Gå till innehåll

Få en producent att ta emot ditt manus.


Kevvaaah

Recommended Posts

Att få en film producent att ta emot ditt manus. Första intrycket är alltid viktigt någon som har förslag när man ska lämna sin film idé personligen till en etablerad filmproducent.?

 

Ska man t.e.x. vara Glad, trevlig, hemlighetsfull, kortfattad, framfusig...

 

Någon som har några tips/tricks?

Länk till kommentar
Share on other sites

Krångla inte till det. Jag skrev något i stil med "Hej, tänkte enkelt pitcha några manus och är det ett eller flera som väcker intresse så är det bara att säga till så skickar jag det." Sen skrev jag korta beskrivningar av handlingen till typ fem långfilmsmanus jag skrivit.

 

Dagen därpå hörde första producenten av sig och ville läsa ett av manusen.

 

Inte svårare än så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att få en film producent att ta emot ditt manus. Första intrycket är alltid viktigt någon som har förslag när man ska lämna sin film idé personligen till en etablerad filmproducent.?

 

Ska man t.e.x. vara Glad, trevlig, hemlighetsfull, kortfattad, framfusig...

 

Någon som har några tips/tricks?

 

Personer jag känner som har blivit miljonärer på sitt skrivande: 8

Antal av de som har varit framfusiga och gett sig på varenda person de kan: 7

 

1 har inte gjort det för att han var 48 när han breakade. Har du tid att vänta, så slipa din stil i åratal - annars är det bara att vara framfusig och verkligen big up'a dig själv.

 

Kolla på rappare. De får otroligt mycket gig och sätt att tjäna pengar på och allt de gör är att vara en överdriven version av den personen de egentligen är. Skulle du kunna få 10000 pers att gå bananas framför dig? Nej, det kan inte många göra. Tänk dig att man är van vid introverta eller solklart lismande personer, och så kommer någon och bara utgår ifrån att de är bäst i världen. Gör man det bra så kommer ju personen att kolla på vad man har att erbjuda och det är precis då man måste leverera något helt extraordinärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg att FilmTVP.se hade uppdaterat sin lista över svenska produktionsbolag här om dagen, så jag gjorde slag i saken och skickade 26 mejl till relevanta bolag för mina manuskript.

 

Mitt mejl:

 

Hej,

 

Mitt namn är XXXX xxxx, XX år, frilansare.

 

Jag undrar om ni på Xxxx tar emot idéer/synopsis/manuskript?

 

Väl mött.

 

Med vänlig hälsning,

Xxxx

 

Fruktansvärt standard m a o.

 

Fick sju svar första dagen om att jag var välkommen att skicka synopsis.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
Såg att FilmTVP.se hade uppdaterat sin lista över svenska produktionsbolag här om dagen, så jag gjorde slag i saken och skickade 26 mejl till relevanta bolag för mina manuskript.

 

Mitt mejl:

 

Hej,

 

Mitt namn är XXXX xxxx, XX år, frilansare.

 

Jag undrar om ni på Xxxx tar emot idéer/synopsis/manuskript?

 

Väl mött.

 

Med vänlig hälsning,

Xxxx

 

Fruktansvärt standard m a o.

 

Fick sju svar första dagen om att jag var välkommen att skicka synopsis.

 

Lycka till!

 

Är det så enkelt att få kontakt?

 

Jag vet att bolagen har som praxis att inte läsa manus som de inte begärt att få in utan vill helst att man ska fråga de först om de är intresserade; men är de så vänliga? Det visste jag inte, men är glad att jag vet nu! :D

 

Det jag undrar dock är vilka slags bolag som svarade dig. Var det allt från stora bolag som Tre vänner till mindre bolag på 2 anställda som gjort en informationsfilm för arbetsförmedlingen eller tippade det över åt något av hållen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det så enkelt att få kontakt?

