Gå till innehåll

Bakom Lyckta Dörrar - en långfilm i två delar


zecharia

Recommended Posts

Tar gärna emot synpunkter på utformningen av synopsis.

Att ta sig vidare till manus - hur stort är det? År av arbete?

Har gått manuskurs på 5 kvällar och skrivit några kortfilmsmanus

varav ett i princip stumfilm.

Detta verk är dock större och jag famlar "en aning"....

Hur hittar man en producent????

synopsis.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar gärna emot synpunkter på utformningen av synopsis.

 

Hur man skriver synopsis är väldigt personligt och kan vara svårt att presentera för andra. Det du får börja med är att skilja mellan det du skriver för din skull och det du skriver för att presentera idén för andra.

 

I det synopis du har skrivit berättar du väldigt mycket om vad folk inser, tänker, tycker och har planerat långt tillbaka i tiden, men väldigt lite av det visuella vi kommer att se som film. Beskriv historien som vi kommer att se den, med så lite tankar och tyckanden som möjligt, utan visuellt istället.

 

 

Att ta sig vidare till manus - hur stort är det? År av arbete?

Har gått manuskurs på 5 kvällar och skrivit några kortfilmsmanus

varav ett i princip stumfilm.

Detta verk är dock större och jag famlar "en aning"....

 

Tja... Om ett produktionsbolag anlitar en manusförfattare för att skriva ett manus så pratar man om några månaders arbete. Men det ska du nog inte räkna med :) Håller du på i flera år, så kan jag nog säga att du jobbar ineffektivt, men det är också en viktig erfarenhet.

 

Mitt förslag är att du börjar med att planera strukturen och karaktärerna. Hitta alla viktiga punkter (vilka dessa är varierar beroende på "skola") och fundera över hur dina karaktärer kommer att förändras över historiens gång. Själv brukar jag sen planera scen för scen innan jag börjar skriva, men det är för att det funkar bäst för mig. Pröva dig fram vad du tycker funkar bäst för dig.

 

Lycka till och välkommen till en ny värld.

 

 

Hur hittar man en producent????

 

En sak i taget. Manus först. Men annars är faktiskt din fråga något som väldigt många undrar över.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur man skriver synopsis är väldigt personligt och kan vara svårt att presentera för andra. Det du får börja med är att skilja mellan det du skriver för din skull och det du skriver för att presentera idén för andra.

 

I det synopis du har skrivit berättar du väldigt mycket om vad folk inser, tänker, tycker och har planerat långt tillbaka i tiden, men väldigt lite av det visuella vi kommer att se som film. Beskriv historien som vi kommer att se den, med så lite tankar och tyckanden som möjligt, utan visuellt istället.

 

-- min avsikt var att få dem som läser att förstå, så att man kan ta beslut om att starta projektet. Det var kanske fel? Men om man inte förstår, vad händer då?

 

 

 

Tja... Om ett produktionsbolag anlitar en manusförfattare för att skriva ett manus så pratar man om några månaders arbete. Men det ska du nog inte räkna med :) Håller du på i flera år, så kan jag nog säga att du jobbar ineffektivt, men det är också en viktig erfarenhet.

 

Mitt förslag är att du börjar med att planera strukturen och karaktärerna. Hitta alla viktiga punkter (vilka dessa är varierar beroende på "skola") och fundera över hur dina karaktärer kommer att förändras över historiens gång. Själv brukar jag sen planera scen för scen innan jag börjar skriva, men det är för att det funkar bäst för mig. Pröva dig fram vad du tycker funkar bäst för dig.

-- flera har tyckt idén är spännande, vad man nu skall tro om det. Men min fråga är hur får jag ett produktionsbolag att tycka det så pass mycket att de tar idén och gör film av den?

 

Lycka till och välkommen till en ny värld.

-- tack, nog är det en ny värld, liksom den här planeten....

 

 

 

 

En sak i taget. Manus först. Men annars är faktiskt din fråga något som väldigt många undrar över.

 

Stort tack för dina kommentarer! Hoppas du har tid att ge lite återkoppling på mina reflektioner.

Lade upp en hemsida med en blänkare om idén på Home

Synpunkter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för dina kommentarer! Hoppas du har tid att ge lite återkoppling på mina reflektioner.

Lade upp en hemsida med en blänkare om idén på Home

Synpunkter?

