Gå till innehåll

Eftersynka Ljud i Premiere CS6?


Simon Almers

Recommended Posts

Hejsan, jag har ett litet problem som jag skull vilja ha hjälp med om det är någon som har ett bra svar.

Jag spelar just nu in en kortfilm och har i min iver klippt det mesta med kamera ljudet då jag inte haft ork att sitta och metalogga alla ljudklipp från det bommade ljudet.

Problemet är att jag nu när jag har loggat allt ljud vill ersätta kameraljudet med ljudet från bommen och det är här problemet kommer in.

Eftersom att jag redan klippt scenerna, och därmed klippt bort alla klappor ur scenerna, finns det något bra sätt att synka och ersätta det befintliga ljudet från kamerans interna mikrofon med det bommade ljudet?

 

Jag är medveten om att Plural-eyes finns och fungerar bra men jag skulle mycket gärna synka ljudet mot klapparna.

 

Tack på förhand!

/Simon Almers

Länk till kommentar
Share on other sites

Um, eftersynca är att spela in nya repliker i sync med de gamla, framför allt för att byta ut luddiga och dåliga repliker. Byter man språk helt så heter exakt samma sak dubbing. Vad du är ute efter är omsyncning.

Enkelt svar: du kommer tvingas dra ut varenda klipp tills du får klappa och synca så. Tar en jävla tid och är pilligt, men det går.

Först, se till att du har MYCKET tid innan rullen (eller om du inte delat upp det i rullar - filmen) kommer igång. Om det behövs, flytta helt enkelt fram hela projectet runt 20 minuter eller mer. Ta det första klippet som ska få nytt ljud, och lägg det på ett helt eget track. Dra vänstra handeln hela vägen till vänster tills du ser en tydlig klappa, den syncar du ljudet mot. Klipp av klippet där det var från början tillsammans med det nu syncade ljudet och sätt tillbaks det där det satt. Ta nästa klipp och flytta till samma tomma track som du gjorde åt det första klippet. Repetera allt. Fortsätt så tills allt är uppsyncat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan möjligen snabba upp ovanstående tips genom att först gå igenom alla klipp och sätta onumrerade markers på alla frames med klappan. Sen kan du följa Christians råd men markera bild / nytt ljud och sen autosynca (hö-klick > Synchronize) på den onumrerade markern. Så slipper du sitta och "dutta" klippen åt sidan tills de ligger rätt. Men vet inte om det egentligen går fortare...

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan väl även försöka synka upp så gott det går mha vågformen. Om kanalerna är hyffsat rena. Men det är väl det autosynken gör kanske (eller går den på Tcn?) Kan inte Premiere. Om orginal TCn finns kvar kanske det finns någon annan funktion att synka upp via denna. Vi körde alltid Titan innan Pro Tools fick den funktionen inbyggd. Borde väl gå att göra efter samma princip i andra program också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...