Gå till innehåll

När använder man twixter.


filmkotten

Recommended Posts

Hej. Jag har ett klipp bestående av ett kreditkort som "slängs" på en disk. Det är filmat med canon 5d mii/24fps. Detta skulle jag vilja ha i slowmotion, dock inte extremt. Har nu testat Twixtor och det blir Inte bra. går ner till ca 6%. Kan tänka mig att det har att göra med att det är filmat med för lite frames. Har möjlighet att filma i 30 fps, och det skall jag testa.

Jag har testat att filma ett vattensplash där det blir skapligt, men inte när man filmar kreditkortet. Någon som vet om twixtor är rätt för detta ändamål? Bifoga 1,5 sek film

kort_testLR.mov.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju alltid bra att försöka filma i så hög framerate som möjligt. En annan sak att tänka på under filmning är att ha ganska snabb slutare så att det inte blir så mycket motion blur. Se till att du får alla input inställningar rätt i Twixtor också. Jag gjorde en Twixtortutorial för ett bra tag sen som du kan ta en kik på om du behöver Twixtor tutorial on Vimeo

 

Kan du ladda upp originalklippet också så kan man ta en kik på det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen. Jag gjorde en test i går med 30 fps och slutartid 1/400. Använde en ren bakgrund med det blev skit det med. Ett problem är ju att bilden flimrar (moare´?) Får fortfarande en lustig motion blure effekt i filmen när jag lägger på twixtor. Jag har kollat på flera tutorials därav jolt joker:s men lyckas absolut inte få till något. Är det för lite fps?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen. Jag gjorde en test i går med 30 fps och slutartid 1/400. Använde en ren bakgrund med det blev skit det med. Ett problem är ju att bilden flimrar (moare´?) Får fortfarande en lustig motion blure effekt i filmen när jag lägger på twixtor. Jag har kollat på flera tutorials därav jolt joker:s men lyckas absolut inte få till något. Är det för lite fps?

 

Löste du det? I så fall hur då? Jag kommer också filma med en 5D mkII och det är några scener som ska vara i slow-mo.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Precis som andra redan skrivit såpass hög fps som möjligt! 60fps sätter jag som en lägsta gräns för att ens orka försöka med twixtor! En ren bakgrund är super viktigt! Jag filmar mycket extremsporter och det svåraste för twixtor är skidstavar enligt mig. Dom rör sig mycket i ett trick och är smala så det blir väldigt svårt för twixtor att räkna ut vars staven ska så det blir väldigt mycket motionblur.

Jag tror att man ska pressa ner hastigheten så mycket som möjligt. 2-5% av original hastigheten. Självklart så beror det på vad du vill ha för effekt men twixtor används ju generellt för att skapa en "High speed camera" känsla och då bör man verkligen köra klippet långsamt.

 

Slutartiden brukar jag försöka ha kring 1/2000 och givetvis en fast kamera om möjligt. Som du skrev så kan det flimra med så pass korta tider så växel ström är det bara att glömma från din ljuskälla. Solen äger!!!

 

Redan på platsen brukar jag fundera över vad jag vill ta för twixtorscen. Otroligt svårt att filma något och sen i post försöka få till en bra slowmo. Twixtor är liksom redan på platsen och sen i post. Jag tycker att det är svårt som tusan att få till ett långt bra twixtor klipp, oftast så är det en kort del av ett hopp där åkaren inte snurrar eller roterar så mycket som blir bra, det får inte hända för mycket mellan framsen. Vill man få till en snygg och kort sekvens så brukar jag ta 2-5 frames där det inte händer för mycket mellan rutorna och sen frysa ner det till 2-3 %. Det brukar bli bra!

Ska du filma en snowboard åkare så är det en god ide att be han ta kläder som skär sig mot bakgrunden och just för twixtorklippet så kan du be han göra typ en riktig clean backflip istället för en dubbel cork.

 

https://vimeo.com/57100572

Där så kan du se en test film med en mandarin i vatten som jag gjort. Ljuskällan där är batteridrivna pannlampor.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...