Gå till innehåll

För dig som har tankar att bli manusförförfattare


bylletski

Recommended Posts

Det finns över flera miljoner manusförfattare i hela världen idag. Många får väldigt bra ideer och skriver

manus till dem. Man blir väldigt ofta besviken över att ingen producent godkänner projekten. Alla manusförfattare

tycker att projektet de har jobbat med oftas är väldigt bra.

 

Det är väldigt många som börjar få drömmar medans dem väntar på producentens svar om de ska gå vidare med projektet.

Drömmarna brukar vara att "Oj detta var världens bästa manus jag någonsin har läst. Andra drömmar brukar vara

att man får bilder i huvudet av hur det kommer se ut på inspelningsplatserna.

 

Tillexempel att man står där med en känd regissör, Skådespelare, Producent och dricker kaffe och pratar manus."

Men sen kommer ju svaret från producenten och det brukar bli ett nej ibland ett ja. Oftast blir det ett nej

för att det är något fel på historien/manuset. Eller för att producenten inte är intresserad.

 

Det är väldigt många manusförförfattare som gör fel och det finns många av dem som är ivriga att få sina

manus producerade. Det är därför jag vill dela med mig av mina erfarenheter till just dig som vill bli

manusförfattare.

 

Det är därför jag har skapat den här filmskolan där just du kommer få lära dig hur man ska tänka och

skriva.

 

 

 

 

DEL 1 - Själva iden man får upp i huvudet första gången och börjar planera den.

 

Alla vi manusförfattare får en ide nästan varje minut, timme, dag, månad och år. Då ska man

börja med att sätta sig ner vid datorn eller så tar man fram papper och penna. Sen skriver man

ner iden innan man glömmer den.

 

När du har skrivit ner iden. Det är då du måste börja utveckla början, mitten och slutet på den.

 

1. Vad ska karaktärerna ha för hinder?

 

2. Ska karaktärerna ha ett bra liv eller dåligt liv.

 

3. Vilka ska vara goda och vilka ska vara onda?

 

4. Ska huvudpersonen ha någon vän som igentligen jobbar åt fienden?

 

5. Vad är syftet med filmen?

 

Det är sånt du ska komma på och tänka på.

 

 

 

 

DEL 2 - Gör om iden till en synopsis/Pitch

 

Nu har vi kommit till steget där du ska göra din planering till ett synopsis/pitch.

 

 

Hur skriver man ett synopsis?

Att skriva synopsis är faktiskt inte svårt. Det första du ska börja med är att

ta de viktigaste delarna från din planering in i synopsis.

 

Exempel.

Vi säger att jag har planerat ett filmprojekt i några timmar nu. I planeringen skrev jag en massa kladd

så som Karaktär 1 ska döda karaktär 2 i garaget. Det är just sånt som inte tillhör en synopsis. Det tillhör

manuset.

 

Nu ska du ta ut de viktigaste delarna från planeringen som är viktiga att få med i synopsis. Då menar

jag inte att karaktären kanske ska sitta på ett hotell i början för sånt är inte viktigt att veta. Det

jag menar är att du ska göra om din planering till en kort berättelse på en A4 sida.

 

- Synopsis

 

Den onda prinsen Carl och hans medhjälpare har länge viljat döda kungen så att Carl kan härska över landet.

De misslyckas med att döda kungen eftersom den goda ninja prinsessan räddar honom i sista ögonblicket och

flyr.

 

Carls medhjälpare letar efter dem i flera veckor. Samtidigt tar Carl över landet och sprider

lögner om att kungen är död. Samtidigt hittar ninja prinsessan och kungen en arme soldater. De beger sig

till kungariket där det blir ett krig mellan dem.

 

Ninja prinsessan blir mördad av Carl och sedan blir Carl mördad av kungen.

 

 

 

Det är en synopsis det finns väldigt många som skriver riktlinjer. Det finns många också

som tänker att en onödig detalj kan vara viktigt. Tillexempel att Kungen och soldaterna

sitter och festar på krogen och sedan blir det slagsmål. Det är inte så viktigt att veta

eftersom det är bara onödig text i synopsis.

 

Hur skriver man en Pitch?

En pitch är som en synopsis, men den får bara innehålla några rader och inte en hel sida.

Nu har vi ju en färdig synopsis ovanför det enda vi behöver göra är att korta ner den. Det

finns många som tycker att det är svårt har jag märkt. Men jag ska förklara så gott som möjligt.

 

Hur ska vi börja? Jo vi läser igenom historien några gånger så att vi kan den utantill. Sen

väljer vi några viktiga detaljer som är viktiga för historian.

 

Jag väljer.

 

1. Att kungen är kung över kungariket.

 

2. Carl har planerat att döda kungen för att ta makten.

 

3. Ninja prinsessan räddar kungen från att bli mördad.

 

4. Ninja prinsessan och kungen kämpar mot Carls medhjälpare till

slutet och samtidigt hittar dem en arme.

 

5. Kungen, prinsessan och armen tar sig till Carl och där utbryter ett krig.

Carl dödar prinsessan och Kungen dödar carl.

 

Nu har vi valt detaljerna. Men nu ska vi göra om dem till pitch. Då försöker vi korta

ner texten så mycket som möjligt, men samtidigt få med allting.

 

En kung blir förråd av Prins Carl som vill ha makten över landet.

