Gå till innehåll

Canon XA10 eller andra alternativ


Fredrik Blom

Recommended Posts

Hej!

 

Jobbet ska köpa in en videokamera och eftersom jag jobbar med film så frågade de mig. Dock är min kompetens mer riktad mot att bli påkörd av bilar och komponera än att filma, så jag tänkte höra med folk som kan mer om kameror.

 

Rådet de hade fått på jobbet var en Canon XA10, som jag har förstått det en bra kamera för pengarna, men vad finns det för alternativ i samma prisläge och med ungefär samma prestanda? Nackdelar och fördelar med Canon XA10 jämfört med andra. Ett krav är XLR-ingång för ljud.

 

Shoot! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

XA10 har en chipstorlek på 1/3 tum, är väl anständigt på en liten videokamera, att den är liten men ändå har XLR är väl bra om du vill ha en lätt handhållen kamera. En konkurrent är Panasonic AC90, lite större men också fler manuella kontroller lätt tillgängliga, tre mindre chip dock så antagligen mindre ljuskänslig men bättre färgåtergivning. Sony har en kamera i den prisklassen, NX30: bra ljusstyrka men jag tror inte den är fullt manuell.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...