Gå till innehåll

Amatörkamera!


Kaprisfisken

Recommended Posts

Hej hej, jag är en kille som gillar att göra actionfilmer, med muzzle flash och sådant gjort i After Effects. Vi är runt 3 som brukar edita, regisera, göra fx mm.

 

Vi använder just nu en digitalkamera, men känner att vi vill byta till systemkamera. Den ska förståss ha bra bildfunktion men allra viktigast är video. Budget på 2-3 tusen. Kollat lite på Nikon D3100 och D5100, och D5100 känns som den starkare kandidaten.

 

Tänkte på att de flesta säger att Canon har bättre video, men hittar ingen i den här prisklassen. Om ni vet en systemkamera (DSLR) i 2-3.5 prisklassen får ni jättegärna tipsa!

 

(Helst en Nikon, Cannon eller Sony, men om ni vet typ en Olympus så kan jag kolla upp den ;))

 

 

Btw min första post :O

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle rekommendera Canon 550D, jag är inte säker på vad den kostar nu dock men det kan inte vara så mycket. Den är väldigt prisvärd, en av de populäraste systemkamerorna att filma med. Det var den första jag köpte och jag använder den fortfarande. :)
Tack för ditt svar! Ska kolla upp den.
Länk till kommentar
Share on other sites

Att få en systemkamera (ny) överhuvudtaget för 2-3500 (som dessutom kan filma dugligt) är lite av en omöjlighet. De billigaste landar väl på omkring 4000, och då med original-objektiv, som beroende på tillverkare ofta inte är någon jätte-höjdare. Samma om du skaffar en Canon med kit-objektivet, så får du inte ut speciellt mycket, utan det hänger på att du skruvar på något annat.

 

Det beror ju förstås på vad man har för krav. Skaffar du en spegellös liten, typ panasonic/olympus, så kan du komma undan väldigt billigt, i höstas köpte jag ett hus för 1000 kr, en adapter och ett snudd på antikt objektiv, sammanlagt kostade det 1500. Den slår en 550D med kit-objektiv, med hästlängder. MEN, den är oerhört begränsad på många vis (inga manuella inställningar, går inte att använda AF i foto, ingen som helst stabilisering.. the list goes on). Och för att få fram något vettigt måste förhållandena vara mycket kontrollerade. Och det hamnar ju på just det, hur kontrollerade situationerna är, som ni filmar i.

 

Skulle jag helt sonika rekommendera en kamera, så är väl en Nikon ett bra alternativ. Hur den hanterar ljus och sånt (då den inte kan styra det manuellt) låter jag dock vara osagt.

 

Panasonic LUMIX DMC-GF3 hus svart delad kartong - uppföljaren till min kamera. Men som sagt, det är ganska mycket gambling att köpa något så billigt. Om man inte vet vad man ger sig in på.

 

Efter en hård arbetsdag är nu dock dags att sova. God natt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt ärligt, billigare systemkameror är så pass mycket sämre att de inte är värda pengarna.

Säkert folk som går bananas på mig men jag skulle solklart köpa den bästa GoPro Hero 3, som går att få för några hundralappar mer än er budget.

 

Jag vet att folk säkert hatar dem, men helt ärligt - gör ett test. Den omfattas inte av "endast plombering"-lagen, så köp en och testa själva. Den kan nog passa just det ni gillar riktigt bra. Nackdelarna folk kommer med kan få amatör action att se sjukt coolt ut. Jag gjorde mitt bands musikvideo med en och vi har bara fått positiva kommentarer när det gäller kvaliteten. Kanske t o m mer värt, då själva videon/låten är ganska underlig :).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Helt ärligt, billigare systemkameror är så pass mycket sämre att de inte är värda pengarna.

Säkert folk som går bananas på mig men jag skulle solklart köpa den bästa GoPro Hero 3.

 

Gopro gör allt distortat som fisheye! Vilket gör för vanliga filmer är detta väldigt drygt att ha att göra med :(

 

Jag hade rekomenderat att titta på blocket efter några av de tre kamerorna jag länkade i en annan tråd nämnligen: Canon 650D, Canon 60D, Och Canon 600D. Alla har tillgång till Magiclantern vilket Nikon inte har! :D Dock är det inte färdigutväcklat för 650D men Alphan släpps snart så ändå värt en titt!

Produktjmfrelse hos Prisjakt prisskillnader och jämförelser mellan dom 3 kamerorna!

Och här är en länk till Magiclanterns hemsida: MagicLantern.fm - Home

Canon 650D [status: Hello, world!] 650D tråden på deras forum! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

"Köp en och prova själv" är väl sällan ett bra tips till någon med begränsad budget. Billiga systemkameror är bra om du hittar "fynden".

De som kostat mycket när de kom, är rejält byggda, men tyvärr inte riktigt har hittat sin marknad. Då och då dyker de upp, att kika på cyberphoto, resp. fotokungens utförsäljningar är tips.

 

Har ni inte redan köpt en kamera, så önskar jag eder lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
"Köp en och prova själv" är väl sällan ett bra tips till någon med begränsad budget. Billiga systemkameror är bra om du hittar "fynden".

De som kostat mycket när de kom, är rejält byggda, men tyvärr inte riktigt har hittat sin marknad. Då och då dyker de upp, att kika på cyberphoto, resp. fotokungens utförsäljningar är tips.

 

Har ni inte redan köpt en kamera, så önskar jag eder lycka till.

 

Mitt tips gick alltså ut på att testa och lämna tillbaka. Kostar 0 kronor. Gillar man den och är sniken är det bara gå till nästa affär och göra om det igen!

 

Yep, jag gillar dist och fisheye.. Men det går att slå av och all-round är den perfekt för en amatör som vill göra film som ser modern ut. Ej perfekt, men mitt nästa tips kostar minst 3 gånger mer och de flesta här skulle säga att det ändå inte räcker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips gick alltså ut på att testa och lämna tillbaka i en fotoalbum hos ifolor.se. Kostar 0 kronor. Gillar man den och är sniken är det bara gå till nästa affär och göra om det igen!

 

Yep, jag gillar dist och fisheye.. Men det går att slå av och all-round är den perfekt för en amatör som vill göra film som ser modern ut. Ej perfekt, men mitt nästa tips kostar minst 3 gånger mer och de flesta här skulle säga att det ändå inte räcker.

 

Det stämmer absolut :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...