Ninja prinsessan räddar Kungen och tillsammans flyr de och Carls medhjälpare

jagar dem.

 

Kungen och prinsessan stöter på en arme och tillsammans tar de

över kungariket med ett krig. Carl lyckas döda prinsessan men sedan blir han

mördad av kungen.

 

 

Ni ser det går om man bara vill. Man måste tänka på ett enkelt sätt bara.

 

 

 

 

DEL 3 - Börja skriva manus.

Nu har vi kommit till steget där vi ska börja att skriva manuset för Ninja prinsessan. Det är väldigt

många som inte vet hur man skriver ett manus. Många nybörjare får för sig att skriva manuset som en bok,

fast med INT. Alexanders Bil - Dag.

 

Det blir lite fel om man skriver manuset som en bok. Många läser inte heller färdiga manus

som har blivit inspelade, mitt råd till dig är att göra det innan du skriver. Nu går vi till

poängen jag ska förklara så gott som jag kan för dig hur man skriver ett bra manus.

 

 

1. Vilka program använder man?

Det finns 2 program som jag känner till men jag använder bara ett av dom.

Celtx och Final Draft heter programmen. Celtx är gratis att använda men

jag tycker att det är krångligt.

 

Det är därför jag använder Final Draft för det är ett enkelt program. Men det kostar

också.

 

 

2. Skriva manus.

 

Nu är vi vid punkten där vi ska skriva Scene Heading. Vad ska vi börja med ska vi vara inomhus eller utomhus?

Jag väljer att vi ska vara inomhus. Men var inomhus kanske du frågar då? Jag svarar ja ett lyxigt hus. Men sen

ska man ju också skriva om det ska vara morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll eller natt. Jag väljer natt.

 

Då blir ju resultatet.

 

INT. Lyxigt hus - Natt

 

Man skriver alltid först om det ska vara inomhus eller natt. Sen vart man befinner sig

och sen om det är natt eller förmiddag.

 

Nu kommer vi dit där vi ska börja skriva handlingen. Men vad ska man tänka på att skriva först?

Vi kanske ska börja med att beskriva karaktären vilken ålder han är i och om han är snygg? Du väljer

alltid själv om du ska beskriva karaktären. Men kläderna måste vi ju beskriva. Då skriver

vi såhär.

 

INT. Lyxigt hus - Natt

ALEXANDER, 40, han har på sig finkläder.

 

Där beskrev vi karaktären. Nu behöver bara du fylla i resten. Då menar jag så här. Vi tar ett exempel.

 

INT. Lyxigt hus - Natt

ALEXANDER, 40, han har på sig finkläder. Alexander parkerar sin bil

utanför huset. Han kliver ut från bilen och går mot ytterdörren.

 

KARIN, 40, hon har på sig vanliga kläder. Karin går ut från ytterdörren

och tittar mot Alexander. Hon ser arg ut.

 

Nu har vi skrivit handling. Men om du vill att karaktärerna börjar prata med varandra. Då skriver du deras namn CENTRALT. I programmen

hamnar namnen centralt. Vi tar ett exempel.

 

 

INT. Lyxigt hus - Natt

ALEXANDER, 40, han har på sig finkläder. Alexander parkerar sin bil

utanför huset. Han kliver ut från bilen och går mot ytterdörren.

 

KARIN, 40, hon har på sig vanliga kläder. Karin går ut från ytterdörren

och tittar mot Alexander. Hon ser arg ut.

 

ALEXANDER

Vad är det?

 

Karin

Var är Joakim. Du skulle hämta

honom i skolan.

 

ALEXANDER

Förlåt jag glömde det. Jag hämtar

honom nu.

 

 

3. Det finns många saker i manuset som kan vara bra att använda.

 

Det är faktiskt inte många som vet vad vissa ord betyder men jag ska lära er.

 

Inne i Scene heading får du bara använda.

 

INT = Inomhus

 

EXT = Utomhus

 

I/E = Inomhus och Utomhus (Du kanske vill att kameran följer efter karaktären ut från huset. Men detta används mycket

också om en karaktär ska gå ut från hus/bil/båt väldigt många gånger. Många använder det också för att det är enklare.

Det blir mindre scenener då också.

 

I en beskriver förekommer nästan alltid O.S. vilket betyder utanför scenen. Någon karaktär/djur eller vad som helst gör

något utanför scenen. Men den är inte med i scenen. O.S. Betyder alltså ett ljud utanför scenen. Det kan vara utanför

huset, utanför bilen och så vidare.

 

O.S. förekommer också när karaktärerna ska säga något. Exempel.

 

INT. Lyxigt hus - Natt

Alexander ligger och sover i sitt sovrum.

 

O.S. Karin välter ner en kruka i köket.

 

KARIN (O.S)

Nej.

 

Andra ord som kommer man använder.

 

V.o. = Detta är Voice Over det betyder berättarröst.

 

O.C

 

3. Slut

Tack för att du läste jag hoppas jag har lärt dig något.

 

TÄNK PÅ EN SAK NÄR DU SKRIVER MANUS.

Det är inte bra att ha med onödiga detaljer. Så som att

Alexander går ut från bilen. Han tar fram nycklarna från

högra fickan och sedan låser han bilen.

 

Det räcker att du skriver. Alexander går ut från bilen och låser den. Tänk

på sånt när du skriver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...