Gå till innehåll

Överföring av manus- "budskap" från manusförfattare vidare till filmteamet


georgep

Recommended Posts

Hej,

 

Min fråga beror säkert på att jag inte läst igenom en hel kurs om att skriva manus. Hur som helst, jag såg att diskussionen förekommer och är nyfiken på några synpunkter.

 

Ponera alltså att manusförfattaren har tänkt på ett budskap (i verkligheten en en bunt av sådana). Han förväntar sig att filmen i viss mån kommer att innehålla budskapet.

 

Samtidigt säger teorin om manusskrivande att man skall enbart beskriva det som syns och hörs (jag utrycker det kortfattat). Jag förstår vitsen med detta och tänker inte ifrågasätta det.

 

Min oklarhet kvarstår. Kommer/brukar medlemmar i filmteamet (regisor, fotograf mm) att vara intresserade om hur författaren hade tänkt även i den frågan? Hur brukar detta information överföras? Är det genom teammöten eller annat? Har manusförfattaren intresse att förmedla den eller blir författaren i princip avstängd efter att han har lämnat manuset? Har filmteamet redan allt information när det hade fått manus i hand?

 

Tacksam för en kort beskrivning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer/brukar medlemmar i filmteamet (regisor, fotograf mm) att vara intresserade om hur författaren hade tänkt även i den frågan? Hur brukar detta information överföras? Är det genom teammöten eller annat? Har manusförfattaren intresse att förmedla den eller blir författaren i princip avstängd efter att han har lämnat manuset? Har filmteamet redan allt information när det hade fått manus i hand?

 

Det budskap du vill förmedla kan du enbart förmedla genom den historia du berättar i ditt manus. Om du inte har fått fram det där, så har du inte skrivit det manus du vill få producerat.

 

När du sålt ett manus så är du ute ut leken.

 

Du får räkna med att regissören gör vad hen vill med manuset. Oftast är det ju så att de köpt manuset för att de gillar det som det är, men saker är fortfarande öppna för tolkning. Men det är så det ska vara. Många författare är rädda för att få sitt manus förstört, men alla inblandade är ju trots allt intresserade av att göra en bra film och faktum är att sannoliketen att filmen som kommer ut är bättre än den du har tänkt dig faktiskt är väl så stor.

 

Enligt min erfarenhet jobbar regissören tillsammans med manusförfattaren för att få fram ett bra manus, innan regissören går vidare för att starta produktionen. Detta tycker jag själv är den mest spännande och kreativa delen av manusprocessen. Sen kan man ju självklart hamna i ett läge att det manus du har skrivit inte passar det som regissören vill ha och känner man då att det inte funkar så får man helt enkelt backa ur och tacka för sig och ta sitt manus och gå vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

... Enligt min erfarenhet jobbar regissören tillsammans med manusförfattaren för att få fram ett bra manus, innan regissören går vidare för att starta produktionen. Detta tycker jag själv är den mest spännande och kreativa delen av manusprocessen. ...

Stort tack för allt i ditt svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...