Gå till innehåll

Science Fiction


Munthe

Recommended Posts

Jag gillar rymdskepp-sci-fi lika mycket som jag gillar dystopi-sci-fi. Med ett något tyngre lut åt dystopiska sagor. Gillar att skriva manus som bygger upp verkligheter som inte ligger såå långt bort i tiden. (Äkta människor må vara... hmm. men jag gillar "världen" och "tiden"). Världar som kanske kunde finnas just nu men antagligen inte gör det. Regeringar som tagit till märkliga metoder, polisiär diktatur, miljöförstöring och en och annan high-tech mojäng som visar på en något förnyad mänsklighet. (eller brist på mänsklighet såklart).

Sci-fi-världar som inspirerar mig: Minority Report, Blade Runner, Brazil, Adjustment Bureau, Matrix, Looper, 12 monkeys and so on.

Även en del sci-fi litteratur (Philip K. Dick!!) som är riktigt bra, men det hör ju hemma på annat forum :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med föregående talare om influenserna men jag vill gärna kunna tillföra en regional (läs "exotisk") anknytning också.

 

Sen så tycker jag att man ser lite kortsynt om man bara ser andra scifi-filmer som förebilder, de flesta är på många sätt underlägsen den seriösa scifi-litteraturen (undantagen är ofta baserad eller inspirerad av bra litteratur i genren, sånt som vi tycker är nyskapande scifi på film har ofta funnits beskrivet i ett otal scifi-romaner för decennier sedan). Så jag skulle sätta högt värde i att samarbete med svenska författare/översättare/fandom i Sverige (och utomlands för den delen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen gillar jag det kritiska i science-fiction, som gör det nästan till ett skräckexempel. Blade Runner (min favoritfilm) är ett exempel på hur saker kan se ut 2019. Utan flygande bilar, då.

Förorenad miljö, överbefolkning, mindre lägenheter, skitiga gator och att Kina blir en ny stormakt som USA. Att replikanterna kan vara ett sammanband med dagens Iphones och tekniskt beroende människor är också intressant...

Eller Flykten Från New York, som reflekterar kring brottslighet i en mer överdriven, men välgjord historia.

Sedan finns det ju alltid häftigare sci-fi rullar med lasrar och rymdskepp, som påminner oss om att film just är "fiktion" och långt ifrån vad som är verkligt. Oftast b-filmer som ändå roar tittaren.

 

Allt detta gillar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skrivit ett sci-fi manus som är lite alien, lite dark horizont och lite starship troopers. Men att få den finansierad går ju inte.

Det är en våldsam historia som utspelas på månen. Skulle gärna filma den, då jag älskar sci-fi filmer, men pengar saknas. Ska den göras så bra som den kan bli med alla effekter så kommer en budget på 30 mille inte räcka långt. Funderar på att göra den lowbudget med miniatyrer och sånt. Kanske lite stopmotion. Vi får se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Off-topic, men ändå en kul detalj som jag la märke till ang. regissörers sci-fi visioner.

Av slump såg jag både Robocop och Starship Troopers samma kväll när jag klickade runt på Netflix.. Båda regisserade av Paul Verhoeven.

Han har förutom förkärlek till gore och satirisk nyhetsrapporterande i sina framtidssagor även en mer udda/specifik detalj som man kanske inte märker om man inte ser dessa filmer på rad. Nämligen unisex-duschar.. Båda filmer innehåller scener där män och kvinnor obekymrat står och tvålar in sig i bara mässingen i samma rum. En hemlig dröm käre Paul kanske när? Lustig och totalt ovidkommande i denna diskussion som det må vara, men säger en del om vad vi lägger in av våra egna värderingar/önskemål i framtidsberättande. Back2 topic.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm, att finansera filmer av denna genrer må vara dösvårt, men, kära vänner: skriv ändå! För glatta livet! Kom på ideer och utveckla dem till manus! Det gör jag, för vafan, man gör vad man älskar. (dessutom har jag en försmak för engelsktalande sci-fi filmer)

Jag har själv ett liten manusprojekt på gång. Konspirationer och cyborgs blandas in vackert. Vill inte säga mer då jag ändrar på temat var femte timme typ..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...