till, vad menar du att man måste "klappa"?

 

Sökte efter zoom h4n och hittade denna DSLR video - ljudinspelare Zoom H4n Handy recorder var det den du menade?

 

En "klappa" är en platta med filminformation med en rörlig överdel som du troligen sett vid filminspelning. Googla så kommer du förstå. Sen kan man "klappa" med händerna eller annat som gör ifrån sig ett snärtigt ljud. Syftet är att "synca" precis som du säger. Man syncar ljudet med bilden. Klappan hjälper till att hitta en punkt i tiden där ljud och bild enkelt kan syncas.

 

Med Zoom H4n kan du koppla "professionella" mikar (XLR-kontakt), trådade och trådlösa där du givetvis måste ha en sändare, men det brukar ingå när man köper ett trådlöst kit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...