 

Tyvärr tappade du mig redan på de första meningarna när du säger att en UFO-historia som orsakat stadsministerns död och FN-problem baserar sig på sanna händelser.

 

Christer Petterson en alien???

 

Personligen tror att att om du får problem att sälja in en actionsfilmsidé genom att ge den dokumentärdrag. Åtminstone när det gäller UFOn i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Désirée, tack för inpass. Christer Pettersson - inte vad jag vet, men jag vet ju inte allt! Skämt åsido, det är inte Palme som avses utan det utspelas runt 2006. De sanna händelserna är det som är plockat från Flygvapenpiloters iakttagelser, info från NASA om vårt solsystem, demokrati- och öppenhetsdebatter, mitt och andras samarbete med folk utifrån samt vad som är på gång i vårt solsystem. Solen är i konventionellt perspektiv en verklig dark horse som NASA och även numera Rapport varnat för. Mörkläggningen från regeringens sida är likaså faktiskt verklighet. Under arbetet med boken UFO-gåtan 1972 intervjuade jag dåvarande försvarsminister Sten Andersson som på min fråga om inte dessa UFO som man inte kan skjuta ner eller fånga trots allt inte utgör ett hot mot vår säkerhet. han svarade snabbt " oh nej, vi vet att de inte utgör något hot". Så det finns en hel del verklighet bakom denna idé. Synopsisen är omskriven, nedbantad samt har fått tillagd en del centrala repliker i slutet. Finns på webben.

Länk till kommentar
Share on other sites

-- min avsikt var att få dem som läser att förstå, så att man kan ta beslut om att starta projektet. Det var kanske fel? Men om man inte förstår, vad händer då?

 

Man ska förstå vad det kan bli för film, det gör man inte nu. Där finns väldigt mycket som lätt känns som om det kommer att berättas som en lång omständig monolog, eller inte komma med alls.

 

-- flera har tyckt idén är spännande, vad man nu skall tro om det. Men min fråga är hur får jag ett produktionsbolag att tycka det så pass mycket att de tar idén och gör film av den?

 

Jag tror inte att de är så intresserade innan det finns ett manus. Men sen får man ju också betänka att det inte är någon billig film med flygplan och rymdskepp. Man kan också fundera över om en långfilm är bäst eller om det är en miniserie?

 

[..]det är inte Palme som avses utan det utspelas runt 2006. De sanna händelserna är det som är plockat från Flygvapenpiloters iakttagelser, info från NASA om vårt solsystem, demokrati- och öppenhetsdebatter, mitt och andras samarbete med folk utifrån samt vad som är på gång i vårt solsystem.

 

Vad jag menar med att du tappade mig var just vad jag fick för intryck att det som stod på sidan. UFO i all ära, men vi har bara haft en dödad stadsminister, så när du skriver att den är baserad på sanna händelser, så blir det den kopplingen åtminstone jag gör och då var det aliens som dödade Palme.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska förstå vad det kan bli för film, det gör man inte nu. Där finns väldigt mycket som lätt känns som om det kommer att berättas som en lång omständig monolog, eller inte komma med alls.

 

 

 

Jag tror inte att de är så intresserade innan det finns ett manus. Men sen får man ju också betänka att det inte är någon billig film med flygplan och rymdskepp. Man kan också fundera över om en långfilm är bäst eller om det är en miniserie?

 

 

 

Vad jag menar med att du tappade mig var just vad jag fick för intryck att det som stod på sidan. UFO i all ära, men vi har bara haft en dödad stadsminister, så när du skriver att den är baserad på sanna händelser, så blir det den kopplingen åtminstone jag gör och då var det aliens som dödade Palme.

 

Ok, som synopsis är gjord, så lärde man ut det på den kurs jag gick. Jag utesluter inte att läraren inte riktigt visste vad den pratade om. Jag förstår din tanke att presentera visuellt, men hur göra det med ord utan att det blir berättande? Om du har ett kort exempel (din hemsida?) så kan jag lättare omvandla storyn till scener, om det är det som behövs. Den man sagt mig är att synopsis kort skall berätta storyn och vitsen med filmen. Nu är denna idé på ett relativ komplext plan eftersom den spänner över olika områden som inte riktigt är allmängods.

Som semiproffs på foto så kan jag se i bildform relativt lätt men att skriva i bildform?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar gärna emot synpunkter på utformningen av synopsis.

 

Jag bara gav mina synpunkter på vad jag skulle velat se annorlunda.

