Gå till innehåll

Samtal med upphovsrättsjurist


Spaceromancer

Recommended Posts

Vi (studenter på en dokumentärfilmskurs) kommer att ha möjligheten att tala med upphovsrättsjurist i två timmar om en månad ungefär, och vi skall skicka frågorna i förväg. Jag har funderat på några frågor som jag vill ha svar på men jag tänkte att vi här gemensamt kanske kunde komma på några fler. Jag postar givetvis senare alla svaren här, om juristen inte klart förbjuder det. Ni kan komma med förslag till tisdag morgon nästa vecka (19/2).

 

Det kommer bara att bli frågor som har att göra med dokumentärfilm och som har att göra med det juridiska. Inget om moral eller etik.

 

1 Människor

a) Vad gäller när man filmar i allmänna miljöer, t.e.x. städer, badstränder och dylikt.

b) Är det någon skillnad om man zoomar in och följer en person med kameran eller om någon bara råkar finnas i bakgrunden?

c) Vad gäller om någon säger att denne inte vill bli filmad?

 

2 Företag

a) Utan att ha tillstånd, kan man t.e.x. ha en Coca-Colaskylt i bakgrunden eller visa att det är Facebook eller Google man använder?

b) Om det är OK att göra det, finns det tillfällen då det inte är det?

 

3 Platser

a) När krävs det tillstånd att filma på allmän plats?

b) Vad kan påföljden bli om man gör det utan tillstånd och använder materialet i filmen?

 

4 Upphovsrätt

a) Kan man ha en staty, målning, affisch eller liknande i bakgrunden när man t.e.x. gör en intervju?

b) Vilka tillstånd behöver jag för att kunna använda musik som en gatumusikant spelar om det är en låt som någon äger rättigheterna till?

c) Om någon av t.e.x. huvudpersonerna i filmen sjunger en låt, vad gäller då?

d) Med tanke på frågorna b) och c) ovan, är det olika regler beroende på i vilket land filmen produceras, var den filmas och i vilket land musikrättigheterna finns?

e) Om det finns musik i bakgrunden (radio, barn som sjunger eller liknande) då måste jag ha tillstånd?

f) Vad gäller om man skulle använda delar av en låttext som dialog?

 

5 Utomlands

a) Om jag t.e.x. filmar utan tillstånd någonstans och har med det i filmen, vad kan påföljderna bli?

b) Spelar det någon roll för påföljden i vilket land jag har filmat utan tillstånd?

 

6 Diverse

a) Om jag vill själv leta efter "cases" som har att göra med frågorna ovan och som har hamnat i domstol, hur gör jag då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag vet att många av frågorna kan kännas lite onödiga om man redan har letat efter svar på fotosididor eller forum som här, men oftast är det lekmän som försöker tolka lagen eller bara personligt tyckande. Nu när jag får chansen så vill jag höra hur en upphovsrättsjusrist väljer att tolka lagen och hur klara reglerna är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför jag postade här var ju förstås inte för att visa vilka bra frågor jag tänkte ställa, utan för att det kanske skulle inspirera er att komma på något bättre :)

Jag har ju funderat på en massa saker under åren men nu när jag får tillfälle så kan jag inte komma på allt som jag gått och tänkt på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stämma/polisanmäla kan man alltid göra. Finns inget direkt skydd mot sånt. Men om det skulle bli ett fall för förundersökning är aldrig säkert. Beror på hur allvarligt det är och om det klassas som ärekränkning/förtal. Men förtal av företag är i Sverige inte en skadeståndsgrund enligt lagstiftning. Däremot kan förtal av ett företag vara otillåtet under "Europakonventionens integritetsskydd" (under artikel 8). Till skillnad från svenska ärekränkningsregler omfattar nämligen konventionens integritetsskydd även företag.

 

Det finns ett utmärkt, inte allt för gammalt, fall i ämnet. Dole, ni vet företaget som säljer bl.a. bananer, kritiserades hårt av några filmare. Dole stämmde dem, och... jag ni får läsa själva, riktigt intressant.

Har ni inte sett filmen, rekomenderas den varmt. inkl. dokumentären om efterspelet.

Bananas!* - Wikipedia

Därför måste Dole dra tillbaka sin stämning | SvD

Hårda bananer!* « Mårten Schultz.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jo, här kommer lite information.

Diskussionerna böljade fram och tillbaka i olika riktningar och jag glömde bort att jag inte hade fått svar på precis allt som jag hade tänkt mig.

 

Märk väl nu att informationen gäller dokumentärfilm.

 

 

• Journalister och filmare frias nästan alltid i förtalsmål. Ett exempel där någon hade fällts, var när Expressen (?) skrev att Mikael Persbrant var inlagd för alkoholproblem när han i själva verket var hemma.

 

• Personuppgiftslagen slår till om man filmar någon så att dennes politiska tillhörighet avslöjas. Gäller inte vid t.e.x. demonstrationer.

 

• I Sverige kan man inte förtala ett företag.

 

• På allmän plats får man filma vem som helst och materialet får användas.

