Gå till innehåll

Behöver råd angående filmkamera!


pauloo

Recommended Posts

Hej!

 

Har bestämt mig för att köpa en bra semi-proffs kamera. (eller systemkamera?)

 

Syfte med kameran: Kunna spela in reklamfilmer/musikpromos/actionfilmer aka freddiew/corridordigital style.

 

Jag har kollat på att köpa antingen en Canon xh a1 eller Sony nex-vg20 för 12.000kr

Eller finns det bättre kameror för runt 9-12k?

 

För och nackdelar med canon xh a1 respektive sony nex-vg20 som jag ser det.

xh a1:

- ganska gammal kamera(2006)

- ingen 1080p upplösning

+ sjukt bra bild av vad jag kunnat se

+ 60 frames per second

- firewire anslutning till datorn

 

nex-vg:

+ nyare kamera

+ 1080p upplösning

+ 60 frames per second

+ avchd codec

+ bra bild av det jag kunnat se

- inte lika proffsig som xh a1

 

Hur står sig kamerorna mot varandra? Hänger xh a1 fortfarande med i svängarna om man säger så? Den är sjukt fin verkligen.

Jag är öppen för alla förslag, detta är bara de kameror jag har hittat till ett bra pris.

 

Tack på förhand för all hjälp jag kan få!

Mvh Paulo

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan säkert få jobb med en XH A1. T.ex. backstage, enklare reklamfilm för lokala företag, osv. Men jag kan lova att du samtidigt sorterar bort ett mycket stort antal jobb. Kunder vill nämligen ha "kan man inte filma med sån där systemkamera så det blir typ suddigt i bakgrunden?"

 

NEX-VG30 är vettigare än VG-20. Tillverkarna går berserk med prissättning tyvärr och man får ingen large-sensor videokamera som dessutom är en vettig videokamera i övrigt för under 50k med svensk moms inräknat. Fundamentala saker som ND-filter eller XLR inte inte speciellt självklart. Alla är överens vad en systemkamera är, men exakt vad är en videokamera...? Har dykt upp några "oddballs" på marknaden typ black magic men gör din research noggrant.

 

Alla kameror är bra just nu. It's the wizard, not the wand. För att faktiskt svara på din fråga så kan jag, tyvärr, inte rekommendera något annat än DSLR i din budget. Folk har olika nivå och ambitioner.

 

Okej! Tack för infon. Förstod inte riktigt det där med företagen skulle vilja ha systemkamera istället? Vad tycker du xh a1 har för för- och nackdelar?

Vad är dagens motsvarighet till xh a1?

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej okej! Men hur låter det här då, jag köper denna zh a1 till att filma overall bara, och sedan i framtiden köper på mig en dslr med grymt objektiv för att kunna få kortare skärpedjup. Skulle det täcka de "kraven" som en tex reklamfilm vill ha?

Eller är det att kasta pengarna i sjön?

 

En annan fråga också, det går väl att byta objektivet/lensen på zh a1? I så fall skulle jag väl kunna få en kortare skärpedjup med en bättre lens?

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

[quote=pauloo;231434

En annan fråga också, det går väl att byta objektivet/lensen på zh a1? I så fall skulle jag väl kunna få en kortare skärpedjup med en bättre lens?

Mvh

 

Nej, den enda chansen till kort skärpedjup på A1:an är att antingen filma i full tele eller så skaffar du en 35mm-adapter till den (vanligt innan DSLR:ernas intåg).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...