 

Jag vet att bolagen har som praxis att inte läsa manus som de inte begärt att få in utan vill helst att man ska fråga de först om de är intresserade; men är de så vänliga? Det visste jag inte, men är glad att jag vet nu! :D

 

7 svar av 26 skickade är svar på 27%. Enkelt? Då hade alla svarat. :)

 

Men det räcker med 1 som gillar och köper manuset :)

Länk till kommentar
Share on other sites

7 svar av 26 skickade är svar på 27%. Enkelt? Då hade alla svarat. :)

 

Men det räcker med 1 som gillar och köper manuset :)

 

Mina fördomar säger att bolagen inte svarar alls och då var 7 stycken mycket i mina ögon, därav "enkelt". ;)

Jag tänkte inte på det i förhållandet till hur många det var som han skickade in till -- vore fortfarande intressant att veta vilka som svarar! Mina fördomar (som jag funderar på om jag ska börja överge) säger mig också att det är de mindre bolagen som är mer villiga att ta kontakt med en än de stora, "jättarna", som har fullt uppe med att lukta på sin egen skit.

 

Förresten, jag undrar hur det är med TV-kanaler kontra produktionsbolag. Vad jag vet så gör SVT ingenting själv längre utan lägger ut det på andra bolag som producerar när SVT vill ha en ny serie eller program, betyder det då att man bör kontakta ett produktionsbolags producenter istället för TV-kanalens? TV-kanalen ska ju i slutändan köpa in serien men produktionsbolagen kanske är bättre på att sälja in? Hur ska man göra då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vet så gör SVT ingenting själv längre utan lägger ut det på andra bolag som producerar när SVT vill ha en ny serie eller program, betyder det då att man bör kontakta ett produktionsbolags producenter istället för TV-kanalens? TV-kanalen ska ju i slutändan köpa in serien men produktionsbolagen kanske är bättre på att sälja in? Hur ska man göra då?

 

Jag har varit i kontakt med Svt angående programidéer och de hänvisade vidare till olika produktionsbolag. Jag tror att vissa enstaka grejer producerar de själva, som julkalendern (för där lyssnade de på min pitch utan att hänvisa vidare).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Sannolikheten för att produktionsbolag ska vara intresserade beror på vilken genre ett manus är i.

 

De som vill görs skräckfilm klagar mest på att det är hopplöst få pengar till deras projekt. De som vill göra andra filmer med ond bråd död klagar näst mest. I mitten har vi drama. Minst klagar de som vill göra barnfilm eller komedi. Övriga genrer är så sällsynta i Sverige att det ej går att göra statistisk analys.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Sannolikheten för att produktionsbolag ska vara intresserade beror på vilken genre ett manus är i.

 

De som vill görs skräckfilm klagar mest på att det är hopplöst få pengar till deras projekt. De som vill göra andra filmer med ond bråd död klagar näst mest. I mitten har vi drama. Minst klagar de som vill göra barnfilm eller komedi. Övriga genrer är så sällsynta i Sverige att det ej går att göra statistisk analys.

 

Jo, det här är nog rätt sant. Att försöka sig på att göra en sci-fi film i Sverige är nog rätt svårt, om inte omöjligt ur finansieringssynpunkt - möjligtvis kan det tänkas göra TV-serier med sci-fi tema, vi har ju Äkta människor på SVT och jag tycker mig kunna se en spännande förändring inom svensk TV. (TV är ju ändå det forum som många manusförfattare och regissörer världen över nu söker sig till då, framförallt i Hollywood, producenten börjar allt mer centralstyra projekten.) Här i Sverige vill ju Ulf Malmros göra en sci-fi film i ren Alien-anda som jag förstått det. Och han klagar, precis som du skriver, över hur svårt det är att locka någon producent med på idén. Just nu vet jag ärligt talat inte om just Ulf Malmros är det rätta virket för att regissera och skriva en svensk sci-fi, men det var ett exempel.

 

Så vad gör man om ens idéer är utanför det konventionella? Om man är ett fan av det morbida eller surrealistiska och vill just skriva sådana filmer - är det bara att anpassa sig och skriva ett Änglagård 4? Eller... ska man söka sig till de andra skandinaviska länderna?

 

Det jag tänker är att i Danmark och Norge så har det funnits det senaste decenniet en vilja att utforska filmgenrer mer än vad jag märkt här i Sverige. Med tanke på hur lika våra skriftspråk är så borde det ju inte vara omöjligt att skriva ett manus på svenska för att se om en dansk eller norsk producent kan tänkas nappa på idén. Ibland kan det vara bra att, iaf vad jag tror, att tänka på att våra brödrarfolk kan vara en tillgång för oss svenskar som är sugna på genrer eller filmer som det inte finns en tradition av här i vårt avlånga land.

 

Vad tror ni om det? Kan det vara något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...