Gå till innehåll

Utrustning för att spela in folk i en soffa?


Redbluespot

Recommended Posts

Hej alla!

 

Jag kommer behöva spela in tre personer som sitter brevid varandra i en soffa och pratar.

Jag har kollat runt lite på nätet och kommit fram till detta och nu får vi se om ni håller med?

 

- Mikrofon: Shure SM57

- Mikrofonboom

- Filter för mikrofonen

 

Scenariot är alltså tre personer som sitter brevid varandra i en soffa, inomhus, och pratar. Ljudupptagningen sker över dem eftersom jag antar att det blir bättre och att jag inte vill ha med den i bild, därav boomen. Shure SM57 är en riktad mikrofon som många verkar rekomendera. Jag funderade på en rundupptagande mikrofon men eftersom ljudkällan endast kommer ett håll (ifrån de tre personerna som sitter brevid varandra) och inget ljud ska komma bakom micken så förutsätter jag att en riktad är bättre?

 

Jag har begränsade resurser som jag kan lägga på ljud (3000kr). Och detta kan ses mer som en "bloggproduktion" än en stor grej.

 

Detta är alltså vad jag har kommit fram till. Rätt/fel? Vad är era åsikter kring detta? Har ni någon annan idé, erfarenheter eller tankar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sm57 är bra men värdelös på dialog och film, om du inte kan ha miken max 5cm från munnen och de pratar ganska högt :/

Du ska ha en kondensatormik (sm57an är en dynamisk mik) som drivs med fantommatning eller batteri. Hyr du utrustning är sennheiser mkh-50 en mycket vanlig mik som finns överallt och låter bra. Ska du köpa så titta på Röde Ntg 1 eller 2 som brukar rekomenderas här beroende på hur du kan mata miken. Den billigaste miken är röde videomik fast den är anpassad till att sitta på kameran och har inte xlr och balanserad utgång.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag skulle säga att du tänkt fel.

 

Om det är tyst runt omkring och du endast har dessa tre ljudkällor kan du absolut använda en rundupptagande mick. Riktade mickar är bäst för när du ska plocka upp ett specifikt ljud när du har mycket störande ljud i bakgrunden. Då riktar du micken mot just den källa du vill plocka upp.

 

Gällande mickval håller jag med föregående talare. SM57an är bra till inspelning av framför allt instrument i en studio. Till tal skulle jag leta efter en kondensatormick med batterimöjlighet. Jag har tyvärr inte det i kond-micken i min hemstudio så jag kan inte koppla den direkt till min kamera. Hade jag haft en ljudinspelare med fantommatning dock, såsom Zoom h4n, hade det inte varit ett problem.

 

Vad ska du spela in ljudet i? En extern spelare som Zoom H4n eller direkt i kameran?

 

Jag är lite inne på Röde videomic som Luzer tar upp, den borde även fungera hyfsat i den miljö du beskriver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...