 

• Kyrkor är inte allmänna platser.

 

• Entréer till myndighetsbyggnader är allmänna platser.

 

• Det blir ingen påföljd om man filmar i t.e.x. en affär utan tillstånd.

 

• Om man hör bara prat i radion (ingen musik) så behövs det inga tillstånd att använda det.

 

• Tidningar, planscher och byggnader får fritt avbildas.

 

• Statyer och skulpturer får visas om de har att göra med filmen.

 

• OK att företagslogon syns. T.e.x. att man använder Google på en Mac med en colaburk bredvik.

 

• Musik i bakgrunden: man tar kontakt med STIM och NCB, berättar vad det är för musik och hur många sekunder o.s.v. all information som dom vill ha, och så skickar dom en räkning på det. Du behöver inte själv förhandla med rättighetsinnehavarna. Men det gäller inte för all musik i världen. Jag kunde inte göra det med en låt från Japan.

 

• Juristen kunde inte helt säkert säga vad som gällde påföljder när andra länder blev inblandade. Men Sverige lämnar i alla fall inte ut någon till länder där dödsstraff tillämpas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du delade med dig av intressant info!

 

Fastnade på en punkt:

"• Det blir ingen påföljd om man filmar i t.e.x. en affär utan tillstånd."

- Kan du förtydliga om det gäller inne också (t ex inne i ett stort köpcentrum), eller bara utifrån och in? Jag antar det sistnämnda.

 

Passa upp med byggnader som är klassade som skyddsobjekt, t ex tågstationer, vissa hamnar, vid kärnkraftverk och andra "samhällsviktiga funktioner" plus ambassader etc. Den lokala Länsstyrelsen vet vilka de civila skyddsobjekten är, Försvarsmakten för de militära.

 

Jag utgår också från att det är olämpligt att filma utan tillstånd utanför skolor, dagis, fritidshem och ålderdomshem, även för dokumentärfilm, trots att man bara filmar entrén - när där finns människor. Men det är väl rimligen safe när det är folktomt?

 

Länder där dödsstraff tillämpas och inte: The Death Penalty Worldwide | Infoplease.com

Jag hade inte utmanat ödet. Det finns utlämnings- och bilaterala avtal med vissa länder som USA, i synnerhet om straffskalan i Sverige kan innebära fängelse över ett år. Någon som känner till straffskalan i aktuella fall? (Läs mer här, : Utlmning fr brott )

 

Finns en intressant artikel samt tillhörande diskussioner på Fotosidan som jag tyvärr inte hunnit läsa igenom noggrant än: Vad får man fotografera? - Fotosidan

Länk till kommentar
Share on other sites

 

"• Det blir ingen påföljd om man filmar i t.e.x. en affär utan tillstånd."

- Kan du förtydliga om det gäller inne också (t ex inne i ett stort köpcentrum), eller bara utifrån och in? Jag antar det sistnämnda.

 

Inne i affärer.

 

Men det är bara vad juridiken säger. Sedan får man göra sina egna överväganden om det det är lämpligt och nödvändigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

"inne i affär" eller "galleria" är samma. Ägaren/näringsidkaren bestämmer vilka regler som gäller. Det värsta som kan hända är att man utkastad och portad. Här kan man ju chansa vilt och fly när vakten kommer.

 

Dagis, skolor osv, är ej heller allmänna platser. Alltså kan näringsidkaren/kommunen motsv. styra fotoförbud.

 

Sen så som nämnts, flera myndigheter är skyddsobjekt i någon form. Men skyddsobjekt betyder inte automatiskt fotoförbud. Det är en tilläggsregel, och markeras som kamerasymbol på bl.a. skyddsobjektsskylten. Som regel är t.ex. alla Försvarsmakten och FRAs anläggningar skyddsobjekt med fotoförbud. Du får inte ens fota objektet på avstånd. Men när det gäller civila skyddsobjekt med fotoförbud, t.ex. kärnkraftverk, finns det vad jag vet ingen fällande dom där man tagit bild på avstånd, eller att objektet är med i bild vid sidan om något annat som fotas. Utan tror jag regeln tillämpas innanför grindarna. Detta står det dock inget om i lagen, inne vs ute.

 

 

Angående förtal av företag i Sverige, så nej Sverige har inga sådana lagar, men EU har. Se mitt tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
• Om man hör bara prat i radion (ingen musik) så behövs det inga tillstånd att använda det.

 

• Musik i bakgrunden: man tar kontakt med STIM och NCB, berättar vad det är för musik och hur många sekunder o.s.v. all information som dom vill ha, och så skickar dom en räkning på det. Du behöver inte själv förhandla med rättighetsinnehavarna. Men det gäller inte för all musik i världen. Jag kunde inte göra det med en låt från Japan.

 

Gäller dessa lagar/regler för kortfilm/spelfilm också eller är det bara dokumentärer?

 

Hur funkar det om en karaktär visslar, spelar på gitarr eller sjunger på en låt? Måste man kontakta STIM och NCB då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...