Gå till innehåll

ALLa metoder för att få video att se ut som det vore filmat med film, helst 35 mm


JonathanJohansson89

Recommended Posts

Jag har letat massor, men inte hittat så många metoder på hur man får video att se ut som film.

 

Jag läste att någon skrev här på forumet att det fanns massor av sätt att få video och digital filmande att se ut mer som film, det spelar tydligen ingen roll vilken kamera man använder heller.

 

Men det jag är ute efter är att jag vill testa ALLA metoder som FINNS när det gäller att få video och digital filmning att se ut som film.

 

Jag vet inte ens om mina favoritfotografer som Roger Deakins eller Wally Pfister bara filmar och sen får dom fantastiskt resultat utan att ha bildbehandlat sitt foto. Men i dagens läge använder man mycket färgkorrigering och sånt för att förbättra bilden.

 

Så därför undrar jag om någon kan ge mig tips på var jag kan hitta ALLA dessa metoder att få video att se ut som film. Allt från färgkorrigering till att lägga på mer filter eller filmgrain i vissa mjukvaruprogram.

 

Vore tacksam för svar!

 

(Samma fråga finns SÄKERT i här i forumet, men jag orkade inte leta igenom)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag är ute mes är hur mitt foto ska bli så bra och se så bra filmat ut som möjligt.

Det är klart, det är jättesvårt att få en likadan stil som t ex Roger Deakins, det är ungefär som att måla en exakt kopia av Mona Lisa eller någon annan fin tavla.

Men jag undrar också, är allt som filmas idag på film senare bildbehandlat? Alltså allt raw ootage, originalfilmer/originalbilder?

Det känns verkligen som att det är det, jag tror inte det finns någon som bara filmar sin film för att sedan klippa den och sedan släppa den utan att ha genomfört bildbehandling. Kanske finns någon eller några som låter bli att bildbehandla oc förbätra bildkvalité.

 

Men är digital färgkorrigering, digita ljusättning och andra digitala åtgärder en bra grej att färbättra bilden med så att den ser mer filmisk ut? När jag såg Skyfall som var filmat av Roger Deakins så såg det ut som det var filmat med film när det i själva verkat var filmat med en digital Arri Alexa. Undrar vad Roger Deakins trollade med där?

 

Vilka färgkorrigeringsprogram är dom bästa att använda? Baselight, DaVinchi, Autodesk Luste eller pluginprogrammen i Adobe After Effects eller Adobe Premiere?

Länk till kommentar
Share on other sites

Oavsett om det gäller rörligt eller stillbild så tycker jag att en effekt som lätt avslöjar en digital bild är, att den är för uppskärpt av användaren.

Den analoga bilden har ett korn som aldrig är pixelskarpt, varken på neg/pos-filmen eller efter kopiering till papper.

 

Många skärper upp den digitala bilden alldeles för mycket vilket ger kontrastbandning och glorior runt konstrastrika föremål.

Det förstör snabbt känslan som fanns i den analoga och går inte att korrigera i post, om du nu inte filmar i RAW. Tvärt om kan man dra ner på skärpan redan i kameran för att mjuka upp bilden och därmed ta fram lite mera analog känsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wally Pfister hade skrattat åt dig som försöker få ditt digitala material att se ut som film och påstå att det är omöjligt. Jag håller även till viss del med om att grain och "filmisk" färgkorrigering egentligen bara handlar om att försöka dölja det digitala genom att förstöra filmens bildkvalité.

 

Sen är också teve-kanaler som SVT inte glada åt att man "förstör" bilden genom att tillföra grain digitalt, de vill ju ha en så ren signal som möjligt och grain sabbar ju komprimeringen vid utsändingen och ställer högre krav på all utrustning. Jag vet inte hur det funkar i praktiken, de har ju uppenbarligen inget emot att återutsända gamla 35mm-filmer med analogt grain...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du inte visa en skärmdump på exempel du vill efterlikna så kan vi se om vi kan berätta hur man kommer så nära som möjligt med billig teknik. Använder man billig teknik är nämligen det bästa att man kommer så nära den look man vill ha redan under inspelningen. Detta eftersom det material som kommer ut från billig teknik sällan tål att man efterbearbetar för hårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag är ute mes är hur mitt foto ska bli så bra och se så bra filmat ut som möjligt.

Det är klart, det är jättesvårt att få en likadan stil som t ex Roger Deakins, det är ungefär som att måla en exakt kopia av Mona Lisa eller någon annan fin tavla.

Men jag undrar också, är allt som filmas idag på film senare bildbehandlat? Alltså allt raw ootage, originalfilmer/originalbilder?

Det känns verkligen som att det är det, jag tror inte det finns någon som bara filmar sin film för att sedan klippa den och sedan släppa den utan att ha genomfört bildbehandling. Kanske finns någon eller några som låter bli att bildbehandla oc förbätra bildkvalité.

 

Men är digital färgkorrigering, digita ljusättning och andra digitala åtgärder en bra grej att färbättra bilden med så att den ser mer filmisk ut? När jag såg Skyfall som var filmat av Roger Deakins så såg det ut som det var filmat med film när det i själva verkat var filmat med en digital Arri Alexa. Undrar vad Roger Deakins trollade med där?

 

Vilka färgkorrigeringsprogram är dom bästa att använda? Baselight, DaVinchi, Autodesk Luste eller pluginprogrammen i Adobe After Effects eller Adobe Premiere?

 

Allt som filmas idag är bildbehandlat i någon form av färgkorriering. Film också, då det digitaliseras i regel alltid efter inspelning.

 

Vad som är bäst är smaksak och en fråga om behov och arbetsflöde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...