Gå till innehåll

mygga!


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Funderar på att köpa mig en mygga. Eller rättare sagt sändare, mottagare och mygga. Nu är jag ju inte så tekniskt begåvad eller insatt i prylar för den delen heller.

Är det bara Sennheiser som som gäller, eller finns det något annat vettigt märke?

Vill ha något som låter bra. Som vanligt, behöver det inte vara super-proffs prylar som kostar en halv årslön, men hellre lite för bra än lite för dåliga..om man säger så!

Såg att Scandinavian Photo hade för 3795:- av märket Samson med mottagare sändare och en mygga. Kan det vara något?

Nästa steg verkar vara Sennheiser EW 112-P men dom kostar 6000:- så då rusar det iväg rejält men det kanske är värt det?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte bara Sennheiser, jag gillar helt enkelt verkligen inte myggor. DPA & Lectrosonic är första gången jag inte avskytt ljudet.

Med detta inte sagt att jag anser att dom är värdelösa, tvärt om. Det finns tillfällen när de är helt ovärderliga, men boomen spöar alltid (såvida boom:aren vet vad han/hon gör) myggljudet. Myggor är en nödlösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte bara Sennheiser, jag gillar helt enkelt verkligen inte myggor. DPA & Lectrosonic är första gången jag inte avskytt ljudet.

Med detta inte sagt att jag anser att dom är värdelösa, tvärt om. Det finns tillfällen när de är helt ovärderliga, men boomen spöar alltid (såvida boom:aren vet vad han/hon gör) myggljudet. Myggor är en nödlösning.

 

Av ren nyfikenhet; hur ofta dyker det upp scener när man inte kan boom:a? Och när det inte är möjligt, vad är ofta att föredra mellan mygga och ADR?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte så ofta, faktiskt! Avlägsna scener utan (gawd förbjude) närbilder så har man inget val. Dock kan myggorna vara användbara även när det finns närbilder till sagda scener då man får ett tydligare ljud som referens när man puzzlar ihop resten av dialogen från boomljudet. Viktigt dock att se till så man verkligen får allt på boom åsså, om så bara vilt.

Ett annat tillfälle var när vi hade en lång obruten steady-åkning som kulminerade i en bilruta som fick smaka gasflaska. Inga omtagningar, med andra ord. Jag visste att jag skulle klara åkningen så sett, men det var mycket som stod på spel, och det fanns mycket att snubbla på, så jag gjorde för ovanlighetens skulle bedömningen att det inte var värt risken om olyckan skulle vara framme.

 

Mygga går inte att blanda med boom (eller går och går, finns inget annat så får man bita i den sura kådden, men det är helst inte nåt man gör...), så har man spelat in hela scenen med myggor, och har allt, så har man en scen. Har man spelat in allt med boom och använt myggor som säkerhet så är ADR ett betydligt bättre val om man måste byta ut enstaka repliker, men det är tyvärr inte alltid man har den möjligheten.

 

Ska man jämföra med nåt så skulle jag säga att, om en Sennheiser MKH416 (boom) är som ett exklusivt vintage-objektiv till en 70mm kamera med vackert skärpedjup, så är myggor mer som en GoPro. Bilden blir platt och lite småful, men man surrar inte precis en IMAX-kamera på huvudet när man ska hoppa fallskärm eller åka skidor ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Myggor blandas ofta upp med bommen skulle jag säga. Kanske inte är att rekomendera att välja bara myggan i ena repliken och bara bommen i nästa. Men att använda båda ljudkällorna, bommen och sedan putta lite bas med myggan är inte sällan man gör. Men man kollar ju alltid bommen först och funkar den så bryr man sig ju inte ens om myggan. Finns säkert lika mycket redigeringsmetoder kring detta som filmer, och inget sätt är bättre eller sämre än det andra. Låter det bra så är det bra är grundregeln. Det svåra är ju att just veta och höra när det verkligen låter bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant, alla sätt är bra utom dom dåliga! Låter kanske lite klyschigt, men trots allt så är hela min karriär baserat på just det :-)

Dock brukar jag oftast tycka det är meckigt att få ljudkällorna att klaffa fasmässigt. Myggan sitter ju där den sitter, men boomen kan fluxa nåt grymt över tiden...

 

Från det ena till det andra, såg förresten att du använde Oktava 012 i en annan tråd! Jag var för trött för att svara just då, sitter med ett meckigt project just nu, men kul att fler gillar dom! Ett matchat par 012 med sex kapslar var bland mina absolut första professionella mickar, och ligger mig fortfarande mycket varmt om hjärtat till framför allt ambiance och många mindre briljanta ljud :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara hunnit småtesta oktavorna men de har ju fått bra kritik överlag så jag tror inte jag blir missnöjd. Just att de är så små och smidiga är värt ganska mycket vid portabla inspelningskit. Sen att de kommer matchade i en snygg trälåda känns också bra ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...