Gå till innehåll

Vart är flaskhalsen till hackandet.


domotion

Recommended Posts

Sitter med en dator som kämpar med DSLR media trots nyinstallation. Timeline titten hackar varierande mycket och det kan ibland hända att Premiere hänger sig så att omstart av datorn krävs för att få igång den igen. Titten kan låsa sig men ljudet fortsätter och kan ta 5-10 sekunder att få stop på.

 

Detta är specen:

Win 7, Premiere Pro 5.5

I7 Quad 950 Quad core 3,06 Ghz 8Mb

ASUS rampage 3 extreme socket 1366

Ddr3 1333 12gb

GeForce GTX 460 1gb

SSD systemdisk + 1 mekanisk mediadisk + 1 mekanisk cashdisk

 

Kan någon vänlig själ tipsa mig om vad kan behöver göra? Har jag för lite minne någonstans eller kan de vara korrupta? Har jag för klent grafikkort?

 

/ Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har senaste drivrutinen 310.90 på grafikkortet och har låst upp CUDA.

Vid uppspelning ligger CPU på 20-30% belastning.

Ljudet flyter fint, det är bildtitten som hackar mycket (typ 1-5 rutor per sekund).

Mediadiskarna är 7200 varvs.

 

Någon idé?

 

/ Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle säga att problemet är processorn. Din processor är från 2009 och mycket har hänt sedan dess. Avkodningen av DSLR-material är det processorn som sköter, så långsam processor är lika med hack oavsett CUDA eller inte.

 

Prova att koda om ett eller flera klipp med Adobe Media Encoder till tex MPEG2 I-frame för att se om det flyter på bättre när du redigerar dom klippen. :)

 

Du kan också prova att sätta ner Resolution i Program panel/Source panel till tex 1/2 eller 1/4 för att se om det blir bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här ser resursövervakaren ut:System.PNG

 

Utnyttjandet av CPU har en blå linje som ligger på 90-100% och den gröna linjen på 20-30%.

 

Har även sett att minnesutnyttjandet kan ligga på 11Gb av totalt 12Gb.

 

Hur ska man tolka detta?

 

Kör ni andra på bättre prylar för att få det att flyta?

 

/jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant.

 

Efter att jag byter ändelsen till .mpeg (från .mov) så flyter titten på.

 

Detta är belastningen med .mpeg system 4.PNG

Detta är belastnnigen med .mov system 5.PNG

 

Jag kör Nikon. Ska man behöva göra detta varje gång? Hur kan man i så fatt byta filendelse i batch? Blir det någon bildförsämring?

 

Mycket intressant information till alla nikonister i så fall.

 

 

/ Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja!

 

Jag borde tänkt på det från början. Det är en "bugg" som gäller CS5/5.5. Premiere Pro CS5.5 tror att filen kommer från en Canon-kamera och använder fel decoder, detta är dock fixat i CS6.

När du ändrar filändelsen till MPEG använder PPro en annan decoder och du ändrar inte informationen på något sätt.

 

Googla på "batch extension changer" så hittar du massor av tips. (Går att göra i Adobe Bridge också)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...