Gå till innehåll

Filma med Canon 600D eller skaffa videokamera?


Larssa99

Recommended Posts

Jag köpte en Canon 600D i somras och har 18-55 och 70-300 objektiv med is som jag försökt filma med. Det funkar hyfsat när motivet inte rör sig så mycket, men som häromdagen när min dotter åkte pulka så funkar det inte bra. Svårt att få till fokus, går inte att zomma utan skakningar och blir rätt skakigt bara man försöker följa motiivet. Jag har tänkt att filma min dotter, surf/kitesurf och resor. Canon 600D kommer jag ändå ha med mig eftersom jag även gillar att fota, men frågan e om jag inte skall skaffa en vanlig videokamera typ:

 

Sony HDR-CX410VE

Panasonic HC-X800EG-K

Canon Legria HF M52

 

Sybpunkter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har någorlunda kontrollerade förhållanden eller vill låtsas som om du fotar så är 600D inte dum, klart man måste behärska manuella kontroller (och helst installera Magic Lantern) för att det ska blir (Canon 650D har någon slags autofokus när man filmar men det hjälper ju inte dig...) Så hemma i trädgården eller på lugnare utflykter utomlands kan du ha din 600D men för surf mm så borde du nog skaffa en GoPro Hero...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har även en Canon powershot sx20is och den fimar ok, men tyvärr inte i full-hd. Jag funderar nu på om jag skall byta upp mig till Canon PowerShot SX50 HS för filmning och resekamera eller om jag skall köpa en traditionell videokamera runt 5000-6000:-???

 

Några förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har även en Canon powershot sx20is och den fimar ok, men tyvärr inte i full-hd. Jag funderar nu på om jag skall byta upp mig till Canon PowerShot SX50 HS för filmning och resekamera eller om jag skall köpa en traditionell videokamera runt 5000-6000:-???

 

Några förslag?

 

Köp en traditionell videokamera om du ska filma mycket. Du har enbart att vinna på det enligt mig. Nuförtiden kan man ju få en otroligt bra kamera för 4000-6000. Minns att jag nyligen hittade en handycam som filmar i 1080 kostar och den kostade runt ett par tusen. Då kan jag nog tänka mig att man lär hitta bra kameror i 6000kr klassen.

 

Kör hårt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...