Gå till innehåll

Ang att göra "riktig film" av animerat och machinima-verk


BabyJesus

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en liten fundering här. Som ni vet är det väldigt många som idag gör egna små korta såväl som långa animerade, men även filmer i machinima-stuk. Säg nu att jag, hade velat göra en kortfilm (i verklig tappning) av ex Aidon Gibbons animerade kortfilm "The Piano" ... Hur ser ett sådant avtal ut?

 

Är det så lät som att helt enkelt kontakta Aidon Gibbons och förklara att man vill göra en kortfilm av hans verk? Och i sådana fall ... vad skall man då tänka på vid en sådan kontakt? Hur ser upphovsrätten ut?

 

 

Fråga er själva. Om ni hade gjort Machinima-film, som ej är gjord i ett kommersiellt syfte ... och ni kontaktas av en amatörfilmmakare som säger att han hemskt gärna vill göra en kortfilm med riktiga skådespelare allt inspelat i en verklig miljö. Ni får beskrivet för er att kortfilmen som skall filmatiseras i första hans inte är i ett kommersiellt och har ingen förankring i ett etablerat filmbolag. Däremot kommer filmen förhoppningsvis visas på diverse forum - festivaler osv. Hade ni då förväntat er att personen i fråga hade betalt er för att få filmatisera ditt verk, eller hade det månne varit nog för er att få epitet manusförfattare i eftertexterna?

 

Det är en flummig fråga, men jag hoppas ni förstår min poäng.

 

Alla svar är uppskattade, naturligtvis!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...