Gå till innehåll

Greenscreen


filmkotten

Recommended Posts

Hej. Dabbade mig i går. Filmade mot greenscreen och belyste tyget för dåligt. Objektet är en tjej med långt hår som rör sig. Sitter nu med en sekvens som jag har ett helsike med att keya ut. Har kollat efter tutorials med avancerad keying men hittar inget som jag har fått att fungera. Jag vet att man i post kan gör bakgrunden betydligt grönare men har inte lyckats klura ut hur. Tips mottages tacksamt för länkar till tutorials som skulle kunna hjälpa mig. Jobbar i after effect cs6

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite tips: Quick Tips for Keying Greenscreen in After Effects

 

Ofta, om du har problem av denna sorten, är det enklast att dela upp bilden i många delar (masker).

 

Jag kan ha ex 4-5 lager (texten i "lagerordning"):

 

Lager 4: Hela personen med ganska hård shrink-matte så du bara har ansiktet och lite hår kvar. Keylight anpassad för enbart ansikte/tröja.

Lager 3: Croppat lager med mask så bara huvudet syns. Keylight anpassad för endast håret.

Lager 2: Croppat lager med mask för allt under halsen. Keylight anpassad för resten av kroppen.

Lager 1: Färgad solid så du tydligt ser resultatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack så jättemycket, detta blev betydligt bättre om inte perfekt. Jag var nu inne och tittade på red giant keying och får nog ta mig en funderare på att köpa det. Det verkar vara ett plugin med fler/utökade funktioner och kanske för ett mer proffesionellt bruk . Kommer att ha en hel del hår i mina greenscreens så jag vill arbeta i något som ger mig "full kontroll" (kan man ha full kontroll?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...