Gå till innehåll

Förmedla luktsinnet och känsel i scen


georgep

Recommended Posts

Hej,

 

Jag undrar vad andra tycker om att förmedla att en personage känner en viss lukt eller känsel.

Det är klart för mig att den typen av information inte kan skapas i film. Men jag är ändå nyfiken om fusk eller omvägar till det.

 

Exempel

Jag har skrivit ett litterärt stycke som jag funderar på skriva om till filmmanus. Reglerna för filmmanus är kända.

I stycket finns det ett moment då ett par dansar. Mannen känner av lukten av apelsinblomma och även berör hennes arm som känns frisk trots hettan i rummet.

Senare, ligger han i ensam någonstans i naturen och även då känner han en lukt av apelsinblommor.

 

Skall man låta bli all den här information när man skriver manus?

Ett sätt att lösa detta vore att låta någon berätta, fast den lösningen känns lite tråkigt och konstlad. Jag skulle helst undvika den.

 

Tack för kommentarer för en ganska dum fråga!

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart det kan beskrivas, men det kan vara knepigt ibland (och därför älskar vi utmaningen!), så jag hade övervägt att undvika om det inte tillför handlingen något speciellt.

 

 

I mitt exempel kryddar jag med lite audio; det gäller att använda alla sinnen som står till buds ;-)

INT. DANSSTUDIO - DAG

Ett par dansar till SENSUELL TANGOMUSIK. De är helt ensamma i den skumt belysna lokalen.

 

Ansiktsuttrycken är strama, men i deras blickar och rörelser finns det åtrå.

Av döma av fuktigt åtsittande kläder och svettpärlor i ansiktena har de hållit på ett tag.

 

Mannen spinner kvinnan mot sig i en snabbt omfamnade rörelse. Hon spricker oväntat upp i ett

leende som han inte ser. Han sluter ögonen och böjer ner huvudet mot hennes nacke.

 

Näsvingarna vidgas när han tar ett djupt andetag. Mmmmm, det luktar så gott!

 

EXT. APELSINLUND - DAG [DRÖMSEKVENS]

Rader av stora, lummiga apelsinträd i full blom. Mörkgröna blad, vita blommor och

frukter i orange.

 

Precis intill trädet står mannen och kvinnan omfamnade i exakt samma kläder och position

som på dansgolvet i studion.

 

Kvinnans hår fladdrar till av en bris. Utan att öppna ögonen lyfter mannen på huvudet igen.

Han öppnar ögonen --

 

SLUT DRÖMSEKVENS

 

INT. DANSSTUDIO - DAG [TILLBAKA I NUTID]

Kvinnan ser på mannen och smeker hans kind. Hon rullar sakta ur sig omfamningen. Hans

hand glider över hennes arm. När hon är helt utrullad möts deras blickar igen, perfekt tajmat

när tangolåten tar slut.

 

(...)

 

EXT. APELSINLUND - DAG

Mannen sitter lutad mot en trädstam, begrundad i tankar.

 

Ett VITT BLAD singlar ner och landar på hans kind. Han tittar upp.

 

APELSINTRÄDET

är fullt av vita blommor, orange frukt och gröna blad. Den SENSUELLA TANGOMUSIKEN

med sin ryckigt pulserande takt och vemodiga dragspel hörs genom brisen.

 

Mannen drar in ett djup andetag och sluter ögonen. Han ler.

 

(...)

 

(OBS: långdraget exempel.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack! Imponerande förslag. Du gör det att verka görbart! Du skapar en brygga mellan de två luktscenen mha musik.

 

Själv måste jag fortsätta förfina en metod då i mitt fall/exempel möter jag en extra svårighet: mannen somnar i bilen någonstans på en öde plats. Han vaknar på natten och känner av lukten av apelsinblommor - det är mörkt ute alltså. Lukten är bryggan till kvinnan fast hon själv är inte med hans medvetande. Sittande i sin bil stirrar han dock utmattad från på den ända stjärnan kvar på himmeln mot nattens slut.

 

P.S. Intressant att se om alla dessa placerade ledtrådar upplfyler sina roll men inte sticker ut. Det får inte vara parfymreklam :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjukt bra exempel av daac.

Har egentligen inget att tillföra, förutom att det möjligen går att plantera en LJUDEFFEKT/MELODI i samband med apelsindoften tidigare i filmen, och låta det ljudet återkomma i den här scenen, då kopplar vi som publik eventuellt ihop det. Ex. Han känner doften (cue. audio) Replik: "mm, apelsin" (FFW) senare i filmen, samma audio, en bild på mannen som vidgar näsborrarna/blundar. Kan funka, givetvis med en mer subtil dialog för att presentera ljudet/doften.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjukt bra exempel av daac.

Har egentligen inget att tillföra, förutom att det möjligen går att plantera en LJUDEFFEKT/MELODI i samband med apelsindoften tidigare i filmen, och låta det ljudet återkomma i den här scenen, då kopplar vi som publik eventuellt ihop det. Ex. Han känner doften (cue. audio) Replik: "mm, apelsin" (FFW) senare i filmen, samma audio, en bild på mannen som vidgar näsborrarna/blundar. Kan funka, givetvis med en mer subtil dialog för att presentera ljudet/doften.

Ja, sjukt bra exempel daac och bra komplettering (om bla dialog) MugshotPaparazzi.

 

Jag tror jag redan får en massa idéer på problemet.

 

Att visa att han känner doften i mörkret kan man lösa med en drömsekvens. En tidigare diskret replik förstärker informationen och förbereder publiken. Musiken skapar extra ledtrådar. Hellre flera diskreta genom att "använda alla sinnen som står till buds" än bara satsa på några få som är för starka.

 

Förhoppningsvis underlättar den blandningen att publiken kopplar ihop det.

 

Det är så jag uppfattar.

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...