Gå till innehåll

Synpunkter på dator för videoredigering


Fässberg

Recommended Posts

Hej

 

Relativt ny på forumet men hittat mycket intressant och hjälpfull läsning så här långt.

 

Jag håller på att sätta ihop en dator för att kunna redigera mina filmer tagna med gopro samt Canon 650d dvs HD material.

Filmer är för rent hobby bruk och jag själv är en glad amatör :)

 

Efter att jag har läst på lite om olika program lutar det att börja med Adobe Elements eller liknande. Lite rädd att inkörningströskeln blir lite för stor till program så som Premiere och After Effects.

 

Vid mitt datorköp så har jag fastnat lite på just grafikkort, jag vill inte vara dumsnål och köpa något som måste uppgraderas men jag vill inte heller lägga onödiga pengar på saker jag aldrig kommer använda.

 

Det jag plockat ihop ser ut som följer:

Kundvagn - 2013-02-05 - Inet.se

 

Vad tror ni om detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Max har säkert bättre koll, men jag tror inte att premiere elements drar lika stor nytta av ett cuda (nvidia)-kort som stora premiere gör. Du skulle i så fall kunna klara dig utan grafikkort så länge och köra på processorns inbyggda grafik. Skulle behovet av ett vassare grafikkort uppstå kan du alltid komplettera med det senare (är ganska lätt att installera).

PSUn känns lite överdimensionerad, 550w bör räcka gott och väl, i övrigt verkar det ok.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, vad jag kan se är det bara Premiere PRO som drar nytta av cuda. Hittar ingen info om att det skulle användas i elements. Så kör på den inbyggda tills du känner att elements begränsar dig. De flesta program finns i 30-dagars testversioner, så prova innan du bestämmer dig för ett program. Oavsett kan du alltid komplettera med ett grafikkort senare, då kan de dessutom gått ner i pris.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du KAN nog köra på det inbyggda, frågan är om det delar ramminne med det "vanliga" ramminnet. Blir lite långsammare osv, framför allt vid redigering av HD-material. Men om du slänger i ett GT630 med 2Gb ram räcker det långt för Elements.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...