Gå till innehåll

Encore CS5 problem med BD-R till img-fil


Pehrbau

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har fastnat på ett felmeddelande i Encore CS5 som lyder: Blu-ray Object: "

språkvalsmeny",Error:"device error", Code:"2", Note:"Too many primary video streams in clip (Spec Table 9-3, Annex B)"

 

Filmen är redan ivägskickad i DVD-format och fungera fint där. Eftersom den är filmad i HDV tänkte jag lägga den också på Blu-ray.

 

Alla inställningar verkar vara korrekt, de två språken och tillhörande subtitlar är på plats. Finns inga noterade fel i testen under Build men när jag kör build till img så dyker ovanstående upp.

 

Jag använder BD-R och filmen beräknas bli dryg 10GB.

Materialet kommer från Edius 5.52 med inställning rekommenderad för BD med H264/AVC 2-pass vbr 12Mbs / 15Mbs.

 

Har inte fått något bra svar från Adobe forum och har inte heller hittat något om vad som menas Code:2, Table 9-3 eller Annex B. Sedan klagas det på för många video clip!?

 

Allt fungerar perfekt vid preview i Encore. Filmen innehåller 9 tidslinor som är åtkomliga från två språkmenyer. Hela längden är 72 minuter.

 

Med samma material men anpassad till DVD fungerar skivan perfekt. Synd för det är stor skillnade på kvaliteten!

 

Windows 7 ulti, 64, 12GB DDR, 10 TB HD.

 

Kanske någon har en aning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren. Har hittat TAW under TMPG. TMPG använde jag en tid för ca 15 år sedan och då fungerade det bra (och billigt!). Skall avvakta en tid och se om problemet löser sig. jag jag skall prova några andra codecs från Edius och följa Edius forum om detta. Jag hade väldiga problem med Encore version 1 och 2 men sedan har det fungerat bättre för mig. Men det har alltid handlat om DVD och ofta med subtitles och flera ljudspår.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lycka till så länge, jag gjorde en samlings Bd för ett tag sedan från 6 färdigkodade Avchd filer med en top menu bestående av 6 animerade menurutor och 6 undermenuer med 3 till 6 animerade menurutor på varje så det blev en 25 - 30 stycken animerade rutor, Encore 5,5 ville ha 7 timmar på sig bara för att koda om dessa menurutor och detta dessutom till mpeg 2, klarade inte avchd , medans TAW5 gjorde hela jobbet inklusive export till bd folder på under 45 minuter, projektet var runt 2,5 timme långt, Encore är långt instoppat i skåpet sen dess.

 

Så, en lycklig TAW 5 användare här, jobbar dock inte så mycket med subtitles och fler ljudspår så kanske Encore har en plats här, inte säker, som sagt testa trialen, kunderna är dock nöjda med det dom får, och sen förstås med BD popups som dom älskar och är det första dom testar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet med Blur-ray och Encore är nu löst genom en omväg.

Det visade sig att Encore vill ha elmentary stream och inte program stream när det är flera ljudspår. Jag valde då att använda Adobes transform system. Det tog en gräslig tid - drygt dubbla speltiden - men resultatet blev hyggligt. Använde innan 2-pass men hittade inte det i Encore så det blev enkel pass till H264/AVCHD.

 

En annan sak jag fick lära mig är att det måste vara längre avstånd mellan undertexterna i HD över 720p. DVD brukar klara någon enstaka frame mellan varje men här krävs det minst 5 frames mellanrum så jag valde 10 som minsta avstånd. (Det gäller att koncentrera sig på att uttrycka sig kortfattat utan att tappa information vid översättningen). Hela projektet är nu sparat till folder och till iso. Filmen blev blev 11 GB, vilket var ganska lika med vad som kom ut från Edius och 2-pass. Båda stod på 15Mbs.

 

Jag lägger in detta för någon kanske har liknande problem och möjligen kan få något tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...