Gå till innehåll

Hur undvika redundant V.O. och Action?


daac

Recommended Posts

Håller på med en scen där en berättarröst förklarar vad som sker under ett bankrån.

 

Rånet kommer pågå 1-2 sidor tills en annan berättarröst avbryter, och det klipper till ett kafé där en manusförfattare och regissör diskuterar scenen som just inträffat.

V.O.-rösten tillhör alltså manusförfattaren. Hela scenen är egentligen ur ett manus de diskuterar, men publiken ska inte förstå det förrän just på slutet då hon blir avbruten av sin kollega.

 

Problemet är att en hel del av det som beskrivs i handlingen också sägs i V.O. och det blir väldigt redundant på sina ställen:

INT. BANK, VAULT - DAY
The bank robber carefully places plastic explosives on a circular 
vault door, on what appears as precisely calculated spots.

		DARK FEMALE VOICE (V.O.)
He carefully places explosives on what 
appears as precisely calculated spots.

 

Jag får ragg i pälsen av att läsa denna redundans, men det är svårt att variera för det är faktiskt samma sak som händer som ska sägas, medvetet.

 

Till saken hör att det är en tänkt öppningsscen, ungefär som en drömsekvens. Jag är just nu ambivalent om jag ska förtydliga vem V.O-rösten tillhör direkt eller vara lite mer narrativ och avslöja det när det blir klipp till deras möte på kaféet. Det sistnämnda känns mer rätt i det här sammanhanget.

 

 

Har ni några förslag på hur man kan lösa detta på ett smidigt sätt? Eller känner du till något manus med motsvarande typ av scen man kan snegla på? Tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Share on other sites

"The events play out as the narrator explains them"

 

Jo, det kan nog funka. En kort intro av berättarrösten, kanske en dialograd till det, sedan köra note:en och därefter VO-fritt därefter.

 

I slutet av scenen tänkte jag köra en PRE-LAP på dialogen till nästa scen, då berättarrösten "syns" och blir introducerad som karaktär.

 

Hmm, får testa hur det ser ut!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...