Gå till innehåll

Kortfilmsmanus: "Du ska dö"


Recommended Posts

Har skrivit mina första små manusrader. Blev en liten kortfilm på bara ett par sidor om en man som får en lapp där det står att han ska dö, varpå han blir nojjig och flyr ut i skogen. Det är inte världens starkaste storyline och logiken är aningens bristande haha men ville prova på att använda mig av dem begrepp och skrivsätt jag lärt mig här på sidan. Vore kul om någon tog sig tid och läste, det är bara att såga på! Vad gör jag dåligt, vilka begrepp och termer använder jag fel, vad kan skrivas bättre osv :) Försökte spara filen från final draft till pdf men fick det inte att funka av någon konstig anledning, så det fick bli rtf-format istället.

Du ska dö.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

Börjar med tips: För att få ut en pdf, tryck på "skriv ut" och nere i vänster hörn ser du en flik där du kan välja pdf. (för mig som rullar en mac iaf, är det PC du kör har jag inte en aning!)

 

Sen vidare till ris: Du får skriva "han" Det blir lite tjatigt ibland att läsa Jack gör det, Jack säger så. Så länge det är en (1) karaktär i scenen så hänger vi som läsare med på vem du menar om du skriver han, hans, honom.

Vad för "litet stoppar han i munnen"? Berätta allt eller låt bli att nämna alls om det inte för historien framåt, retas inte med läsarna ;)

Byt "utandningar" till andetag eller annat ordval/omskrivning.

 

Ska inte bli för detaljerad, men genomgående så beskriver du saker emotionellt istället för visuellt. Förstår du hur jag menar? T ex. som när Jack läser lappen och försöke läsa mellan rader, det är en bra och målande beskrivning för en roman, i ett filmmanus vill vi läsa hur det ser ut, vad gör Jack när han försöker läsa lappen "mellan raderna"?

 

I övrigt, ett mycket bra första manus och det bådar gott för framtida manus att du börjar på den här nivån, så fortsätt slita! Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Såga lär vara det som jag är bäst på om jag har förstått reaktionerna rätt. Men jag försöker lära mig att göra det med varsam hand.

 

Kul att du vill skriva filmmanus! Det var några spännande sidor du skrivit. Det är strongt att lyckas skriva ett manus utan dialog. Bra jobbat.

 

Så, det var det spunna sockret, nu kommer den spanska pepparn.

 

Du skrev att du använder Final Draft, men rft-filens format är väldigt konstigt. Manuset är väldigt smalt, med stora marginaler på båda sidor. Är det så konstigt formaterat i Final Draft också så har du nog fingrat för mycket på formatmallarna.

 

Numrera inte scenerna. En detalj bara. Det gör man när det är dags för producktion.

 

Dina beskrivande texter - action texter - är vädligt kompakta. Det är ingen novell; Bryt upp styckena till mindre. Man ska kunna scanna snabbt över texten och få ett grepp om vad som händer.

 

Överlag får jag mer en skönlitterär känsla när jag läser än en filmmanuskänsla. Du skriver förvisso bara om det vi ser och hör, men den kompakta texten tillsammans med uttryck som "efter ett tag", "efter mycket irrande", "rädsla börjar lysa i hans ögon" gör att det inte känns som ett filmmanus. Tänk på att du skriver om det som händer nu. "Ett tag" måste ta "ett tag" även i text i manuset och visa vad han gör under tiden, eller så ska det vara ett scenklipp.

 

Själva storyn var kanske inte väldigt originel, men ändå spännande. Jag skulle gärna sett ett annat slut - typ att han fryser ihjäl (hotet självuppfyllande så att säga) - men det är jag.

 

Det fanns två saker som jag hakade upp mig på:

- Varför flyr han ut i skogen?!? Genomtänkt eftersom han klär sig varmt, ogenomtänkt för att han inte får med sig så mycket annat, men frågan kvarstår varför skogen skulle vara det bästa stället att skydda sig från ett patetiskt "hot" ("hotet" var ju bara ett påstående. Det är klart att han ska. Det ska vi ju alla.) Vad som än förföljer honom behöver ju bara följa hans fotspår.

- Risken för att frysa ihjäl är överhängande. Man sover inte utomhus på vintern utan tält och sovsäck.

 

Men för att att vara ett första manus är det inte så illa som det kanske låter. Jobba vidare!

Länk till kommentar
Share on other sites

MugshotPaparazzi: Ja det där med Jack eller han var lite klurigt, läste att man alltid skulle skriva ut namnet men sen så insåg jag lite att det blir dumt och onödigt när det ändå bara är en person i scenen, följde reglerna lite väl slaviskt hehe. God poäng angående romanskrivande kontra manusskrivande, tycker det är riktigt svårt att skriva målande och intressant utan att det antingen blir för skönlitterärt alternativt att det blir för styltigt och stelt skrivet. Klurigt är vad det är!

 

Desiree: Manuset ser helt normalt ut när jag skriver på det, men när jag sparar i rtf-format så blir det konstigt så som du säger. Ska försöka trixa fram så att jag kan spara det i PDF, men står bara nått om att jag måste sätta i en skrivare. Numreringen har jag inte ens tänkt på, det gjorde final draft av sig själv. Det där med "ett tag" och sådana uttryck har du verkligen rätt i, inser nu när du säger det att det är jättedåligt skrivet då man inte får upp någon tydlig bild av hur scenen ska vara.

 

Angående storyn så kan jag bara hålla med dig, den är verkligen bristande på alla sätt och vis. Jag menar, vem fan springer ut i skogen efter att ha fått en lapp haha. Men grejjen var den att jag länge tänkt att jag ska skriva något men så blir det aldrig av pga lathet. Så kände jag en dag att nu får det fan bli något nerskrivet så jag kommer igång lite, och det blev vad det blev haha!

