Gå till innehåll

Mest "likable" film


MugshotPaparazzi

Recommended Posts

Hade en hejdlöst spännande diskussion med några filmpolare häromdagen och tänkte överföra den till forumet.

 

Vad gör en film likable? Alltså glöm pretentiösa filmpriser och utmärkelser. En film som gillas av alla oavsett ålder, kön, nationalitet, försmak för action, drama, komedi eller skräck.

 

Vad krävs i en historia för att suga in så många som möjligt och engagera en så bred/stor publik som det bara går.

 

Ge gärna ett förslag på en film (ni behöver inte själva gilla den) som ni tror är den procentuellt mest omtyckta filmen genom tiderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den måste slå ann någon grundläggande, primitiv känsla. Och det regält.

 

Då snackar vi inte om någons oro att gå till tandläkaren eller flickvännen som inte kan bestämma sig om hon ska stanna eller sticka.

 

Och man måste känna igen sig i någon mening, eller kunna känna att det skulle kunna hända en själv.

 

Om en film handlar om hur en man förlorar sin fru och barn i ett bomddåd slår det an hos många i form av grundläggande, globala känslor av sorg. Men om mannen nu tar och stjäl en stridsvagn och massakrerar terroristerna som bombat, så har filmen tappat alla som inte tror på hämnd eller är skulle stjäla en stridsvagn för att göra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den mest grundläggande regeln är i stort sett att aldrig låta den gå åt några extremer. Ett bra exempel är Jurassic Park - de flesta gillar den, men jag tycker den är lite halvdan. Hade de å andra sidan gått (mycket) mer åt ScienceHorror-hållet så hade jag älskat den, men många sett den som för brutal, särskilt barnfamiljer!

Är man dessutom ute efter att folk faktiskt ska GILLA filmen, och inte bara uppskatta den, så måste man hålla sig originell på något sätt. Exempelvis som redan nämnda Star Wars - Space Operah/ScienceFantasy fanns i praktiken inte innan Star Wars, de filmer som fanns om tidsresor innan Back To The Future var oftast onödigt invecklade och baserades inte så mycket på de mänskliga aspekterna, och X-Men är extremt mänskliga för att vara superhjältar, men är samtidigt unika i sitt sätt att måla upp superhjälte-stuket. Nåt Marvel generellt är löjligt duktiga på!

Dock är det mest viktiga att hålla det hela mänskligt och lätt att relatera till. Gemene man vill kunna förstå karaktärerna, och gärna kunna identifiera sig med dem. Är inte karaktärerna bra och välspelade kommer hela filmen falla. Dessutom måste de innehålla åtminstone grundläggande kvalitet, och manuset får inte vara dåligt. Guldkompassen och Eragon är bra exempel på filmer som på ytan innehåller allt som skulle kunna göra dem populära, men som faller på att det helt enkelt inte är bra filmer, som till och med från början är baserade på tråkiga och ofta pretentiösa böcker.

Länk till kommentar
Share on other sites

The Shawshank Redemption är väl den mest omtyckta filmen någonsin? Alla verkar, i någon mån, tycka om den. Många (läs: de med dålig filmsmak) hyllar den som sin favoritfilm. Varför vet jag inte - kanske har att göra med att den är lite lagom feelgood, lagom spännande och skildrar något slags brödrarskap fångar emellan.

 

En egentligen rätt harmlös film helt enkelt utan udd.

 

Just det, sen är Morgan Freeman VO... därför är den omtyckt :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressanta svar, Harry Potter är väl ett bra exempel, det tycker jag är bra, min mamma, min flickvän, min pappa, småsyskon, småbarnsföräldrar, har också mött en dam på 70 fyllda som var uppslukad av Harrys värld. Där når man många målgrupper. Star Wars är generellt (man måste nog generalisera en del nu) en pojkfavorit/män som inte vill bli gamla. Likaså Sagan om ringen. GENERELLT sett tror jag kvinnor (aj vad det här kommer låta illa, förlåt) främst gillar actionfilmer om de har en snygg kille i huvudrollen (twilight, pirates osv.) Lite som att jag står ut med att se The girl next door pga Elisha Cuthbert. Action är nog inte en bra genre för en bred "likable" film då äldre ofta ogillar våld

Drama är i min åsikt den antagligen den mest populära genren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror också på det där med att bredda filmen: Nå ut till en stor målgrupp. Undvik politiska moraliska ställningstaganden och sedan bygga upp en värld av broderskap och kärleksfull sammanhållning. Sympati och Feelgood-känsla hos tittaren slår (nästan) aldrig fel. Amerikanarna är ju mästare på det där sötslibbiga sentimentala uddlösa kramkriget som sällan kränker någon eller något inom de moraliska paragraferna. Och det verkar ju fungera för dom. Inte sant? Hängde ni med? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det handlar nog om att skapa karaktärer som ung och gammal kan relatera till. För att gå hem hos den kommersiella publiken är tydlig orkestrering (protagonist, antagonist osv) viktigt. Det måste vara linjärt och konkret, men publiken måste kunna känna sig delaktiga i processen. Alltså något element av komplexitet, men när allt mot slutet binds samman och klarnar ska tittaren känna sig intellektuell, som att denne tog del i problemlösningen. Alltså får filmen gärna framstå som mer invecklad än vad den är.

Det är nog ganska mycket grundläggande psykologi, helt enkelt. Hur relaterar vi till människor? Hur sympatiserar vi med människor?

 

Jag tycker att det är viktigt att poängtera att en "bra" film och en "mest likable" film inte nödvändigtvis går hand i hand. Det är ju att säga att bra film är kommersiell film. Film är ju liksom alla andra konstformer subjektivt, och personligen så tror jag inte på objektivt bra konst. Så visserligen, ja - tag inte ställning politiskt, bygg upp filmen efter anglosaxisk dramaturgi och lägg till nutida västerländska moraliska dilemman (självklart på ett sentimentalt sätt). Men det kräver självklart fler än så få komponenter. Jag menar, sätter vi Tommy Wiseau i huvudrollen så får vi ändå inget bra slutresultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...