Gå till innehåll

Köpa dator för klippning av videofilm HJÄLP!


Lgrane

Recommended Posts

Hej jag behöver en dator som man kan klippa videofilm med, inget avancerat, klara vanlig hederlig SD kvalité.

Vad krävs egentligen? känner att det finns en mängd fallgropar, Räcker 3.0Ghz prosessor, 4096MB minne? och vad krävs av grafikkort m.m? skulle även behöva ett Video-in kort för analoga filmer. Har sett lite olika USBvarianter från 700:- och uppåt.

Vill inte vara dumsnål men vill inte lägga ut extrema summor då detta är en hobby.

Länk till kommentar
Share on other sites

För vanlig ickelinjär klippning av SD kan du använda i princip vad som helst. Det kunde man göra på en Mac med 266mhz processor och en mjukvara för 1 000 kr redan -95.

 

Om jag vore dig och du vill vara med mitt i utvecklingen av dom standarder vi kommer att ha om fem år så skulle jag köpa en hyffsat snabb maskin (behöver inte vara någon extrem workstation) och Ubuntu Linux. Vill du hålla det enkelt så finns det mjukvaror som KDEnlive eller OpenShot. Vill du gå upp ett rejält steg så släpps LightWorks för Ubuntu i slutet av nästa månad. Ubuntu och allt jag just nämnde är gratis.

 

Annars kan du alltid gå OSX eller Windowsvägen. Båda blir bara sämre med varje ny version och lyckas bara göra tredjepartsutvecklare mer och mer förbannade.

 

Det enda du ska akta dig för med en Linux-maskin är Nvidia Optimus som inte är implementerat av Nvidia ännu. Kör gärna Nvidia-krets mn vänta dig inte att Optimus fungerar ännu. Och kör inte AMD...men det gäller i princip för alla plattformar. Certified hardware | Ubuntu

 

En Linuxmaskin är i regel mer framtidssäker eftersom Linux utvecklas för att rulla bra på äldre hårdvara medan Microsoft och Apple helst vill att äldre plattformar ska bort så att det säljs nya.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...