Gå till innehåll

Redigering av inspelat material


Ona

Recommended Posts

Jag införskaffade, som ni kan läsa i en annan tråd, en H4n för några dagar sedan och här rätt nöjd med vad man kan göra med den, även om den så klart fortfarande lämnar mycket att önska.

 

I alla fall, när jag klipper, redigerar och sparar ljudfilerna så finns det en sak som gör mig lite nojjig, vilket är att jag inte gör det rätt och därmed samlar på mig en massa ljud som antingen är värdelösa alternativt väldigt svåra att jobba med senare. Det är två saker jag funderar på, den första är om det finns några nackdelar med att spara ljudfilerna i 32bit istället för 24. Standard verkar vara att spara i 24bit, men samtidigt ser jag inga nackdelar (med tanke på prestandan på dagens datorer) med att spara i 32 bit.

 

Sen undrar jag hur högt ljud man ska redigera för. Vissa ljud i högre normal ljudnivå i hörlurarna (Sennheiser HD 600) låter bra tills jag lyssnar på maxvolym, vilket ibland gör att jag kan höra saker som man inte direkt hör annars. Ska ett ljud låta lika bra i låg volym som i maxvolym (eller väldigt högt, åtminstone)?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

32 bitar är bara slöseri med utrymme då de sista bitarna inte använd i vilket fall (32bit ljud är oftast egentligen Float 24bit med headroom)!

Vad gäller nivåer så är det tyvärr extremt svårt att svara på då det beror väldigt mycket både på ljudet i sig, dess loudness, och ärligt talat lite hur du är bekvämast att arbeta själv, men en regel som är väldigt ohälsosam att bryta (om du inte vet vad du gör) är att låta så mycket som en peak passera nollan.

 

Vad gäller redigeringen...en viktig regel är att göra så lite som möjligt om man inte är verkligen hundra på vad man gör och varför, och hellre göra all redigering vid ljudläggningen istället! Trots allt, det är lättare att ta bort saker man inte vill ha icke-destruktivt (dvs, inte påverka originalfilen), än att försöka lägga till saker som inte finns! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör bara mindre redigering som att klippa till filerna så du enkelt bara har vad du behöver i dom. Har du tex spelat in en dörr där du öppnar och stänger så klipp bort bös och snack innan, efter och inemellan. Fimpa exempel som inte låter bra och ha en fil med ett par sekunder mellan varje dörröppning/stängning och sedan sparar du och döper filen till något lämpligt. Ännu bättre om du kan editera metadatan inne i filen, men det är överkurs. Döp istället filnamnet och försök ha någon slags standard, med kanske max 30 tecken eller liknande. Tex Door entre close 4var eller atmo ext forest wind creek. När du senare letar bland dina effekter behöver du kanske lyssna igenom färre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren! Läste någonstans att allt konverteras till 32bit när man lägger in dem i sitt DAW, men var inte säker på exakt hur det fungerade och varför, men nu förstår jag. Tack! :)

 

Har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill göra med ljuden ännu. Jag är bara intresserad av ljuddesign och känner att jag behöver bygga upp ett eget bibliotek då det är rätt begränsande att bara kunna göra ljud med synthar. Samtidigt så skulle otroligt gärna vilja jobba med film och försöker därför hålla åtminstone den standard man bör hålla för filmproduktion på mina ljudfiler. Därför editerar jag även metadatan.

 

Just nu ser processen ut så här:

1. Går ut och spelar in allt jag hittar.

2. Sorterar ut allt som går att använda

3. Klipper

4. Tar bort allt bakgrundsljud och är det alldeles för mycket så överger jag filen. Till vissa ljud funkar det med noise gate, men går det inte, eller räcker det inte så använder jag även EQ på de delar det behövs.

5. Använder ibland EQ för att göra ljudet lite mer intressant om jag tycker att det behövs.

6. Normalizer -0.5db (dock inte på ambience). Rekommenderades i Sound Effects Bible och det känns som en bra regel att följa så att man har ungefär samma ljudnivå på alla ljudfiler.

7. Sparar. 24bit 96khz, stereo oftast, men finns det inte skäl för det (som i impacts osv) så kör jag på mono.

 

Ser det ut som en bra workflow eller finns det något jag bör lägga till, ta bort eller ändra på?

 

Det är vid normaliseringen som en del ljud inte låter bra. Det finns mycket man börjar höra när man normaliserar ett mindre dynamiskt ljud från typ -16db till -0.5. Det är just dessa jag inte vet om jag ska behålla eller inte. Låter bra i låg volym men inte lika bra när man drar upp volymen. Är jag rätt ute om jag antar att skillnaden mellan bra och mindre bra mic+preamp är som störst när ljudet är som minst dynamiskt?

 

Edit: Ska kanske även tillägga att jag förstås ibland gör andra saker (typ ta bort ljud som jag gör eller som inte passar där). :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...