 

Tack så jättemycket båda två för att ni tog er tid att läsa och kritisera :) Tänkte försöka komma igång med ett långfilmsmanus nu i dagarna, om jag bara kan övervinna min lathet hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var en tid sedan jag provade FD, men finns där inte en Export/Exportera till-funktion för PDF, eller möjligen "Spara som... PDF" - snarare än att köra en vanlig Print?

 

Om du kör den via Print-kommandot måste man ha en PDF-skrivare installerad. Jag gissar att du använder Windows: CutePDF - The free PDF Converter, Convert to PDF for free, Free PDF Utilities.

(Mac har detta inbyggt, kanske någon Linux-distro också)

Länk till kommentar
Share on other sites

Desiree: Manuset ser helt normalt ut när jag skriver på det, men när jag sparar i rtf-format så blir det konstigt så som du säger. Ska försöka trixa fram så att jag kan spara det i PDF, men står bara nått om att jag måste sätta i en skrivare.

 

Hm, det där kommer jag ihåg, med skrivaren. Jag tror att det funkar med en sån där "fejkskrivare" typ "Microsoft XPS Document Writer".

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur gör man en sån där fejkskrivare då? :)

 

Hmmm det var ett tag sedan. Jag har för mig att man valde att lägga till ny skrivare och valde FILE som port. Och Microsoft XPS Document Writer som drivrutin. Jag är inte hundra på det här, för det var ett tag sedan. Men poängen är att alla program hanterar den som en skrivare, men det "skrivaren" gör är att skapa en binär fil i det format som en skrivare läser, så man kan ta den filen och skicka till en skrivare från en annan dator (som inte har programmet du har skrivit ut ifrån).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej. Nu har inte jag läst andras kommentarer så att du/ni vet.

 

 

Du kanske ska använda styckeindelning i Scen 15. Sen har du också lite formatmissar. Då menar jag att du ska inte regissera i manuset. Det är regissören jobb. Försök att skriva handlingen och replikerna också.

 

Exempel.

 

1. INT. SOVRUM - DAG

JACK, 23, ligger och sover. Väckarklockan ringer. J

ack vaknar och stänger av väckarklockan.

Jack klär på sig mjukiskläder och går upp.

Kameran följer Jack in i TV-rummet där han sätter på TV:n och går vidare mot köket.

 

 

Mitt exempel.

 

Jack ligger och sover. Väckarklockan väcker honom och

han stänger av den. Han klär på sig och går in i vardagsrummet.

Där startar han tv och går till köket.

 

......

 

Försök att korta ner texten så mycket som möjligt. Låt också bli att ha med onödiga detaljer. Regissören sköter dem

detaljerna. Finns fler exempel som jag kan ta upp men jag har inte tid just nu eftersom jag har ett jobb att sköta.

 

PS Här kan du göra din word fil till en pdf fil.: PDF to Word Converter — 100% Free

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kritiken bylletski!

 

Jag tänkte passa på och flika in en liten fråga här. Jag håller på o skriva ett lite längre manus nu och ska berätta att det ska komma upp en titel, alltså bara en svart bakgrund med en text. Hur skriver man då?

 

Just nu har jag bara skrivit

 

"Svart bakgrund, vit text: MÅNDAG"

 

Räcker det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ställ dig frågan om det är verkligen är extremt viktigt för handlingen att det måste beskrivas som svart bakgrund och vit text.

Vid minsta tvekan är det förmodligen inte en bra idé.

 

Här är ett exempel på hur man kan göra:

EXT. KYRKOHERDE PETTERSSONS STUGA - DAG

Ett stenkast från entrén står ett upp- och nervänt kors i backen. Det brinner 
för fullt. 

I fönstret syns Pettersson förskräckt dra för gardinerna. 

						KLIPP TILL: SVART
SUPER: Måndag


INT. TYSKA KYRKAN, KARLSKRONA - DAG

En korgosse tänder ett ljus. (...)

 

 

Om du inleder manuset kan helt enkelt börja med exempelvis "SVART" som scenrubrik eller kort och gott "Svart skärm." (det är ju egentligen ingen plats), istället för motsvarande "FADE IN:" och första vanliga scenrubriken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen! Jag har stött på ett till problem, när jag ska skriva t.ex. att någon ropar det den säger, så blir dialogen konstigt formaterad i final draft. Alltså, vanlig dialog ser ju ut typ:

Anna:

Hej

 

och när jag lägger till en parentes blir det:

 

Anna:

(ropar)

 

Hej

 

Det blir alltså ett extra mellanrum, plus att dialogen hamnar för långt ute där den "vanliga" texten hamnar. Någon som förstår hur jag menar? Ska det vara så eller har jag råkat få på nån slags inställning? Vad gör jag isåfall för att få bort det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir alltså ett extra mellanrum, plus att dialogen hamnar för långt ute där den "vanliga" texten hamnar. Någon som förstår hur jag menar? Ska det vara så eller har jag råkat få på nån slags inställning? Vad gör jag isåfall för att få bort det?

 

Nej, det ska inte vara något mellanrum, precis som du trodde. Det ska vara:

 

ANNA

(ropar)

Hej!

 

Final Draft har en särskild formatmall för ()-texten som inte ger mellanrum. Jag skulle gissa att du nu har "(ropar)" formaterad som dialog. I Celtx heter rätt formatmall "Paranthetical", men jag vet inte vad Final Draft kallar den.

 

(Tänk också på att namnet ska stå med stora bokstäver och utan kolon efter)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...