 

Ok, som synopsis är gjord, så lärde man ut det på den kurs jag gick. Jag utesluter inte att läraren inte riktigt visste vad den pratade om.

 

Som sagt, synopsis är mer personligt utformade än filmmanus. Det finns inga regler. En del vill ha synopsis på en sida, andra en halv, andra vill ha med en budget.

 

Jag förstår din tanke att presentera visuellt, men hur göra det med ord utan att det blir berättande?

 

??? Nu förstår jag inte riktigt. Det är klart att du ska berätta. . . Men en film berättar med bilder och ljud, så att ta med vad någon tycker, tänker och planerat och människors bakgrundshistoria blir inte en historia berättad med en film. Om du beskriver filmen i korta drag och inte historien i korta drag, kanske det blir tydligare vad jag menar.

 

Om du har ett kort exempel (din hemsida?) så kan jag lättare omvandla storyn till scener, om det är det som behövs.

 

Tyvärr, presenterar inte synopsis eller idéer publikt. De är mellan mig och den jag skriver manus för. Idéer är inte heller upphovsrättsskyddade, tillskillnad från manus.

 

Den man sagt mig är att synopsis kort skall berätta storyn och vitsen med filmen. Nu är denna idé på ett relativ komplext plan eftersom den spänner över olika områden som inte riktigt är allmängods.

 

Själv blir jag vansinnig om någon talar om för mig vad det är för budskap med en film eller "vits med filmen". Antingen är det en bra story som jag gillar, eller så når den helt enkelt inte fram till mig. Om jag inte förstår varför jag ska se den när jag läst idén, förstår jag det ännu mindre när någon talar om för mig varför.

 

Men det är väldigt populärt att klämma in sånt i synopsis av någon anledning.

 

Men försök att få ner komplexiteten och få fram vad det är du vill få sagt och ditt budskap som del av historien - inte på näsan - så kort som möjligt. Hitta kärnan i det hela.

 

Som semiproffs på foto så kan jag se i bildform relativt lätt men att skriva i bildform?

 

Det är ju det som filmmanus gör ju. Beskriv vad du ser och hör så kortfattat som möjligt och ha bara med det som är viktigt för historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bara gav mina synpunkter på vad jag skulle velat se annorlunda.

 

 

 

Som sagt, synopsis är mer personligt utformade än filmmanus. Det finns inga regler. En del vill ha synopsis på en sida, andra en halv, andra vill ha med en budget.

 

 

 

??? Nu förstår jag inte riktigt. Det är klart att du ska berätta. . . Men en film berättar med bilder och ljud, så att ta med vad någon tycker, tänker och planerat och människors bakgrundshistoria blir inte en historia berättad med en film. Om du beskriver filmen i korta drag och inte historien i korta drag, kanske det blir tydligare vad jag menar.

 

 

 

Tyvärr, presenterar inte synopsis eller idéer publikt. De är mellan mig och den jag skriver manus för. Idéer är inte heller upphovsrättsskyddade, tillskillnad från manus.

 

 

 

Själv blir jag vansinnig om någon talar om för mig vad det är för budskap med en film eller "vits med filmen". Antingen är det en bra story som jag gillar, eller så når den helt enkelt inte fram till mig. Om jag inte förstår varför jag ska se den när jag läst idén, förstår jag det ännu mindre när någon talar om för mig varför.

 

Men det är väldigt populärt att klämma in sånt i synopsis av någon anledning.

 

Men försök att få ner komplexiteten och få fram vad det är du vill få sagt och ditt budskap som del av historien - inte på näsan - så kort som möjligt. Hitta kärnan i det hela.

 

 

 

Det är ju det som filmmanus gör ju. Beskriv vad du ser och hör så kortfattat som möjligt och ha bara med det som är viktigt för historien.

 

 

 

Ok, då tror jag att jag bättre förstår vad du menar. Skiljer sig en hel del från kursen jag gick...

Tankade hem några manus från Voodoo och då syns det du menar ännu tydligare.

En fråga - de som ev vill satsa på den, vill inte de förstå filmens varför, räcker det med att läsa scenerna?

Gjorde ett manus + storyboard på en kortfilm som jag lagt upp som ny tråd. Där är det mer filmiskt?

Att omvandla hela denna idé till storyboard, det kommer att ta tid. Men det kanske är det som är poängen dvs, att dyka ner i alla scendetaljer och att den som läser omvandlar detta till förståelse?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...