Gå till innehåll

11GB DVD Material


Charmosta

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har arbetat på ett projekt som är runt 1 timme och 40 minuter, men jag har bara 4,7GB DVD. Jag vet inte vart jag ska ta mig till, hur gör ni, kan man skicka det till DVD pressning och de gör resten, jag har den som .iso fil nu.

 

Jobbat i Encore, söker hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Om du har fått till en .iso så bör det ha funnits en inställning där om du ska skapa en DL-skiva (dual layer/dubbellager) eller inte. Det har ju funnits många år nu.

 

det är ju MPEG2-kodning som gäller på dvd, dvs standardupplösning, inte HD (om man bortser från de dvd-spelare som klarar .divx) så du kan inte använda dvd-formatet för att spara din master utan för att göra visningskopior.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen är så lång som du bestämmer att den skall vara genom att välja lämpliga parametrar för kompressionen till MPEG2 som gäller för DVD. I ditt redigeringsprogram finns säkert möjlighet att välja t ex bithastigheten i Mbit/s. Ju mindre värde du väljer desto mer komprimerad blir bilden och filmen kortare. För enkelsidig DVD är ett maximalt värde för bithastigheten 8Mb/s. Förmodligen kan du också välja mellan CBR och VBR som avser constant bit rae alternativt variable bit rate. Väljer du VBR så kan du bestämma lägsta bit rate (t ex stillbild) och högsta bit rate för den delen som innehåller mycket rörelse i bilden mellan de olika bildrutorna.

 

Om filmen nu är 59 minuter, som jag tror du nämnde, så behöver det inte vara några problem med en singel layer skiva. Om du har filmat i ett mer upplöst format än SD så måste du dra ner den till MPEG2 som är standard för DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Men det där är ju en AVI-fil. Gissningsvis DV-format direkt från kameran? Komprimera ner den till DVD-kompatibel MPEG-2 så får den plats. Även med maximal bitrate som tillåts enligt DVD-standard så får det ändå plats ungefär 1 timme på en single layer DVD. Sedan går det att komprimera ytterligare för att få längre speltid på eventuell bekostnad av kvaliteten, eller så använder man dual layer DVD får att få in ungefär 8 GB.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...